پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سردرد شایعترین علت مراجعه سرپایی به درمانگاه‌های مغز و اعصاب

0

 دکتر هدی نقشینه روز شنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: مطالعات نشان داد که سردرد از علل مهم ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره در دنیاست که هزینه مالی فراوان به سیستم درمان تحمیل می کند.

وی با اعلام اینکه سردرد به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند، بیان داشت: سردردهای ثانویه در واقع نشانه ی بیماری های دیگر از قبیل عفونت یا تومور مغزی، خونریزی مغزی و امثال آن می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: سردرد های اولیه شامل میگرن، سردرد تنشی( عصبی) و سردردهای خوشه ای می باشند، اگرچه فقط ۱۴درصد سر درد ها میگرنی  هستند ولی ۴۰-۵۰درصد بار ( Barden) سردردها مربوط به این نوع سردرد می باشند.

وی بیان داشت: شروع ناگهانی سردرد که در چند ثانیه یا چند دقیقه به اوج خود می رسد، سردردهایی که برای أولین بار بعد از سن ٥٠ سالگی شروع می شوند، سردرد هایی که با علایم دیگر مثل عدم تعادل، تاری دید طولانی ، ضعف حرکتی در اندام ها همراه هستند ، سردرهای مزمن که اخیراً شدت و دفعات آنها تغییر کرده است، شروع سردرد جدید در مبتلایان به بعضی بیماری ها مثل سرطان، از علایم هشدار دهنده و معمولا ناشی از  سردرد های ثانویه می باشند.

وی ضمن بیان این مطلب که میگرن سردردی به طور تقریبی ارثی ، یک طرفه و ضرباندار است؛ گفت: میگرن در سنین جوانی و حتی کودکی شروع می شود و شیوع آن در زنان بیشتر است .

 نقشینه بیان داشت: ممکن است قبل از شروع سردرد بیمار اختلالات بینایی مثل تاری دید گذرا ، پدیدار شدن نقاط نورانی با اشکال متنوع در میدان دید بیمار و غیر آن را تجربه کند و یا ممکن است میگرن همراه با حالت تهوع و حتی استفراغ باشد .

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خواب کم و نامنظم ، رژیم غذایی سخت و بی نظمی در غذا خوردن ، استفاده مداوم و مکرر از گوشی موبایل، تبلت ، تلویزیون ، نور آفتاب ، کم خونی ، عادت ماهانه در خانم ها  و بعضی از غذاها و بوها باعث تشدید سردرد میگرن می شود .

وی با اشاره به اینکه یکی از مهترین راهکارهای درمان، اصلاح سبک زندگی است؛ افزود: مطالعات نشان داده است یوگا ( حداقل به مدت ١٥٠ دقیقه در هفته ) در کنار دارو درمانی در کنترل میگرن بسیار مؤثر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: دارو درمانی در مبتلایان به میگرن باید تحت نظر پزشک آغاز شود ولی نکته  مهم اجتناب از مصرف بی رویه مسکن است که در دراز مدت می تواند عامل تشدید سردرد و سخت شدن درمان میگرن شود.

وی گفت: سازمان عذا و دارو آمریکا در سالهای اخیر تزریق بوتاکس در محل های خاصی در سر و صورت را نیز به عنوان درمان میگرن مزمن تایید کرده است.

وی اظهار داشت: سردردهای تنشی شایعترین نوع سردرد هستند و به تدریج شروع می شوند و نسبت به میگرن شدت کمتری دارند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در سردردهای تنشی هر دوطرف سر به خصوص در نواحی جلویی یا پس سر درگیر می شوند و بیماران از فشار و سنگینی سر شکایت دارند و به طور عموم علایمی از اضطراب و افسردگی دارند بطوری که خود فرد هم معمولا نسبت به این شرایط آگاه می باشد.

دکتر نقشینه با بیان این نکته که درمان اضطراب و افسردگی زمینه ای در بهبود سردرد مؤثر است؛ گفت: برای کنترل این نوع سردرد مسکن های ساده و نه ترکیبی توصیه می شود و نباید به حدی باشد که بیمار برای کنترل درد به این مسکن ها وابسته شود .

وی افزود: در سردردهای تنشی نیز علاوه بر دارو درمانی ، روش های ریلکسیشن در بهبود سردرد اثر بخشی بالایی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.