پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت توسعه آموزش‌های فنی وحرفه ای در بهشهر 

0

ایسنا/مازندران رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهشهر گفت: با توجه به شرایط ویژه و منحصر به فرد این شهرستان و میزان بالای بیکاری آن، فراهم کردن زمینه‌های توسعه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای از قابلیت‌های ضروری این منطقه است.

رامین کیانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیاست مراکز فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش مهارت‌آموزان مبتنی بر تقاضای بخش‌های مختلف تولیدی و نیازهای جامعه است، اظهار کرد: برای ایجاد شکوفایی در امر رونق تولید، حمایت از کار و افزایش بهره‌وری در آموزش از اساتید برجسته دانشگاه، صنوف و مربیان مجرب استفاده می‌شود .

وی تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مرکز ثابت، آموزشگاه‌های آزاد، زندان، پادگان، جوار کارخانجات، روستا، صنایع و صنوف، کمپ‌های ترک اعتیاد و جوار دانشگاه‌ها  ارائه می‌شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهشهر با اشاره به اینکه بخشی از متقاضیان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: ۴۰ درصد کارآموزان مرکز فنی و حرفه‌ای  بهشهر دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ۴۰ درصد از متقاضیان به دنبال کسب مهارت برای اشتغال، ۱۵ درصد افراد شاغل، ۵ درصد از افراد خانه دار هستند که از آموزش‌های این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

کیانی خاطرنشان کرد: در ۸ ماه گذشته تعداد ۶۵۰ نفر در مرکز ثابت دولتی موفق به گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی شدند که ۳۰ درصد خانم‌ها  و ۷۰ درصد آقایان بودند.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد ازاین کارآموزان دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند، افزود: فراگیری رشته‌های ارائه شده توسط این مرکز هیچ محدودیتی برای افراد ندارد و تمامی رد ه‌های سنی بالای ۱۵ سال  با هر مدرک تحصیلی می‌توانند آموزش‌های مورد علاقه خود را به طور رایگان فرا گیرند .

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهشهر یادآور شد: ۵۵۰  نفر در رشته‌های صنعت، خدماتی و کشاورزی در زندان، کمپ‌های ترک اعتیاد، پادگان، محیط کار واقعی و در سطح روستاها آموزش دیده‌اند و ۷۰ درصد آنان موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند.

کیانی ادامه داد: بیش از ۳۶۲  دوره آموزشی در طول ۸ ماهه گذشته در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی، فناوری راهبردی و فرهنگ وهنر انجام شده که ۸۰  دوره آموزشی در مرکز ثابت، ۲۱۷ دوره در سطح آموزشگاه‌های آزاد، ۲۱ دوره در محیط کار واقعی، ۱۸ دوره در روستاها، ۱۰ دوره در زندان، ۶ دوره در دانشگاه، ۵ دوره در پادگان، ۳ دوره در کمپ‌های ترک اعتیاد از ابتدای سال جاری تا کنون برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ نفر از زندانیان شرق مازندران در هشت ماهه گذشته آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهشهر اظهار کرد: این آموزش‌ها در حرفه‌های قالی بافی، برق ساختمان، گلیم بافی، سرویس و نگهداری خودرو، جاجیم بافی و جوشکاری در زندان بهشهر به مهارت آموزان ارائه شده است .

کیانی با بیان اینکه رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان از جمله برنامه‌های سند راهبردی مهارت و فناوری است، افزود: رهگیری‌ها با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه مهارت آموختگان قبول شده در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی صورت می‌گیرد و در معنای کلی به منظور بررسی وضعیت ایجاد اشتغال مهارت آموختگان انجام می‌شود.

وی از رهگیری ۴۰۰ نفر مهارت آموخته بهشهری در سال ۹۷ خبر داد و تصریح کرد: همه متقاضیانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند لزوما با هدف اشتغال نیست بلکه بسیاری از کارآموزان جهت مهارت افزائی و ارتقاء سطح مهارتی خود و فراگیری یک حرفه به مرکز مراجعه کرده و نزدیک به ۳۰ درصد از مهارت آموختگانی که جهت اشتغال به این مرکز مراجعه کرده بودند مشغول به کار می‌شوند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهشهر خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغال این افراد، ۶۲ درصد از مهارت آموختگان  به خاطر کمبود فرصت شغلی، ۲۳ درصد به‌علت نبود سرمایه کافی و ۱۵ درصد هم به دلایل پایین بودن دستمزد، ضعف آموزش مهارتی وعدم رغبت به شغل پیشنهادی تاکنون موفق به اشتغال نشده‌اند.

کیانی با بیان اینکه ۲۰ درصد اشتغال یافتگان مرتبط با دوره‌های آموزشی گذرانده شده مشغول بکار شده‌اند، گفت: رشته‌های برق، جوشکاری، پرورش قارچ دکمه‌ای و صنایع دستی بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دادند.

وی یادآور شد: این مرکز با آموزش سالانه بیش از هزار نفر در ۱۰ کارگاه آموزشی تراشکاری، مکانیک خودرو، برق صنعتی، جوشکاری، رایانه، PLC ، کشاورزی، برق خودرو، صنایع دستی و خدمات آموزشی در بیش از ۲۲ حرفه آموزش می‌دهد و در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه دارای ۱۵۰  کارآموز در رشته‌های فوق است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.