پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرمایه گذاری ۷۴۰۰ میلیارد تومانی شیلات مازندران/ صادرات ۲۰ میلیون دلاری حوزه آبزی پروری استان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، قاسم کریم‌زاده در مراسم افتتاح پروژه‌های شیلات و پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان، اظهار کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ واحد آبزی پروری با ۱۱۳ تشکل صیادی در مازندران فعال هستند تا ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حوزه شیلات و آبزی‌پروری اشتغال داشته باشند.

وی با بیان اینکه ظرفیت سالانه آبزی‌پروری در مازندران ۸۵ هزار تن به ارزش ۴ هزار میلیارد تومان است و سالانه ۱۰۴ هزار تن صید ماهی و آبزیان به ارزش اقتصادی ۵ هزار میلیارد تومان در مازندران برآورد شده است، افزود: ۳۷ واحد پرورش ماهیان خاویاری در مازندران با تولید سالانه ۲ هزار تن گوشت و میانگین تولید هشت تن در هر واحد فعال هستند تا باعث ارتقای جایگاه استان در کشور شود.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه در دو دهه گذشته در هر واحد تولید خاویاری میزان تولید به چهار تن رسیده است، تصریح کرد: در بخش آبزی پروری نسبت به سایر گونه‌ها طی دو دهه گذشته حدود ۱۰۰ واحد تولیدی بود همچنین سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی هم در دو مرکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت تولید شده و برای رهاسازی ذخایر دریا در رودخانه‌های مهم مازندران رهاسازی می شود.

کریم زاده با بیان اینکه سالانه ۷ تا ۱۲ هزار تن ماهی با ارزش ۸ تا ۲۰ میلیون دلار صادرات می شود، یادآور شد: این میزان صادرات هر سال با فراز و نشیب روبرو است همچنین بیش از ۸ هزار تن از تولید ۸۵ هزار تن ماهی در مازندران صادرات می شود.

وی با اشاره به اینکه حفاظت و حراست از ذخایر دریای خزر مهمترین چالش است، گفت: نیروهای حفاظت ذخایر دریا مستمر امر حراست را انجام می دهند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۴ شرکت تعاونی پره در مازندران با میزان تولید روزانه یک هزار و ۳۰۰ تن ماهی استخوانی، بیان کرد: این آمار نسبت به سال گذشته با رشد ۴۴ درصد روبرو است و ارزش اقتصادی صید بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان با افزایش ۲۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد شده است.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه ترکیب صید در مازندران برای سبد صیادی ۶۰ درصد ماهی کفال، ۳۰ درصد ماهی سفید و ۱۰ درصد ماهی کپور است، یادآور شد: با توجه به پرورش قطعه بچه ماهی و رهاسازی آنها در رودخانه‌های پرآب مازندران هم‎اکنون با رشد ۳۰ درصدی تولید ماهیان سفید نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

وی با اشاره به شناسایی ۸۴ فرصت سرمایه‌گذاری جدید شیلات در مازندران، خاطرنشان کرد: در صورت انتقال فرصت های سرمایه گذاری به چرخه تولید سالانه ۶۵ هزار تن به میزان تولید افزوده شده و حدود ۵ هزار ۳۰۰ شغل جدید به اشتغال‌زایی شیلات مازندران اضافه می‌شود.

کریم‌زاده گفت: بیش از ۷ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در مسیر شیلات قرار دارد، همچنین در ایام دهه فجر چهار طرح با محوریت اقتصاد مقاومتی شناسایی شده و به زودی در چرخه تولید قرار می‌گیرد که ارزش ریالی آن بیش از ۸.۸ میلیارد تومان است.

پایان پیام/۸۶۰۱۲/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.