پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قوانینی که دست و پا گیر تولید شده‌اند

0

یک تولیدکننده گفت: قوانین دست و پا گیر در اوضاع اقتصادی کنونی موجب ورشکستی مشاغل کوچک می‌شود.

امیرحسین نیازیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مشاغل کوچک همواره زیر تیغ کم توجهی‌ها قرار می‌گیرند، اظهار کرد: برای دریافت تسهیلات جهت توسعه این مشاغل، تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

وی افزود: متأسفانه روند اخذ مجوز برای تولیدکننده‌های خرد و کلان یکسان است اما دریافت تسهیلات مشاغل کوچک همواره با دشواری همراه است.

وی تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی، فردی که با کمترین هزینه و امکانات محصول با کیفیتی را ارائه می‌دهد و علاوه بر آن موجب اشتغال چندین نفر هم می‌شود باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه نخستین پیش شرط دریافت مجوز برای ایجاد واحدهای خرد داشتن فضایی به ابعاد ۱۰۰ متر است، حال سوال اینجاست که تولیدکننده اگر فضای کافی در اختیار داشت فعالیت خود را تحت عنوان مشاغل خانگی شروع می‌کرد؟

این تولیدکننده، تأمین مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات خود عنوان کرد و گفت: هرچند مازندران خاک حاصلخیزی دارد و محصولات متنوعی را می‌توان در اینجا کشت کرد اما در بعضی از مواقع برای تأمین مواد اولیه مجبور به استفاده از دانه‌های خارجی می‌شویم که مقرون به صرفه نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: قوانین دست و پا گیر در اوضاع اقتصادی کنونی موجب ورشکستی مشاغل کوچک می‌شود، اگر فضایی مناسب‌تر برای رقابت چنین صنایعی در کشور ایجاد شود و تسهیلات لازم به این واحدها تزریق شود قطعاً علاوه بر تولید با کیفیت تر شاهد رشد اشتغال خواهیم بود.

این تولیدکننده، کارگاه کوچک روغن کشی از دانه‌های روغنی را در رستمرود شهرستان نور تحت عنوان مشاغل خانگی احداث کرده که باعث کارآفرینی ۱۵ نفر به صورت مستقیم و حدود ۳۰ نفر غیر مستقیم شده است.

او که از سال ۱۳۹۰ در صنعت تولید روغن مشغول به فعالیت است، ۲ سال به صورت تخصصی در کارگاه کوچک اش از گیاهانی چون گوجه، بادام تلخ و بادام شیرین، کنجد، سیاه دانه، نارگیل، زیتون و هر آنچه که به عنوان دانه روغنی یاد می‌شود روغن کشی انجام داده است.

یک تولید کننده دیگر نیز می‌گوید: در پی وقوع تحریم‌ها تمامی صنایع کشور تحت فشار هستند و در این اوضاع تنها صنایعی که می‌توانند علاوه بر تأمین داخلی، صادرات را انجام دهند موفق خواهند بود.

احمد جلیلی تنها در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه دولت تا حد توان خود از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کند اما کافی نیست، اضافه کرد: مشکل اصلی، محدودیت‌های برگرداندن ارز برای صاحبان صنایع کوچک و بخش خصوصی است.

جلیلی، تنها مهم‌ترین چالش بر سر راه صنایع کوچک و بخش خصوصی را نگرانی برای برگردانده نشدن پول فروش تولیدات از طریق صادرات عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ صنعتی با توجه به دفاتر و شرکت‌هایی که در کشورهای دیگر دارند می‌توانند پول صادرات خود را دریافت کنند اما بخش خصوصی و صنایع کوچک این توان را ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.