پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران از سه نقطه جدید به خط لوله گاز سراسری وصل می‌شود

0

جعفر احمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران سه نقطه جدید را شامل اتصال خط لوله انتقال گاز از امامزاده هاشم در جاده هراز ، گدوک در محور فیروزکوه و سه هزار تنکابن از طریق محور الموت قزوین معرفی کرد.

وی گفت: به طور یقین با اتصال شبکه داخلی گاز استان به این خطوط اصلی، افت فشار گاز در استان از بین خواهد رفت و همه مناطق روستایی و شهری نیز از این انرژی پاک بهره مند خواهند شد.

طبق آمار رسمی شرکت گاز مازندران در حال حاضر ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۹۳ درصد جمعیت روستایی مازندران تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار دارند که با ایجاد سه خط لوله اتصال جدید علاوه بر تضمین پایداری و از بین رفتن کامل افت فشار ،همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کوهستانی و ییلاقی استان گازدار می شوند. 

هم اکنون شبکه داخلی گاز مازندران از دو محور رشت و کیاسر تغذیه میشود. خط ۴۲ اینچ  دامغان – کیاسر از دو سال پیش فعال شد. گاز رسانی به مناطق کوهستانی و دورافتاده مازندران همزمان با بهره برداری از طرح بزرگ گازرسانی دامغان – کیاسر – ساری در تابستان سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت.
این طرح که هدف آن قطع وابستگی گازی به ترکمنستان و جلوگیری از قطعی گاز مشترکان مازندرانی در اوج مصرف بویژه در فصل پائیز و زمستان بود، با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی به سرانجام رسیده بود.

در حال حاضر ۵۵ شهر بزرگ و کوچک و ۲ هزارو ۱۵۱ روستای استان مازندران از نعمت گاز برخوردارند و  گاز رسانی به  دو شهر کوهستانی گزنگ و بلده و ۴۲۵ روستای مناطق کوهستانی هزار جریب نکا ، بهشهر و گلوگاه ، بخش لاریجان ، کجور و بلده نور در حال انجام است.

استان مازندران ۲۲ شهرستان ، سه هزار و ۵۰۰ روستا و حدود سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

دو برابر شدن هزینه گازرسانی به مناطق روستایی مازندران 

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اعلام این که عملیات اجرایی برای اتصال شبکه داخلی گاز استان به شبکه سراسری کشور آغاز شده است، گفت: اگر چه در حال حاضر خط انتقال گاز ۳۰ اینچ رشت – رامسر و ۴۲ اینچ سمنان – کیاسر مشکل گاز استان های شمالی را برطرف کرده است، اما با توجه به اینکه بیشتر روستاهای فاقد گاز در محورهای کوهستانی و ییلاقی هستند، ایجاد خط لوله انتقال گاز دراین محورها ضروری است.

وی با بیان اینکه برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مازندران پیمانکار گازرسانی انتخاب شده است، افزود: با پیگیری های متعدد استاندار، سرمایه گذاری در گاز رسانی برای هر علمک در مناطق کوهستانی از ۶ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

احمدزاده کمبود لوله فولادی و افزایش قیمت را دلیل کندی عملیات گازرسانی در استان برشمرد و توضیح داد: اگر مشکلات تحریم وجود نداشت ، طبق برنامه دولت تدبیر و امید تا پایان امسال همه مناطق روستایی و شهری استان از نعمت گاز برخوردار می شدند .

وی افزود: از آنجایی که طبق پیش بینی هواشناسی امسال مردم مازندران ترسالی را در پیش دارند و با بارندگی های متععد مواجه خواهیم شد، علاوه بر کم شدن تعداد روزهای کاری ، با خطرات طبیعی رانش زمین نیز در مناطق روستایی مواجه می شویم که عملیات گازرسانی را کند می کند.

احمد زاده گفت: دولت برای گاز رسانی  به مناطق کوهستانی و جنگلی مازندران که همچنان از سوخت های فسیلی و حتی در برخی مناطق از چوب های جنگلی استفاده می کنند با جدیت حمایت می کند.

وی از همه مدیران واحد های تولیدی و صنعتی استان نیز خواست تا از فرصت دسترسی خط لوله گاز ایجاد شده تا ورودی  کارخانه ها استفاده کنند و به جای مصرف سوخت فسیلی از گاز بهره مند شوند، چرا که دولت یارانه حذف سوخت فسیلی را طبق مقررات تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان پرداخت می کند.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران بااشاره به طلبکاری ۱۱۰میلیارد تومانی این شرکت از مردم و صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی استان، خواستار پرداخت معوقات برای تسریع در گازرسانی شد.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.