پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فعالیت قرارگاه جهادی برای برداشت غبار محرومیت از منطقه پشتکوه ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

عادل الندانی امروز طی گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس مرکز مازندران در دفتر این رسانه، به تشریح جزئیات فعالیت این قرارگاه و نحوه انجام اقدامات جهادی در جهت محرومیت‌زدایی پرداخت و اظهار کرد: این قرارگاه در سال ۱۳۹۶ در پنج کارگروه تشکیل شد.

*جزئیات قرارگاه با فعالیت ۵ کارگروه

وی اعلام کرد: کارگروه‌های فعال در این قرارگاه شامل کارگروه اشتغال، کارگروه زیرساخت و عمران، کارگروه فرهنگی، کارگروه تعلیم و تربیت و کارگروه بهداشت و سلامت هستند که با شعار “هر روستا یک امام روستا ” و هر “دهستان یک مسؤول دارد،فعالیت می‌کند

الندانی تصریح کرد: در قرارگاه پیشرفت و آبادانی ضمن شناسایی نقاط محروم در سطح استان، اقدامات جهادی در حوزه‌های مختلف اعم از جاده، راه، آبادانی، اشتغال، آموزش و بحث‌های دیگر صورت می‌گیرد تا به اهم مشکلات یک روستا و نیازهای روستاییان رسیدگی شود.

مسئول دهستان پشتکوه در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا با اشاره به اینکه تامین مالی برای انجام اقدامات جهادی برطبق مشارکت‌های مردمی صورت می‌گیرد، گفت: ما هیچ‌گونه تسهیلاتی به روستاییان نمی‌دهیم چرا که معتقدیم مردم را نباید وام‌دار کرد، هدف‌مان رونق تولید و اشتغال با استفاده از ظرفیت داخلی روستا و در پی آن ایجاد درآمدی پایدار برای مردم است.

*جامعه هدف؛ منطقه پشتکوه چهاردانگه

این عضو فعال قرارگاه با اعلام اینکه تاکنون موفقیت‌های زیادی در پی اقدامات جهادی ما کسب شده است، گفت: در حال حاضر در منطقه پشتکوه بخش چهاردانگه ساری مستقر بوده و حدود ۱۵ روستا را تحت پوشش داریم، وجود پسماند در این منطقه یکی از معضلاتی است که مردم این روستاها را درگیر خود کرده است.

وی یادآور شد: روستاهای بخش پشتکوه چهاردانگه به دلیل اینکه در دورترین نقطه از این بخش قرار دارند، در اولویت کاری ما هستند به‌طوری که در حوزه اشتغال، تعلیم و تربیت با دیدگاه بومی، بهره‌وری با نگاه مساعدت، ایجاد شغل جدید برای یک خانواده از اقداماتی است که در این منطقه نتیجه مثبت خواهد داشت.

*اجرای طرح موفق استقرار روحانیون

الندانی اضافه کرد: استقرار ما در این منطقه کار سختی نبود بلکه ماندگاری و اثربخشی اقدامات بسیار سخت است تا جایی که نیازمند تغییر در افکار مردم و نگاه فرهنگی در این بخش هستیم از این جهت به دنبال الگویی متناسب با منطق هستیم، استقرار روحانیون در روستاهای دارای جمعیت زیاد و رغبت کمتر با هدف کسب اطلاعات و خط فکری روستاییان از اقدامات مهمی بود که انجام دادیم.

مسئول دهستان پشتکوه در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا گفت: روحانیون در این روستاها علاوه بر اقامه نماز، پیگیری مشکلات مردم، ورود به مدارس، آموزش مادران دانش‌آموزان از طریق همسرانشان را نیز در دستور کار قرار دادند که نتایج مثبتی در پی داشت.

این مسؤول عنوان کرد: نگاه به بحث‌های  زیرساختی در حوزه عمران و آبادی، با توجه به ظرفیت روستا در بخش کشاورزی همچون گلاب‌گیری از تولید تا برداشت، ایجاد مدارس اشتغال با هم افزایی دستگاه‌های اجرایی و کمک خیرین، اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند، رفع مشکلات معیشتی، مشاوره و آسیب‌شناسی فردی از جمله اقدامات جهادی صورت گرفته در این روستاها بوده است.

