پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سیلاب سبب نشت گازوئیل به رودخانه تجن در ساری شد

فشار سیلاب ناشی از بارندگی شامگاه یکشنبه سبب شکستگی لوله گازوئیل در بستر رودخانه تجن مازندران و نشست این ماده نفتی به داخل این رودخانه در حوالی شهر ساری شد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با تائید این موضوع گفت که این حادثه در منطقه ‘ بالادزا ‘ در هفت کیلومتری جنوب شهر ساری رخ داده است .

شیرافکن قربانی افزود: فشار سیلاب ناشی از بارندگی رگباری عصر دیروز سبب شده است تا به لوله ۱۲ اینچ انتقال گازوئیل در بستر رودخانه تجن فشار وارد شده و دچار پارگی شود.

وی توضیح داد: ماموران عملیاتی شرکت ۴۰ دقیقه پس از وقوع این حادثه در محل حاضر شدند و بلافاصله ‘والو’ (شیرفلکه) قسمت بالا و پائین لوله پاره شده را بستند و جلوی ریزش مواد نفتی بیشتر به داخل رودخانه را گرفتند.

او ادامه داد: هم اکنون گروه عملیاتی در صحنه حضور دارد و در حال ترمیم بخش شکسته شده خط لوله است.

قربانی گفت که با توجه به عبور لوله ۳۲ اینچ انتقال نفت خام در جوار لوله انتقال گازوئیل، نیروهای عملیاتی بلافاصله والوهای دو سوی این خط لوله را در منطقه بستند تا امنیت لازم را برای این خط در برابر فشار سیلاب تامین کنند.

معاون عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در باره میزان نشتی گازوئیل به داخل رودخانه تجن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که در باره این موضوع پس از ارزیابی های کارشناسی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود : در حال حاضر نیز با همکاری مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای به حداقل رساندن تبعات ناشی از نشت مواد نفتی به داخل رودخانه تجن اندیشیده شده است.

نفت گاز تخلیه شده داخل رودخانه تجن شامگاه یکشنبه سبب انتشار بوی گازوئیل در بخشی از شهر ساری بویژه در اطراف رودخانه تجن نیز شد.

بنابر این گزارش :مناطق مختلف شهر ساری حاکیست که انتشار بوی نفت گاز در مناطقی از این شهر از ساعت حدود ۱۹ امشب سبب شگفتی شهروندان شده و همگان به دنبال منشاء این بو بودند.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال ۶۳۰ خط لوله نفت را در دو استان مازندران و گلستان تحت پوشش دارد.

این شرکت وظیفه تامین فرآورده های نفتی استان های شمال شرق کشور را برعهده دارد.

 

خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در سال ‎ ۱۳۸۵با هدف انتقال نفت خام وارداتی کشورهای حاشیه دریای خزر( طرح سوآپ) از پایانه نفتی نکا به پالایشگاه های تهران و تبریز، انتقال و تحویل فرآورده های نفتی تولیدی پالایشگاه تهران و وارداتی از طریق پایانه نفتی نکا به مخازن شرکت پخش فرآورده های نفتی مناطق ساری و گلستان (نواحی گرگان و گنبد) ایجاد شد و همچنین تامین ارتباط مخابراتی شرکت ها و سازمانهای صنعت نفت در شمال کشور را بر عهده دارد.

منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با حدود ۶۳۰کیلومتر خطوط لوله ، قدرت انتقال ۲۴ ساعته ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و بیست و هفت میلیون لیتر فرآورده های نفتی، شامل بنزین معمولی، بنزین سوپر، نفت گاز و نفت سفید را دارد.

رود تجن به طول حدود ۱۴۰ کیلومتر از کوه‌های علی خانی، داراب کوه و سرکوه از ناحیه کوهستانی هزار جریب در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و با گذشتن از شرق شهر ساری، نزدیک آبادی خزرآباد، در ۲۵ متری پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد به دریای خزر می‌ریزد.

قسمت علیای تجن در بخش هزار جریب در شهرستان نکا و بخش چهاردانگه و دودانگه در شهرستان ساری، جهت عمومی جنوب شرقی ـ شمال غربی و بستری سنگلاخی دارد.

قسمت سفلای تجن که از حدود هشت کیلومتری جنوب شهر ساری آغاز می‌شود، در بخش مرکزی شهرستان ساری با جهت عمومی جنوبی ـ شمالی جریان دارد و بستر آن ماسه‌ای است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.