پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صادرات 9 میلیون تنی سیمان به کشورهای حاشیه خزر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، بازدید دوره‌ای و سیمانی مدیرعامل گروه توسعه ملی از شرکت سیمان مازندران به همراه مدیر عامل سیدکو و سیمان مازندران و معاونان برگزار و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سیمان مازندران در نکا، چشم‌انداز و برنامه‌های استراتژیک سیمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ضمن تحلیل وضعیت سیمان کشور و مازندران، وضعیت فعلی و برنامه‌های آتی و نقش هلدینگ سیدکو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

این روزها با توجه به کاهش ساخت و سازها و رکود مسکن و همچنین افزایش هزینه حمل و نقل، سیمان با مشکل عدیده‌ای در این راستا روبرو است؛ مشکلی که براساس آنچه توسط مدیران سیمان اعلام شده است می‌تواند با ایده‌های نو، تلاش برای افزایش بهره‌وری و کارآمدی و تولید فکر و ایده برای افزایش فروش و ثروت برطرف شود.

*تولید یک میلیون و ۱۴۴ هزار و ۲۳۸ تن سیمان مازندران

مدیر عامل سیمان مازندران در این بازدید و نشست، ضمن ارائه گزارش و بیان عملکرد سیمان مازندران گفت: پیشرفت مانع از وابستگی است و سیمان مازندران، صنعت موفق برای تولید سیمان است.

بهروز دانشی اظهار کرد: در شرایط مختلف توجه به عرضه و تقاضا از موارد مهمی بوده است که مورد توجه جدی در سیمان مازندران بوده و هست و تلاش داریم تا ضمن توجه به بازار و تولید با کیفیت، نیازهای پرسنل هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه هزینه حمل و نقل یکی از چالش‌های مهم در صنعت سیمان است؛ خاطر نشان کرد: عدم تناسب نهاده های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و تقاضا به دلیل افزایش کارخانجات سیمان، رکود شدید در بخش مسکن و توقف برنامه‌ها، بالا بودن سهم انرژی در صنعت سیمان، بروز کرونا و تبعات ناشی از آن، ضعف در خطوط شبکه ریلی، جاده ای و دریایی از جمله چالش‌های پیش روی صنعت سیمان در کنار مشکل و چالش مهم حمل و نقل است.

وی افزود: بخش صادرات و توسعه صادرات از برنامه‌های مهم ماست که در شرایط فعلی و با وجود ویروس کرونا، قزاقستان به مدت 6 ماه مرزهای خود را بسته است و همچنین صادرات به ترکمنستان هم امکان ندارد و مشکلات همچنان باقی است.

به گفته دانشی، رایزنی‌های مختلف با کشورهای حاشیه خزر برای صادرات سیمان انجام شده است و تلاش داریم تا این صادرات با برنامه دقیق‌تری در دستور کار قرار گیرد.

مدیر عامل سیمان مازندران همچنین از تولید و تحویل یک میلیون و 144 هزار و 238 تن سیمان در 7 ماهه امسال از سیمان مازندران خبر داد و یادآور شد: از این مقدار در سال جاری 8 درصد به صادرات اختصاص یافت و 92 درصد به مصارف داخلی رسید.

 *صادرات 9 میلیون تنی سیمان

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی هم در سخنانی گفت: یکی از بحث‌های مهم اقتصاد امروز سودآوری صنعت است که بخش عمده‌ای به فروش برمی‌گردد.

امیرتقی خان تجریشی در بازدید دوره‌ای از سیمان مازندران اظهار کرد: قیمت یک تن سیمان با احتساب ساخت یک کارخانه سیمان، بیش از 300 هزار تومان است ؛ اما اکنون قیمت فروش براساس مصوبه‌ها 230 هزارتومان است و لذا از طرف تولیدکننده و صنعت‌گر سوبسید بالایی داده می‌شود؛ چرا که این صنعت، دارای سرمایه‌گذاری قدیمی است و سود از سرمایه شرکت پرداخت می‌شود.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم آینده صنعت را تضمین کنیم؛ قیمت‌ها باید واقعی‌تر شود و براساس مختصات اقتصادی و هزینه‌های انجام  شده و احتساب هزینه سرمایه‌گذاری و حتی مقایسه‌ای انجام دهیم با سایر محصولات جایگزین مثل فولاد، جای تعدیل قیمت‌ها وجود دارد که امیدواریم با تعدیل قیمت‌ها صنعت به جایگاه واقعی خود در سودآوری برسد.

