پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مصرف برق مجانی در ویلاهای غیرمجاز غرب مازندران

0

غرب مازندران به علت برخورداری از موقعیت‌های ممتاز گردشگری نظیر دریا، جنگل، روستاهای بکر و سرسبز از دیرباز مورد اقبال شمار زیادی از مسافران، گردشگران داخلی و خارجی بوده و به همین خاطر با تغییر بی رویه کاربری زمین‌های کشاورزی و در پی آن ساخت و سازهای غیرمجاز عده زیادی از افراد غیربومی اقدام به ساخت ویلا در خارج از محدوده و حریم شهرها کرده اند.

اگر چه برابر قانون سازندگان سازه‌های غیرمجاز از گرفتن خدمات عمومی مانند برق، آب، گاز و تلفن محرومند، ولی آمار بالای ویلاهای ساخته شده در غرب مازندران امکان کنترل آنها را سخت کرده و صاحبانشان هم از این فرصت برای بهره گیری از اینگونه خدمات به صورت مجانی و غیرمجاز روی می‌آورند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین گیرندگان برق غیرمجاز در این شهرستان‌های گردشگرپذیر غرب استان ویلاداران خوش نشین هستند.

کیوان فرح زاد افزود: به دنبال چندین مورد عملیات تست و بازرسی و مانورهای جهادی در مناطق آلوده مشخص شد که اغلب اقامتگاه‌های غیررسمی فاقد انشعاب، همان صاحبان ویلاهایی هستند که در پایان روزهای هفته به غرب مازندران می آیند و به شکل غیرمجاز از برق استفاده می‌کنند.

طبق آمار رسمی از ۲ دهه پیش تاکنون حدود ۳۵ هزار واحد ویلای غیرمجاز در حریم شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران ساخته شده است، اقامتگاه‌های که به شکل غیرقانونی اقدام به انشعاب غیرمجاز آب، برق و گاز می‌کنند و در نتیجه علاوه بر افت ولتاژ برق و تلفات انرژی، سبب وارد کردن خسارت‌های هنگفتی هم به بیت المال می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران گفت: به عنوان نمونه از ابتدای تابستان تاکنون همزمان با اوج گرما نیروهای عملیاتی تست و بازرسی در قالب ۱۰۳ اکیپ طی این مدت ۷۷۹ مورد انشعاب غیرمجاز را شناسایی و نسبت به جمع آوری کابل‌هایی که به شکل غیرمجاز به شبکه متصل بود، اقدام کردند و اغلب این افراد متخلف صاحبان ویلاهای خوش نشین بودند.

فرح زاد افزود: هم اکنون اقامتگاه‌ها فاقد انشعاب پس از ثبت موقعیت جغرافیایی در سامانه شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران همچنین برای صاحبان آنها نیز پرونده سازی شد و بزودی با همکاری مشاوران حقوقی برای مجازات دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.

به گفته او در سال ۹۵ حدود ۱۰ هزار مورد انشعاب غیرمجاز با میزان ۲۱.۲ درصد تلفات انرژی شناسایی شد و میزان خسارتی که ناشی از این موضوع به بیت المال وارد شد حدود ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی اظهار داشت: در پی انجام اقداماتی مانند برگزاری مانورهای جهادی در مناطق آلوده و نیز اعزام اکیپ‌های تست و بازرسی و نیز مصوبه دولت مبنی بر واگذاری غیردانم انشعابات به سکونتگاه‌های فاقد انشعاب، آمار انشعابات غیرمجاز تا سال گذشته به شش هزار و ۹۰۰ مورد کاهش یافت و میزان خسارتی ریالی ارزیابی شده ناشی از این موضوع نیز به حدود ۹۰ میلیارد ریال رسیده است.

این مسئول گفت: همچنین میزان تلفات انرژی نیز ناشی از انشعابات غیرمجاز تا سال گذشته به ۱۶.۹ درصد کاهش یافته است.

دولت در خرداد ماه سال ۹۶ طی مصوبه‌ای تمامی دستگاه‌های خدمات رسان را مکلف کرد تا نسبت به واگذاری انشعاب‌های آب، برق، تلفن، گاز و وفاضلاب به صورت غیردائم تا تعین تکلیف قانونی به کسانی که به شکل غیرمجاز استفاده می‌کنند اقدام نمایند.

درحالی که بر اساس ماده ۸ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوبه سال ۱۳۸۵، واگذاری هرگونه انشعاب برق، آب، گاز و تلفن به واحدهای مسکونی و تأسیسات زیربنایی غیر مجاز از سوی دستگاه‌های ذیربط ممنوع بود و همین عامل باعث انشعاب غیرمجاز برق در این منطقه شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران گفت: بدنبال ابلاغ این مصوبه دولت برای واگذاری موقت انشعاب برق به مشترکان غیر مجاز از سال ۹۶ تاکنون حدود ۲۹ هزار مورد درخواست انشعاب در سامانه این شرکت ثبت شد که تاکنون به دستکم ۱۴ هزار و ۴۰۰ مورد انشعاب به آنها به صورت غیردائم واگذار شده است.

فرح زاد افزود: هرچند در واگذاری انشعاب به این شکل با مشکلاتی هم همراه هستیم ولی این مصوبه دولت مزیت‌های فراوانی دارد و آن اینکه راهکار مناسبی برای کاهش انشعاب غیرمجاز برق، پیشگیری از افت ولتاژ و خسارت‌های هنگفت به این سرمایه ملی در این منطقه خواهد بود.

وی، میزان مصرف برق در زمان اوج مصرف را حدود ۷۴۰ مگاوات ساعت در حوزه زیر پوشش شرکت توزیع غرب مازندران اعلام کرد و ادامه داد: در حالی که این رقم در پیک بار متوسط حدود ۳۲۰ مگاوات ساعت و پیک بار پایه حدود ۱۶۰ مگاوات ساعت ثبت شده است و در مجموع این روزها میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس آمار از مجموع ۶۱۰ هزار مشترک زیر پوشش شرکت توزیع غرب مازندران دستکم ۱۳ هزار و ۷۲۳ مشترک به عنوان مشترکان پرمصرف شناسایی شده‌اند که خانگی هستند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران برای گذر از گرمای تابستان و نیز پایداری شبکه‌ها از مشترکان خواست تا نسبت به رعایت الگوی مصرف بهینه برق جدی باشند و سعی کنند درجه کولر را در ساعات پیک بار یعنی ۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ روی دمای آسایش ۲۴ درجه تا ۲۶ درجه قرار دهند ضمن آنکه در این زمان‌ها دراستفاده از لوازم برقی پرمصرف بپرهیزند.

۷۰۷۸/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.