پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فرشچی: کارگروه دائم ساماندهی شناگاه‌ها در استان‌های شمالی تشکیل شود

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، پروین فرشچی امروز در جلسه بررسی وضعیت شناگاه‌های مازندران اظهار داشت: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست حدود دو سال، در چهار فصل شناگاهها را پایش کرده که در نهایت نشان داد که برخی از شناگاهها خیلی و عده ای هم آلودگی کمی دارند. 

وی با بیان اینکه مردم حق طبیعی‌شان است که از این شناگاه‌ها بهره ببرند، افزود: مردم چگونه باید متوجه شوند که کدام شناگاه مطلوب و کدام‌ یک آلوده است و بر این اساس، در یک طرح مشترک میان وزارت کشور، بهداشت و محیط زیست به اجرای طرح پرچم‌گذاری رسیدیم.

فرشچی یکی از اهداف نصب پرچم در شناگاهها را ایجاد احساس مسئولیت در دستگاهها متولی برای سالمسازی  محیط شنا برشمرد و گفت : پای کار آمدن متولیان دریا برای سالم سازی دریا نیاز به تلنگر داشت که نصب این پرچم‌ها تا حدودی موثر بود. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : تمامی مدیران شناگاهها موظف هستند ظرف مدت سه هفته نسبت به نصب میله، پایه و پرچم وضعیت محیط زیستی شناگاهها اقدام کنند و سرپیچی از آن خلاف قانون است.

وی افزود : باید به شناگاه‌های دارای پرچم زرد فرصت داده شود تا شرایط خود را بازنگری و وضعیت مطلوب تری را فراهم کنند و تعطیل کردن آنها مشکلی را رفع نمی‌کند.

فرشچی یکی از مشکلات سالمسازی و رفع زیربنایی مشکلات شناگاه‌های سواحل دریای خزر را واگذاری کوتاه مدت آنها دانست و گفت: واگذاری کوتاه مدت و چند ماهه شناگاه‌ها انگیزه سرمایه‌گذاری را بسیار کاهش می دهد و به تبع آن شاهد خدمات بی کیفیت و ناسالم هستیم. 

وی افزود: واگذاری طرح‌ها باید به صورت بلند مدت انجام شود زیرا سرمایه‌گذاران در قراردادهای کوتاه مدت رغبتی برای افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد بستری بهتر ندارند. واگذاری بلند مدت طرح‌های دریا را می توان در شورای سالم سازی سواحل استان تصمیم‌گیری  کرد و نیاز به قوانین ملی ندارد.

معاون سازمان محیط زیست به تحولات اخیر در حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت: با توجه به  اتفاقات اخیر به خصوص امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، در آینده شاهد گسترش گردشگری ساحل به ساحل در حوزه این دریا خواهیم بود و برای آن زمان باید آمادگی لازم ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه ای باید بخش خصوصی را نسبت به سرمایه‌گذاری بلند مدت در سواحل و ضرورت ایجاد ساحل سالم ترغیب کرد تا امکانات و خدمات یک ساحل سالم را ایجاد کند.

فرشچی، نگاه بلندمدت به ساماندهی سواحل دریای خزر را نیازمند فعالیت یک کارگروه و تیم دانست و تاکید کرد: با سیاستگذاری یکپارچه می توان تمامی مشکلات در این بخش را رفع کرد.

وی از پایش شناگاههای خزر به صورت چهار فصل در سالجاری خبر داد و گفت: سال گذشته نبود منابع مالی مانع اجرای این طرح شده بود. کارگروه دائم شناگاههای استانی باید تشکیل و از تمام دستگاه‌های متولی باید دعوت شود تا نمایندگان‌شان به‌طور مستمر در جلسات حضور یابند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید یک  ردیف بودجه ملی جداگانه‌ای برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود و به منظور اجرا در اختیار یکی از دستگاههای ذیربط قرار گیرد.

همکاری بین بخشی برای ساماندهی شناگاههای مازندران

ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه همکاری بین بخشی برای ساماندهی شناگاه‌های استان  نیاز است، گفت: همکاری و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساماندهی شناگاههای استان اقدام ارزشمند و مثبتی است.

وی با اشاره به تعطیلی چهار شناگاه در استان، تصریح کرد: به تعطیلی شناگاهها اعتقادی نداریم، اما وضعیت کنونی نیز مورد تایید نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: در حال حاضر 43 شناگاه استان دارای پرچم زرد هستند و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته رنگ این پرچم ها به  پرچم آبی تغییر کند.

ابراهیمی کارنامی افزود:  بیشترین شناگاههای استان در بابلسر و محمودآباد واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج بار و امسال یکبار از شناگاههای استان نمونه برداری شده است، گفت: از مجموع 285 نمونه برداشت شده از سواحل شنای مازندران حدود 26 درصداز نظر توتال کلیفرم و 23 درصد از نظر فکال کلیفرم دارای آلودگی هستند.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.