پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سخنگوی قوه قضائیه: تلاش قوه قضاییه در تأمین وکیل برای افراد مستضعف در سند تحول قضایی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از محمودآباد، مسعود ستایشی امروز در همایش سراسری نقش معاضدت در تحقق سند تحول قضایی در شهرستان محمودآباد با تبریک فرا رسیدن دهه ارزشمند کرامت، اظهار کرد: اقدامات موثر و خدمات بسیار ارزشمندی در راستای تحقق فرازها و مولفه‌های موثر در سند تحول در مجموعه مرکز وکلای قوه قضاییه صورت گرفته است.

وی با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین روز دزفول قهرمان، آزادسازی خرمشهر را نماد اتکای یک ملت با اراده و با  ایمان به خداوندمتعال برشمرد و افزود: ملت بزرگ ایران با مقاومت و ایثار بی بدیل خود مچ ابرقدرت‌های عالم را برای جداسازی خرمشهر عزیز از خاک ایران به زمین خواباند و دشمن را در نیل به اهداف شوم خود ناکام کرد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز نیز می‌توان با برنامه‌ریزی، اتحادِ کلمه، هماهنگی، همدلی، هم‌افزایی و دوری از حواشی، گردنه‌های سخت و پیچیده را به سلامت پیمود که توجه به این موارد مهم می‌تواند در گردنه‌های مخلتف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد الگوگیری و بهره‌برداری قرار گیرد.

ستایشی ادامه داد: امروز نیز که دشمن به شکل تمام قد به دشمنی با ملت ایران پرداخته می‌توان با تمسک به ارزش‌های بی‌بدیلی مانند آزادسازی خرمشهر از گردنه‌های سختی مانند گردنه‌های اقتصادی عبور کرد و این مهم در کمک و مساعدت به ستمدیدگان و مظلومان و مضاعدت تجلی می‌یابد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه حل و فصل دعاوی و صلح و سازش به سادگی رخ نمی‌دهد، ادامه داد: تحقق این مهم نیازمند وجود افرادی است که اصحاب دعوا را به هم نزدیک کرده و شرایط موجود را تبیین کنند.

ستایشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات اصلاحی مرکز وکلا در سازمان زندان‌ها در راستای بحث معاضدت، افزود: در سال ۱۴۰۱ در مسیر تحقق سند تحول اقدامات موثری از جمله کمک‌های بلاعوض برای آزادسازی زندانیان انجام شده که از آن جمله می‌توان به پرداخت حق‌الوکاله برای یک‌هزار و ۸۴۵ نفر از افراد بی‌بضاعت اشاره کرد،همچنین در سال گذشته ۴۳ هزار پرونده مددجو نیز توسط مددکاران مورد پیگیری قرار گرفت و ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از خانواده‌های مددجویان جهت مشاوره حقوقی و مساعدت به مرکز وکلای قوه قضاییه معرفی شدند.   

وی با اشاره به فرازهای سند تحول و تعالی قوه قضاییه، افزود: تحقق این مهم مورد تاکید ویژه ریاست قوه قضاییه بوده و به جد تحت نظارت معاونت راهبردی و مرکز سند تحول در حال پیگیری است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: پیگیری جدی سند تحول قضایی، مطالبه مهم مقام معظم رهبری است؛ در سال ۱۴۰۲ باید برای سند تحول گزارش نهایی داشته باشیم و عملکرد آن در خور شان قوه و قابل دفاع باشد.

ستایشی با بیان اینکه اقدامات قوه قضاییه در راستای سند تحول قضایی باید برای مردم ملموس باشد، افزود: معاضدت قضایی، تاثیر بسزا و تعیین کننده‌ای در تحقق ماموریت‌ها و اهداف سند تحول قضایی دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی، معاضدت را ساز و کاری در راستای تعیین وکیل در محاکم برای دفاع از افراد مستضعف عنوان و خاطرنشان کرد: مراجع قضایی و مرکز وکلای قوه قضاییه باید در این راستا همیاری و همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه ارائه مشاوره حقوقی رایگان در واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی و ایجاد ساز و کارهای لازم برای تعیین وکیل و دفاع از افراد بی‌بضاعت را از جمله مصادیق امر معاضدت برشمرد و گفت: واحدهای ارشاد و معاضدت باید هماهنگ، همدل و هم افزا باشند تا اهداف اصلی معاضدت به نحو احسن محقق شود.

ستایشی ادامه داد: صدور بیانیه گام دوم انقلاب و مطالبه صریح مقام معظم رهبری مبنی بر تحول قضایی به عنوان آورده دوره جدید و نیز انتظارات روزافزون مردم، موقعیتی ویژه و تاریخی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه موانع موجود ایجاد کننده اطاله دادرسی در محاکم باید برطرف شود، ادامه داد: رفع اطاله دادرسی و کاهش جمعیت کیفری به عنوان ویژگی‌های خاص سند تحول قضایی تجلی دارد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: افراد مسؤول در واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی باید منضبط، توانمند، با انگیزه و متعهد باشند، ضمن اینکه موارد مورد نظر سند تحول در تمامی واحدهای قضایی سراسر کشور به بهترین شکل اجرایی شده و ملت بزرگ ما این ارزش را لمس کنند.

لازم به ذکر است پایان از سامانه هوشمند معاضدت رونمایی شد؛ وکلای شاخص ایثارگر مرکز وکلای قوه قضاییه در استان مازندران نیز تجلیل شدند.

پایان پیام/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.