پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران؛ پیشگام در گازرسانی به روستاها

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روشن شدن مشغل گاز در روستاهای و مناطق دورافتاده استان اتفاقی مبارک بوده که توانسته گرمابخش روستائیانی شود که برای فرار از سوز سرمای زمستان مجبور بودند هزاران مشکل را به جان بخرند، از دردسر برای انتقال سوخت گرفته تا تهیه هیزم.

در حال حاضر مشعل گاز در روستاهای محروم استان روشن شده و روستائیان در ییلاق‌ها و مناطق بالادست استان که قبلا سوز سرما زمستان سختی را تجربه می‌کردند اما الان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

اینکه برخی از روستاهای دور دست دودانگه و چهاردانگه به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه از نعمت گاز برخوردار باشند حتی برای خود روستائیان هم سؤال بود.

درحالی تامین سوخت به این مناطق صعب‌العبور هرساله با مشقات فراوان انجام می‌شد اما اکنون با انتقال گاز روستاییان از این دردسر آسوده شدند و بالاخره چشم‌انتظاری‌ها به پایان رسید.

حتی این ایام که شاهد تداوم روزهای کرونایی هستیم اما نتوانسته مانع ادامه گازرسانی به مناطق مختلف استان شود و همچنان گازرسانی با سرعتی پرشتاب ادامه دارد.

*ادامه گازرسانی در روستاهای مازندران

حمزه امیرتیموری سرپرست شرکت گاز مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: گازرسانی به مناطق کوهستانی و دورافتاده مازندران از مهرماه سال ۹۶ همزمان با بهره‌برداری از طرح بزرگ خط ۴۲ اینچ دامغان – کیاسر – ساری در  دستور کار دولت قرار گرفت و حذف مصرف سوخت فسیلی و پایان دادن به برداشت چوب از جنگل برای سوخت از اهداف گازرسانی به این مناطق اعلام شد.

وی با بیان اینکه برای گازرسانی به این روستاها ۴۵۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، افزود: با گازدار شدن این روستاها و انجام فرایند اشتراک‌پذیری، ۲ ‌هزار و ۱۰۰ خانوار روستایی و بیش از ۳ هزار واحد مسکونی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست شرکت گاز مازندران از طرح‌های گازرسانی به روستاهای مازندران به عنوان بزرگ‌ترین طرح دهه فجر امسال استان نام برد و گفت: مازندران نخستین استانی است که بیشترین شمار روستاهای دارای نعمت گاز طبیعی را دارد.

*گازرسانی به 34 روستای مازندران در دهه فجر

این مسؤول گفت: در ایام دهه فجر امسال، طرح گازرسانی به ۱۰ روستا در بخش‌ هزارجریب شهرستان بهشهر، ۱۵ روستا در بخش کوهستانی شهرستان سوادکوه، ۴ روستا در شهرستان میاندورود، ۳ روستا در شهرستان بابل و ۲ روستا در شهرستان رامسر به بهره‌برداری می‌رسد.

امیرتیموری با بیان اینکه برای پروژه گازرسانی به ۳۴ روستای مازندران در دهه فجر مجموعاً ۱۷۲ هزار و ۶۰۰ متر شبکه‌گذاری انجام شده است، اظهار کرد: در این روستاها بیش از ۳ هزار علمک روی شبکه گازدار نصب می‌شود.

وی یادآور شد: بنابراین آمار در حال حاضر از ۶۱ شهر بزرگ و کوچک مازندران، ۵۹ شهر و از ۲هزار و ۹۶۳ روستای استان که قابلیت گازرسانی دارند ۲ هزار و ۳۲۲ روستای پرجمعیت از نعمت گاز برخوردار هستند.

سرپرست شرکت گاز مازندران  با اعلام اینکه ۹۴.۵ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند، تصریح کرد: گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در دستور کار قرار دارد.

امیرتیموری با بیان اینکه ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شرکت گاز هستند،گفت: گازرسانی به شهر کوهستانی بلده در حال انجام است و شهر گزنگ نیز در دستور برنامه گازرسانی قرار دارد.

وی در پایان گفت: استان مازندران ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۵۵ درصد در شهرها و مابقی در روستاها ساکن هستند./ فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.