پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مروری بر مشکلات کلزاکاری در مازندران/ هرسال در آرزوی پارسال

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بررسی‌ها نشان می‌دهد دستیابی به سطح کشت ۵۰ هزار هکتاری کلزا در مازندران نیازمند برنامه زمانی چندساله است تا با تغییر رویکرد، کشت دانه‌های روغنی در استان ترویج یابد.

از روزهای گذشته کار خرید تضمینی محصول کلزا همزمان با برداشت آن در مازندران آغاز شد و متولیان امر پیش بینی می‌کنند امسال ۲۰ هزار تن محصول در استان تولید کنند.

کلزا از جمله محصولات مهم به شمار می‌رود که توسعه کشت آن می‌تواند نیاز کشور به واردات روغن را تأمین کند. افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله کلزا می‌تواند درترغیب کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی تأثیر بسزایی داشته باشد.

پیش بینی تولید ۲۰ هزار تن کلزا در مازندران

مجید بهادری معاون بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۷۰ هکتار از مزارع استان به زیرکشت کلزا رفته است، می‌گوید: پیش بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار تن محصول از مزارع تولید و خرید شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر محصولات کلزای استان در مزارع ساری، بهشهر، نکا و گلوگاه در شرق استان کشت می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر انگیزه کشاورزان برای کشت دانه‌های روغنی بیشتر شده است.

در راستای طرح توسعه کشت کلزا در مازندران، مقرر شد علاوه بر اراضی خشکه زراعی بخشی از شالیزارهای حوزه آبریز هراز نیز به زیر کشت کلزا رود که با تاکید کارشناسان اجرای این می‌تواند مازندران را به آرزوی تحقق برنامه کشت کلزا نزدیک کند.

محمد اکبری کارشناس ارشد حوزه کشاورزی درباره موانع تولید دانه‌های روغنی در گفتگو با خبرنگار مهر، کمبود ماشین آلات و ادوات تخصصی و تأمین نشدن به موقع و کافی نهاده‌ها را از جمله مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: مسائل و مشکلات فراروی موجب شده تا سطح زیرکشت کلزا در استان مازندران نسبت به سال ۸۴ که حدود ۴۰ هزار تن بود کاهش داشته باشد.

مسائل و مشکلات فراروی موجب شده تا سطح زیرکشت کلزا در استان مازندران نسبت به سال ۸۴ که حدود ۴۰ هزار تن بود کاهش داشته باشد

وی اشکال در سیستم خرید، مشکلات دریافت وام ، نارسایی‌های فنی وپژوهشی تولید دانه‌های روغنی را از دیگر مشکلات فراروی بیان کرد و گفت: کمبود نیروی فنی نیز مسئله مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

وی ادامه داد: نامناسب بودن تجهیزات اندازه گیری کیفیت دانه‌ها، نبود انبارها ی مناسب نگهداری، نارس بودن و پوکی دانه‌های برداشت از دیگر مسائل و مشکلاتی است که کشاورزان با آن رو برو هستند و برای حل این مسائل باید آموزش‌های فنی و ترویجی گسترش یابد.

کاهش چشمگیر سطح کشت دانه‌های روغنی در مازندران در حالی است که ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و کارخانه‌های روغن نباتی فعال در مازندران برای تأمین نیازهایشان با مسائل عدیده ای روبرو هستند و در مقاطعی نیز با توقف فعالیت روبرو شده اند.

برپایی ۱۹ مرکز خرید

کلزاکاری با همه مصائب و مشکلات در مازندران اکنون به مرحله برداشت رسیده است و برای خرید محصولات، ۱۹ مرکز از سوی غله و خدمات بازرگانی استان برپا شده است.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران اظهار داشت: بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی انتظار می‌رود حدود ۱۸ هزار و ۸۵۷ تن کلزا از کشاورزان استان مازندران خریداری شود.

بهرام نجفی به تعداد مراکز خرید در سطح استان اشاره کرد و گفت: با تمهیدات اتخاذ شده عملیات خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سالجاری توسط ۱۹ مرکز در سطح استان صورت خواهد گرفت و قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال است.

نجفی تاکید کرد: در مراکز خرید تضمینی اداره کل غله، دانه کلزا تا ۱۰ درصد ناخالصی و ۲۰ درصد رطوبت قابل خریداری است.

بهرام نجفی با اشاره به اینکه خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری تنها از طریق سامانه انجام خواهد شد اظهار داشت: کشاورزانی که در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام نکردند هرچه زودتر با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستانها نسبت به ثبت سطح زیر کشت کلزای خود اقدام کنند.

کد خبر 4923516
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.