پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سپاه کربلای مازندران پیشرو در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، در سال‌های اخیر با بیانات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال اقدامات مهمی در عرصه تولید و اشتغال از سوی مسئولان امر انجام شد.

مازندران یکی از استان‌هایی است که به لحاظ صنعتی، کشاورزی، گردشگری و تولیدی در جایگاه ویژه قرار دارد و در هر یک از این بخش‌ها به رتبه‌های بالایی در سطح داخلی و حتی خارجی دست یافته است.

با سیاست‌گذاری نامتعارف دولت در امر حمایت از تولید داخلی با واردات بی‌رویه موجب رکورد فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور شده است که تولیدکنندگان و صنعت‌گران استان مازندران نیز از این وضعیت نامناسب مستثنی نبودند.

در کنار این اوضاع نابسامان بسیاری از فارغ التحصیلان استان نیز با دغدغه اشتغال مواجه شدند تا بر آمار بیکاری کشور افزوده شود اما با سیاست‌گذاری دیگری بر مبنی بیانات مقام معظم رهبری سپاه به ارائه راهکارهایی به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان گام اساسی برداشته شد.

این نهاد با ایجاد کارگاه‌های کوچک و تسهیلات زودبازده به حمایت از جوانان پرداخت تا با بهره‌گیری از یک طرح به کار بزرگی قدم بردارد.طرح‌هایی که هم‌اکنون در بسیاری از روستاها و نقاط مختلف استان مازندران با بهره‌گیری از تسهیلات بانکی کم به کارگاه‌های کوچک تولیدی و خدماتی راه‌اندازی شده است و علاوه بر بکارگیری استعدادها و ایده‌های جوانان فارغ التحصیل برای دیگر افراد بیکار در استان نیز اشتغال فراهم شود.

در اجرای این طرح‌های زودبازده فرمانده سپاه کربلای مازندران از یکی از طرح‌ها تحت حمایت طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی با عنوان پرورش بز فرانسوی آلپاین در آمل بازدید کرد که در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران از سیاست سپاه مبنی بر  دستور مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی را بر چند محوریت بیان کرد و گفت: فرهنگ‌سازی اولین گامی است که از سوی سپاه برداشته شد تا مردم را توجه دهند که شغل وعده‌ای یا تشکیلات دولتی نیست و به استخدام اداری درآید بلکه اقتصاد مقاومتی بر تمام امکاناتی است که در دسترس باشد و اینکه مردم خیلی می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

سردار محمدحسین بابایی افزود: در ایران خورشید تابان را داریم که می‌تواند تبدیل به ابر کرد و امروز شرکت نیرو از این انرژی اشتراک می‌گیرند و برق تولید می‌کنند، مستقیم به شرکت برق می‌فروشند یعنی خورشیدی داریم که هزینه‌ای نمی‌کنیم؛ یا در همین استان‌های شمالی با هدایت آب‌های باران از سقف‌های منازل پرورش ماهی انجام می‌شود و به فروش می‌رسند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از امکانات و مقدورات در اختیار است و یکی از کارهای سپاه تبلیغ این امر است تا فرهنگ‌سازی ایجاد شود، تصریح کرد: اینکه  مردم لزومی ندارید منتظر باشید تا برایمان کاری صورت بگیرد بلکه خود یاعلی بگویید دانشش را یاد بگیرید و خودتان به آن سمت بروید.

بابایی نکته دوم از دستور رهبری را در زمینه آموزش نه در سطح دانشگاهی بلکه به صورت میدانی عنوان و مطرح کرد: تاکنون در مازندران در این امر با فنی و حرفه‌ای ارتباط برقرار کردیم و اساتیدی که متخصص در دانش تجربی و کلاسیک بوده استفاده بردیم که به خوبی کار کردند و با استفاده از سطوح مختلف افراد توانمند توانستیم مشاغل زیادی ایجاد کنیم.

فرمانده سپاه کربلای مازندران با بیان اینکه از دیگر تلاش سپاه در امر بسیج سازندگی که در حال انجام است تلاش برای رساندن به تولیدات مردم به بازار عرضه و فروش بوده است، گفت: در این زمینه دچار مشکل جدی بوده و هستیم، دولت سیاست‌هایش همگام با تولیدات داخل نبوده بلکه درب واردات باز بوده و زحمات مردم به دلیل قید و بندها و دستورالعمل‌ها، تبصره و ماده‌ها باعث می‌شد محصول در ایران بیشتر مثلا چینی در بیاید لذا محصولات خارجی می‌آمد دولت هم وظیفه بر سیاست‌گذاری داشته و می‌بایست ورود می‌یافت اما حل نمی‌کرد.

وی ادامه داد: با این قصه تحریم رفع شد و دیگر جنس خارجی صرف ندارد و الان بهترین فرصت دولت حمایت از بنگاه‌های کوچک است تا بازار را از تولیدات داخلی روان کند؛ این موضوع را طی چند سال در غالب ایجاد نمایشگاه‌های فروش و عرصه محصولات کمک کردیم و تلاش کردیم با استفاده از دستگاه‌های اجرایی تولیدکنندگان را آماده کنیم تا در این نمایشگاه‌ها به طور غرفه‌های رایگان شرکت نمایند.

بابایی با تاکید براینکه با توجه به شرایط کشور ما توسط زورگویان و تحریمی که شدیم، بدانیم خودمان غرق ثروت هستیم و بالاترین ثروت ما دانش است، عنوان کرد: نیروهای جوان و پرتوان تحصیل‌کرده کنار افراد با تجربه به خوبی می‌توانند کار کنند و امکانات در داخل کشور بسیار است.

وی افزود: معتقدیم که کارهایی در غالب اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی پیگیر است که نیاز به سرمایه بالا ندارد و ورود به عرصه صنعتی نداریم و به دنبال تولید شغل زودبازده هستیم؛ با هزینه کم می‌توان شغل ایجاد کرد و بر سرمایه بالا دست یافت البته کسانی که تاسیس کارخانه صنعتی است نیاز به وام کلان است ولی کارهای کوچک ندارد.

فرمانده سپاه کربلای مازندران با اعلام اینکه سپاه مازندران با رقم‌های کوچک برای کارها را بالغ بر 5 تا 50 میلیون تومان تسهیلات بانکی حمایت می‌کند که در پنج سال اخیر بالغ بر 155 میلیارد تومان از اعتبار صندوق بسیجیان قدیم تسهیلات به مردم داده شد، خاطرنشان کرد: در اجرای هدف اشتغال با توجه به اینکه بررسی بر ثابت ماندن این شغل‌ها نیاز به رسیدگی دارد، تاکنون حدود 22 هزار و 500 واحد اشتغال ایجاد شد که با سرمایه اندک چون 15 میلیون تومان در استان فراهم شده تا به توسعه کارهای زودبازده و کار تولیدی خود پرداختند و برخی در همان حالت ماندند.

گزارش از کبریا مقدس

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.