پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صدور سند برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، حسن بابایی رئیس ثبت اسناد کشور در نشست با آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به صدور سندهای روستایی، اظهار کرد: صدور این اسناد پشتوانه‌ای برای کشاورزی است که به پشتوانه آن می‌توانند از تسهیلات برخوردار شوند.

 رئیس سازمان ثبت اسناد کشور با اشاره به وجود موارد زمین‌خواری و جنگل‌خواری در مازندران، تصریح کرد: مقام معظم رهبری مجددا بحث حدنگاری را مطرح کردند که وضعیت اراضی مشخص شود و مجددا بحث کوه‌خواری، جنگل‌خواری و زمین‌خواری مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی خرد شدن اراضی و تغییر کاربری گرفته شود، خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که حتی برای اراضی کوچک هم سند صادر شود که میزان زمین زراعی مشخص است.

 رئیس سازمان ثبت اسناد کشور گفت: اراضی مازندران سنددار شود بسیاری از معضلات حل خواهد شد.

بابایی یادآور شد: در شهرهای غربی استان حدود ۶۰ درصد پرونده‌ها مربوط به اراضی است.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: اینکه مازندران در حوزه کشاورزی عقب مانده جای تاسف است، نباید اینگونه باشد بلکه باید پیش رو باشد.

وی با اشاره به اهمیت صدور اسناد برای زمین‌های کشاورزی، افزود: این مهم در جلوگیری از بحث تغییر کاربری، بحث تسهیلات و موضوع سوم کشاورزان در رابطه با منابع طبیعی و زمین‌ها اختلاف دارند که حل و فصل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: باید تکلیف کشاورزان مشخص شود و نزاع و دعوای کشاورز با منایع طبیعی به پایان برسد.

محمدی لائینی یادآور شد: زمینی که حدود ۶۰ سال دست کشاورز است و با توجه به عکس هوایی در اختیار منابع طبیعی قرار دهند که لازم است در این زمینه غیر از حدنگاری در ارتباط با زمان تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: اگر بنا باشد ملاک ثبت و منابع طبیعی عکس‌های ۴۰ یا ۵۰ سال قبل باشد حق با کشاورز است اگر از سال ۸۰ به بعد به نفع کشاورزان خواهد بود.

 نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه راهکارها و نیاز واقعیت برای تغییر کاربری دیده شود، گفت: هرکجا ما روزنه‌ای برای رسیدن مردم به حق و حقوق واقعی گذاشتیم سوءاستفاده‌کنندگان از آن روزنه برای سوءاستفاده خودشان درنظر گرفتند که از دردسرها است.

محمدی لائینی یادآور شد: در غیر اینکه تبصره‌ها و راه‌ها را برای موارد لزوم درنظر گرفتیم باید مراقبت کنیم سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.