پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عامل آتش زدن بقایای شالی درآمل دستگیر شد

0

وحید رضائیان عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت، که مأموران یگان حفاظت اداره محیط زیست شهرستان آمل درپی گشت زنی و کنترل در سطح حوزه استحفاظی شهرستان آمل، فردی را که پس از برداشت شالی خود، اقدام به روشن کردن آتش و سوزاندن کاه و کلش کرده بود، شناسایی و و طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک این فرد را دستگیر کردند.

وی افزود: پرونده این متخلف زیست محیطی بلافاصله تشکیل و تحویل دادگستری شهرستان شد.

حبس یکساله برای آتش زدن کاه و کلش در فصل برداشت برنج

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل ادامه داد، متأسفانه همه ساله بعد از برداشت شالی، کشاورزان برای از بین بردن بقایای شالی و سرعت بخشیدن به کشت دوم شالی اقدام به آتش زدن کاه و کلش در شالیزار خود می‌کنند.

رضائیان به مضرات آتش زدن کاه و کلش اشاره کرد و گفت: تخریب در بافت و ترکیبات آلی خاک، تغییرات منفی ونیز کاهش حاصلخیزی خاک، گرمایش زمین، آلودگی هوا ناشی از انتشار گازهای کربن دار، ایجاد بوی خفه کننده و تهدید سلامت انسان و بیماری‌های مرتبط تنفسی از مهمترین و شایع ترین پیامد آتش زدن کاه و کلش در شالیزارها است.

وی اضافه کرد، مسمومیت شدید، اختلال بصری از جمله سوزش چشم، کاهش دید، بروز انواع سرطان‌ها و بیماری برونشیت، تصادفات جاده‌ای، افزایش غلظت آلاینده هوا از دیگر پیامدهای آتش زدن بقایای شالی در شالیزارهای هست که همه سال‌ها گزارش‌های زیادی از سوی فعالان زیست محیطی و حتی شهروندان آملی به اداره حفاظت محیط زیست می‌شود.

وی در عین حال به کشاورزان نیز توصیه کرد، که با پخش نکردن کاه پس از برداشت شالی یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ رطوبت خاک و بقایای گیاهی و جذب خاک است که در دراز مدت بعنوان کود طبیعی و آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا اینکه با بسته بندی آن‌را برای فروش یا مصارف خوراک دام قابل استفاده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در عین حال یاد آورشد که به موجب ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، آتش زدن کاه و کلش جرم محسوب و قابل پیگرد در مراجع قضائی است و برای فرد متخلف نیز یک سال حبس و جریمه نقدی در پی خواهد داشت.

شهرستان آمل دارای بیش از ۳۷ هزار هکتار شالیزار است که حدود ۳۰ هزار هکتار از این شالیزارها قابلیت کشت دوباره و نیز پرورش راتون را دارد. شالیکاران این شهرستان به علت نبود صنایع تبدیلی برای حذف کاه و کلش ناشی از برداشت اول شالی، و انجام عملیات نشاء دوم، در سریع ترین کار اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از آن می‌کنند.

کد خبر 4983776
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.