پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران و چهاردانگه به جمع تولیدکننده زعفران پیوستند

با شکسته شدن انحصار کاشت زعفران در ایران، مازندران و چهاردانگه هم به جمع تولیدکنندگان زعفران در کشور پیوستند.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه ساري، به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در شهرستان ساری با محوریت بسیج سازندگی در شهرستان ساری از ابتدای سال 93 در این شهرستان پیگیری شد.

 

علاوه بر افرادی که در مرکز استان مازندران از خدمات این طرح بهره‌مند شدند، خدمات بسیج سازندگی به روستاهای مرکز استان مازندران نیز بسط داده شد.

 

یکی از اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال و اجرای طرح اقتصاد مقاومتی شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای بود که بسیج سازندگی با همکاری شوراها و دهیاران منطقه برخی قابلیت‌های مازندران که کمتر به آن توجه می‌شد نیز شناسایی شد.

 

کاشت زعفران در مازندران برای نخستین ‌بار حدود دو سال پیش توسط کمیته امداد و با همکاری جهاد دانشگاهی در یکی از روستاهای محروم منطقه چهاردانگه ساری قرار بود پیگیری و اجرایی شود که بنا به دلایل نامعلوم این طرح ابتر ماند.

 

کاشت زعفران در مازندران در حال فراموشی بود که مطرح شدن طرح اجرای اقتصاد مقاومتی، بسیج سازندگی اقدام به حمایت از مطرح‌کنندگان کشت زعفران در شهرستان ساری کرد و این طرح در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

 

عضو شورای بخش چهاردانگه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آغاز برداشت زعفران در استان مازندران و در روستای کسوت خبر داد.

 

ابراهیم ولاشی خاطرنشان کرد: برداشت زعفران در مازندران از پنجم تا 25 آبان ماه پیگیری می‌شود و مردم روستای کسوت در سال‌جاری یک هکتار از زمین‌های این روستا را اختصاص به کشت زعفران دادند.

 

‌وی در ادامه به حمایت بسیج سازندگی شهرستان ساری از کاشت زعفران در روستای کسوت اشاره کرد و گفت: طرح کاشت این محصول با ارائه تسهیلات بانکی توسط بسیج سازندگی به خوبی حمایت شد.

 

این مسئول اضافه کرد: در طرح حمایتی بسیج سازندگی، یکی از بانوان روستای کسوت با دریافت 15 میلیون تومان تسهیلات در غالب اجرای طرح اقتصاد مقاومتی اقدام به کشت زعفران کرد که میزان باردهی این محصول نیز مناسب است.

 

عضو شورای بخش چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه میزان سوددهی زعفران نسبت به سایر محصولات در این روستا مورد توجه است، گفت: در هر 100 مترمربع زمین، بهره‌بردار به میزان 800 هزار تومان می‌تواند عایدی داشته باشد.

 

وی گفت: قبل از مطرح شدن کشت زعفران بسیاری از زمین‌های روستا بلااستفاده بود که با حمایت بسیج سازندگی از این طرح و نیز برداشت مناسب انتظار می‌رود که میزان کاشت این محصول در سال آینده در این روستا افزایش پیدا کند.

 

ولاشی درباره کیفیت محصول زعفران این روستا با محصولات مشابه سایر نقاط کشور افزود: عطر، طعم و بوی زعفران این روستا با زعفران مناطق مختلف خراسان تفاوتی ندارد.

 

وی اضافه کرد: عیارسنجی دقیقی از زعفران برداشت‌شده انجام نشده ولی میزان رضایتمندی از عطر، طعم و بو نشان از تولید با کیفیت این محصول در منطقه چهاردانگه مازندران دارد.

 

عضو شورای بخش چهاردانگه مهم‌ترین دغدغه کشاورزان روستای کسوت را فروش با قیمت مناسب عنوان کرد و گفت: انتظار این است که متولیان این بخش نسبت به خرید مناسب محصول برنامه مدونی را در دستور کار قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.