پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران|دریاچه ارواح در شمال ایران

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نوشهر، طبیعت کشورمان ایران در هر گوشه ای به رنگی درآمده تا با جلوه‌های زیبایش چشمانتان را نوازش دهد و گاه با پدیده ای حیرت انگیز غافلگیرتان کنند. امروز گوشه ای از این طبیعت را برای تجربه یک گشت و گذار متفاوت برگزیده و می‌خواهیم برای لحظاتی غرق در زیبایی‌های آن شویم.

دریاچه ممرز یکی از جاذبه‌های بکر شمال کشور است. این دریاچه دارای ظاهری وهم انگیز است و به دریاچه ارواح شهرت دارد.اگر علاقه مند به آفرود هستید باید بدانید که در راه رسیدن به این دریاچه می‌توانید این تفریح را نیز تجربه کنید.

برای رسیدن به دریاچه ممرز باید راهی نوشهر شده و با ورود به یک جاده فرعی به روستای صلاح الدین کلای سفلی می‌رسیم. آنچه در ادامه انتظارمان را می‌کشد یک جاده فرعی در میان جنگل است که تنها می‌توان با خودروهای کمک دار از آن عبور کرد. در اینجا یک تجربه متفاوت از آفرود برای مسافران این دریاچه زیبا رقم می‌خورد و به خاطره ای فراموش نشدنی در ذهنشان تبدیل می‌شود.

پس از گذر از پستی و بلندی های جاده و پشت سر گذاشتن انبوه درختان، در نهایت این دریاچه است که چشمان هر بیننده ای را مسحور خود می‌کند.

آشنایی با دریاچه ممرز، غرق در وهم و سکوت

در نقطه ای بکر از شهرستان نوشهر و در میان جنگل انبوه پهن برگ، دیاچه ای قرار دارد که با فضای وهم انگیز و پر سکوتش از شما میزبانی می‌کند. نامش دریاچه مَمرَز است اما به سبب قرار گیری در منطقه ملا کلا، به این نام نیز خوانده می‌شود.

فضای بکر اطراف دریاچه در اکثر روزهای سال آمیخته با مه و صدای حیوانات وحشی است که در هر لحظه به گوش می‌رسد. این مسئله با حضور درختان خشکیده در میان دریاچه در هم می آمیزد و باعث شده تا به آن لقب دریاچه ارواح را نیز بدهند.

طول این دریاچه 700 متر است و عرض آن به 300 متر می‌رسد و با جلوه ای دیدنی انتظار شما را می‌کشد. چهره منحصر به فرد این دریاچه و زیبایی کم نظیر آن نیز باعث شده تا نامش در فهرست میراث ملی طبیعی قرار گیرد.

سفر به دریاچه ممرز یک تجربه متفاوت است و شما را به لذت بردن از دیدنی‌ها و تفریحات دعوت می‌کند.

درختان مرده

آنچه که در اولین نگاه به دریاچه ممرز، توجه شما را به خود جلب می‌کند، بازمانده‌هایی از تنه درختان هستند که در میان دریاچه قرار دارند و به درختان مرده مشهور هستند. حضور این درختان نیز بر وهم فضا می افزاید و یکی از شگفتی‌های این دریاچه به شمار می رود.

دریاچه ممرز در آغوش یک جنگل زیبا قرار دارد و شما در کنار تماشای دریاچه می توانید، سری هم به درون این جنگل بزنید و از دیدن انبوه درختان سر به فلک کشیده که هر یک زیبایی خاص خودشان را دارند، لذت ببرید.

این دریاچه بسیار زیباست اما هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد و هنوز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. البته این نبود امکانات یکی از دلایل بکر ماندن این طبیعت تماشایی است و برای برخی از افراد یکی از جذاب ترین ویژگی‌ها به شمار می شود.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه ممرز، بهار و تابستان است. بهار و تابستان: در این فصول میزان سفرها به شمال کشور به حداکثر خود می‌رسد چرا که طبیعت بسیار زیبا جلوه می‌کند.

به سبب قرارگیری دریاچه در میان انبوه درختان، جلوه آن در پاییز بسیار زیباست اما به دلیل نامناسب بودن مسیر دسترسی، سفر در این فصل احتیاط زیادی را می‌طلبد. در این فصل جاده برفی و گلی یکی از موانع شما برای دیدن این دریاچه است.

اگر قصد سفر به این دریاچه را دارید به مسیر نور به نوشهر بروید و در کیلومتر 12 پس از جاده ونوش، وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی شوید. سپس با عبور از روستا، به محیط بانی می رسید که در آنجا باید اقداماتی اداری را برای ورود به منطقه انجام دهید.

پس از محیط بانی، جاده شمالی را به طول 10 کیلومتر ادامه دهید و پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید. این جاده شما را به دریاچه زیبای ممرز می‌رساند. البته به یاد داشته باشید که جاده فرعی تنها با خودروهای کمک دار قابل عبور است و امکان مواجهه با حیوانات وحشی نیز در آن وجود دارد.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.