*برای خودکفایی صفر تا ۱۰۰ کار با ما

وی با اشاره به اینکه در بحث‌های خودکفایی اشتغال صفر تا صد کار را برعهده می‌گیریم، خاطرنشان کرد: در تولید محصولاتی همچون گندم، گلاب، سیب، صنایع دستی، محصولات تزیینی و محصولات دیگر  با اهدای مواد اولیه، آموزش، مشاوره و مهم‌تر از همه تامین بازار با خرید محصولات به‌صورت نقدی تاکنون اقدامات خوب و چشم‌گیری در این مناطق داشتیم.

*نیازمند فرهنگ‌سازی و هم‌گرایی هستیم

الندانی متذکر شد: اگرچه در ابتدای کار تمایل و هم‌گرایی روستاییان در خصوص ارائه طرح‌های ما بسیار ضعیف بود ولی به مروز زمان با انجام کارهای مختلف و اخذ نتیجه مثبت اعتمادسازی صورت گرفت تا جایی که امروز همه نه بخشی از روستاییان همکاری لازم در خصوص آبادانی و پیشرفت روستا دارند، ادامه این کار بسیار سخت بوده و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

*تولید موفق قالی در یک روستا

مدیر این قرارگاه جهادی، بازگو کرد: ما در این مناطق محروم در حوزه سلامت به اصلاح نظام تغذیه اندیشیدیم تا روستاییان غذای سالم میل کنند، در مباحث شغلی در بحث قالیبافی با ارائه مواد اولیه و آموزش از جانب ما استعدادهای بی‌نظیری داریم که در حال بافت قالی‌هایی با طرح‌های خاص که مشتری خارجی دارد هستند.

وی تصریح کرد: با تشکیل شبکه به دنبال حفاظت از محیط زیست بکر این منطقه و رونق در بخش گردشگری هستیم در این خصوص با نهادهایی که خدمات بدهند تفاهم‌نامه یک ساله می‌بندیم.

*چشمه سورت یک ظرفیت بالقوه است

الندانی با اشاره به اینکه چشمه سورت یک ظرفیت بالقوه برای این منطقه است، گفت: توریست‌های خارجی این همه راه را فقط برای دیدن این مواهب خدادادی به این نقطه سفر می‌کنند در این خصوص ما تلاش داریم روستاییان به این ذهنیت برسند که با  نحوه رفتار و ارائه خدمات می‌توانند برای روستا کسب درآمد کنند، ولی در این زمینه اتحاد وجود ندارد.

مسئول دهستان پشتکوه در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا به کشت موفق  گوجه و خیار در منطقه پشتکوه چهاردانگه اشاره کرد و گفت: در خصوص این محصولات باید تجاری‌سازی صورت گرفته و بازار تضمین شود، در تولید زرشک در این منطقه اقدامات برای کشت یک سال در میان فراهم است در صورت استقبال کشاورزان کار را شروع خواهیم کرد. 

*آمادگی کامل برای همکاری با آموزش و پرورش

وی با اعلام اینکه در حوزه مدارس با مشاهده میدانی مشکلات ریز و درشت را ثبت کردیم، گفت: با مدیریت صحیح و حذف هزینه‌های اضافی می‌توان به جای استفاده از “کلمن” برای نوشیدن آب یک “آب‌خوری” مناسب احداث کرد، مجموعه سپاه تاکنون هزار و ۲۶۰ مدرسه در سطح استان ساخته بدون اینکه نامی از خود به‌جای بگذارد در این مسیر نیازمند همکاری متولیان در آموزش و پرورش هستیم.

*لزوم شکوفایی استعداد جوانان کردمیری

الندانی اعلام کرد: روستای کردمیر منطقه پشتکوه دارای بیشترین تعداد جوانان تشنه کار است که ظرفیت ویژه‌ای برای این روستا است، تلاش داریم با هم‌افزایی و مشارکت سایر نهادها گامی در جهت توانمندسازی این افراد و آبادانی این روستا برداریم.

 /۸۶۰۴۸/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.