تجریشی با بیان اینکه توسعه باید از زوایای مختلف دیده شود؛ تصریح کرد: توسعه لزوما” افزایش ظرفیت تولید نیست؛ بلکه با افزایش بهره‌وری و تولید سیمان جدید برنامه‌ریزی شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ادامه داد: در حال حاضر ایران جزء 7 کشور بزرگ تولیدکننده سیمان است و ظرفیت مازاد هم وجود دارد؛ اما با توجه به برنامه و چشم‌انداز کشور بخشی از این ظرفیت‌ها به مدار تولید بر خواهد گشت و اصل تمرکز باید برای کارآیی و بهره‌وری باشد و مصارف جدیدی که از این ظرفیت خالی مانده استفاده کنیم.

تجریشی افزود: ظرفیت تولید سیمان 85 میلیون تن در کشور است و مصرف ما 65 میلیون تن است که مازاد ظرفیت تولید سیمان در کشور داریم .

وی گفت: صادرات از مهمترین اولویت‌های ماست که در سال 98 میزان صادرات 9 میلیون تن بوده است و در مجموع شرکت سیدکو، سیمان مازندران و ساروج جزء صادرکننده‌های سیمان هستند و سیمان مازندران با کشورهای سی آی اس، قزاقستان و ترکمنستان و روسیه صادرات داشته است.

 *نصب المان شهدای سلامت مازندران به همت سیمان مازندران در نکا

 مدیر عامل شرکت سیدکو هم با اعلام اینکه یکی از اساسی‌ترین محصولاتی که در زیرساخت توسعه و اقتصاد مقاومتی موثر است؛ محصول سیمان است؛ اظهار کرد: اولین صنعتی که به اهداف سند چشم‌انداز دست یافت؛ صنعت سیمان است که سیمان مازندران یکی از صنایع پیشتاز در این راستاست.

حامد اصل روستا افزود: نویدی برای سهامداران سیمان داریم که در حال افزایش سرمایه از محل سود انباشته هستیم و سهامداران با خیال راحت سهام خود را حفظ و افزایش دهند و مطمئن باشند که سیدکو و زیرمجموعه آن با تمام توان نسبت به تولید و سودآوری تلاش دارند.

وی تصریح کرد: مدیریت 5 کارخانه در سیمان مازندران، سیمان جاجرود، سیمان فیروزکوه، سیمان کرمان و سیمان بوشهر زیر مجموعه سیدکو هستند و سهامدار اصلی 7 شرکت سیمان دیگر در کشور است.

این مسئول خاطر نشان کرد: مجموعه سیدکو مدیریت تولید حدود 10 درصد سیمان کشور را برعهده دارد که سیمان مازندران به تنهایی 2.5 درصد دارد که رقم بزرگی است که سیمان مازندران از نظر موقیعت و بازدهی در بین 78 کارخانه سیمانی از 5 کارخانه اول است.

اصل روستا گفت: در چارچوب بازدیدهای دوره‌ای که از شرکت سیمان مازندران انجام شد مقرر شد که ساخت المان شهری و یادبود شهدای سلامت مازندران در نکا داده شد که انتظار داریم تا با همکاری شهرداری و شورای شهر نکا و فرمانداری این اتفاق در نکا بیفتد.

براساس آنچه مدیران در این بازدید و نشست عنوان کردند؛ تلاش برای افزایش بهره‌وری بوده است و اینکه سیمان همواره در کنار مردم در مشکلات بوده و هست و تنها به تولید و فروش فکر نمی‌کند بلکه تلاش دارد تا در راه توسعه گام بردارد.

 /86002/ع/ق


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.