پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قطع سالانه ۵۰ هزار اصله درخت در مازندران/متهم تراشی جالب یک شورا

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سالانه ۵۰ هزار اصله درخت و درختچه در گوشه و کنار مازندران به صورت شبانه و غیرمجاز قطع می‌شود و سکوت برابر این فجایع، مرگ خاموش زیستگاه‌ها را نوید می‌دهد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ اصله نهال و درخت گلابی در روستای کینج از توابع نوشهر قطع شده و این مسئله اعتراض دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست را موجب شده که متولیان، احشام را متهم اصلی آسیب به درختان معرفی می‌کنند.

فرجام درختان گلابی در روستای کینج

روستای کینج از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر و در منطقه‌ای ییلاقی است و قطع سریالی و تدریجی ۲۵۰ اصله نهال و درخت طی سال جاری در این منطقه، اعتراض گسترده دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی را موجب شده است.

الف – ش یکی از اهالی و باغدار روستای کینج در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: از دو سال قبل تاکنون برای رونق کشاورزی و امرار معاش با صرف هزینه‌های سنگین، در اراضی شخصی خود به میزان دو هکتار اقدام به غرس نهال کرده ام.

وی ادامه داد: از ۲ سال پیش تاکنون پس از تلاش‌های شبانه روزی و نیز صرف هزینه‌های هنگفت از آورده شخصی برای آبرسانی و نیز فنس کشی زمین اقدام به کشت حدود ۲۵۰ اصله گونه از نوع گلابی بیروتی و کشت زعفران کردم و دلم خوش بود به امید آنکه روزی فرا رسد این درختان بارآور شوند تا بلکه شاید به رونق کشاورزی و کسب و کار این روستا نیز کمکی کرده باشم.

این باغدار می‌گوید: متأسفانه به تازگی پس از مراجعه به باغم متوجه شدم که عده‌ای از افراد ناشناس در کمال ناباوری و بیرحمانه اقدام به قطع این درختان کرده اند.

وی از مسئولان و متولیان امر خواست تا برخورد قاطع با متخلفان قطع نهال‌ها داشته باشند.

شورا و دهیاری پای دام و احشام را به میان کشید

در عین حال دهیاری و شورای روستای کینج در بیانیه‌ای با عنوان اینکه کسی متهم قطع ۲۵۰ اصله درخت گلابی در این روستا نیست عنوان کرده اند، این نهال‌ها توسط دام‌ها آسیب دیده و هیچ فردی مظنون و متهم قطع آن نیست.

در اطلاعیه شورای کینج آمده است، درختان زمین مذکور توسط دام‌هایی که دامداران منطقه برای چرا به همان حوالی برده اند آسیب دیده و از طرف هیچ شخص یا اشخاصی قطع نشده و تکذیب می‌شود.

همچنین عنوان شده: ضمناً در چند روز اخیر شورای اسلامی و دهیاری روستا ضمن تذکرات کتبی و شفاهی به دامداران به جد پیگیر موضوع است.

منابع طبیعی: حراست از درختان برعهده باغداران است

اما محسن پورداودی رئیس اداره منابع طبیعی کجور در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به بازدید بخشدار و تیمی از کارکنان منابع طبیعی و دهیار روستای کینج، از باغ مورد نظر نقشه برداری شد و پس از بررسی و مطابقت با نقشه‌های قانونی موجود نسبت به تعیین ماهیت اراضی اقدام شده است.

وی افزود: از کل مساحت عرصه حدوداً ۱۸ هزار متری، چهار هزار و ۸۱۲ متر جزو اراضی ملی و مابقی عرصه جزو مستثنیات اشخاص است، لذا حسب قوانین و دستورالعمل‌های قانونی پیگیری بازپس گیری عرصه صورت گرفته است.

پورداودی مطرح کرد: ضمناً حراست و حفاظت از درختان میوه کاشته شده در اراضی مستثنیات بر عهده شخص باغدار و مالک است.

وی تاکید کرد: در راستای شعار عمومی «منابع طبیعی، مشارکت عمومی» و «منابع طبیعی با مردم برای مردم» برای حراست و حفاظت از کلیه عرصه‌های منابع طبیعی دست استمداد این اداره به سوی مردم فهیم بلند است.

قطع ۵۰ هزار درخت و درختچه طی یکسال در مازندران

درحالی متولیان امر و شورا توپ را به زمین دیگران می‌اندازند که همواره در گوشه و کنار مازندران، شاهد قطع درختان هستیم و تاکنون برخورد مناسبی با متخلفان صورت نگرفته است.

براساس اعلام حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران، سال قبل ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی استان خلع ید و در این خصوص ۶۰۷ فقره پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۴۴ پرونده مربوط به اجرای احکام قضائی، ۵۴۷ پرونده مربوط به تبصره ذیل ماده ۵۵ و ۱۶ پرونده مربوط به اراضی ساحلی بوده است.

بیش از ۵۰ هزار اصله درخت، درختچه و نهال پارسال در مازندران قطع شد و در این حوزه ۵۸۶ نفر در راستای مبارزه با قاچاق چوب دستگیر شده و ۵۹۵ دستگاه خودرو توقیف شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.