پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

"سیترا" ایرانی است

0

بدون شک مجموعه‌های تفریحی در کنار سواحل یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری هر منطقه هستند و با توجه به امکاناتی که از سوی شهرداری‌ها، سایر نهادهای دولتی و یا بخش خصوصی در این مجموعه ها دیده می‌شود می‌تواند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشد.

منطقه نمونه گردشگری سیترا نوشهر یکی از این مجموعه‌ها است که به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگترین پلاژ های مازندران محسوب می شود و در شمال کشور حرف زیادی برای گفتن دارد. این مجموعه با وجود شهربازی، پیست دوچرخه سواری، اسکله تفریحی، منطقه شنای مجزای خانم ها و آقایان، سوارکاری، کارتینگ و موتورهای ATV به یکی از توریستی ترین و مفرح ترین پلاژ های ساحلی تبدیل شده است.

مهدی رمضان‌زاده، رئیس کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر این گونه مجموعه‌های تفریحی در توسعه گردشگری این استان، اظهار کرد: اگر این مجموعه های خدماتی رفاهی که در ساحل شکل می گیرند به بخش خصوصی واگذار شوند و تحت کنترل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی اصلی کنترل پایش، ارزیابی و آینده نگری برای بحث گردشگری در استان است، قرار گیرد می توان گفت به توسعه گردشگری کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه‌ها در تقویت اشتغال بومی نیز بسیار تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: این میزان تاثیر زمانی صورت می‌گیرد که به لحاظ زیست محیطی اصول اصلی را رعایت کنند و در سازه هایی که ایجاد می شود دید دریا در نظر گرفته شده و ارتفاع سازه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کارگروه گردشگری و صنایع دستی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید کرد: در این مجموعه ها باید مباحث زیست محیطی و آلودگی ها چه به لحاظ بصری همانند انباشت زباله و چه به لحاظ زیست محیطی آب ها یعنی میزان فاضلاب هایی که وارد آب می شود تحت کنترل باشد. در همه جای دنیا برای توسعه گردشگری این الگوها وجود دارد که هم برای اقامت گردشگران فضای مطلوبی را ایجاد می کند و هم برای اشتغال و گردش مالی تاثیر گذار باشد.

رمضان زاده تصریح کرد: اگر قرار باشد این مجموعه های تفریحی تحت کنترل یا نظارت خارج از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد، به طور طبیعی موازی‌کاری هایی به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: اگر آن المان‌ها و یا الزام‌هایی که مورد نیاز گردشگری است رعایت نشود، در فرایند مدیریت یکپارچه گردشگری سواحل دریا خزر نمی‌تواند کمک کند چرا که نگاه بخشی می‌شود و هر بخشی تحت کنترل و سیاست‌های خاص خودشان حرکت  می‌کنند و وقتی مباحث زیست محیطی و طراحی منظر رعایت نشود طبیعتا پیامدهای منفی که بر اثر توسعه این نوع فعالیت ها شکل می گیرد به مراتب بیشتر شده و حتی می‌تواند برای سواحل دریای خزر مخرب باشد.

لیلا حبیبی یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران نیز در این باره گفت: تجربه نشان داده مجتمع و مجموعه‌های ساحلی موجود در مازندران اگر به بخش خصوصی واگذار شود موفق می شوند. درست است که مالکیت باید با نهاد دولتی باشد اما بخش خصوصی به دلیل منافع اقتصادی موجود و همچنین رقابت بین مجموعه های مختلف، بهتر عمل کرده تا اینکه آن نهاد دولتی به طور مستقیم بخواهد آن مجموعه را اداره کند.

مهدی اسحاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر نیز در این زمینه به ایسنا گفت: نوشهر یکی از شهرستان هایی است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و یکی از آن مناطق منطقه نمونه گردشگری سیتراست.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، در بحث زیرساخت منطقه نمونه گردشگری سیترا امکاناتی را با همکاری شهرداری نوشهر فراهم کرده است، اظهار کرد: امسال نیز در حدود 650 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی نوشهر با اشاره به امکانات این مجموعه گفت: در این منطقه راه دسترسی به دریا، محوطه سازی ساحل، آبرسانی، نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران، سوئیت ها، ایستگاه قایق سواری، جت اسکی، فضای ورزشی فوتسال و والیبال ساحلی،  شنای بانوان و آقایان، واحدهای تجاری و پذیرایی، غرفه های نمایشگاهی برای استفاده گردشگران و مردم منطقه فراهم است و سالانه مسافران زیادی از این منطقه نمونه گردشگری بازدید و در آن اقامت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، منطقه نمونه توریستی سیترا در بخش ساحلی خیابان شیخ عمادالدین کریمی شهر نوشهر در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار واقع شده و از سال 88 از سوی هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی شده است. “سیترا” نام یک نوع ماهی خاویاری است از دیر باز در شهرستان نوشهر تخم ریزی می‌کرده و مختص به آبهای پر عمق این منطقه است و با وجود زاد و ولد در ایران نام این ماهی خاویاری از یک واژه روسی با عنوان سیتروژن گرفته شده است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.