پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از مجموعه سه جلدی «انقلاب اسلامی در مازندران»

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آیین رونمایی از مجموعه سه جلدی «انقلاب اسلامی در مازندران» با حضور حجت‌الاسلام عبدالحمید عبدالاحد از مبارزان انقلابی، یعقوب توکلی استاد دانشگاه و تاریخ‌نگار، یاسر صابری نویسنده جلدهای دوم و سوم کتاب انقلاب اسلامی در مازندران،  مجید عباسی معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامی و مهدی قیصری مدیر گروه تاریخ منطقه‌ای در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری و آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم‌شهر به‌صورت ارتباط تصویری صحبت کردند.

*ضرورت تدوین تاریخ منطقه‌ای انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام محمدی‌لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران که در این مراسم از طریق ارتباط تصویری صحبت کرد، اظهار کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تلاش‌ها و اقدامات خوبی را در راستای تدوین و انتشار آثار ماندگار درباره انقلاب اسلامی انجام داده که از جمله آن آثار انتشار مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران» بوده که در سه جلد تدوین شده است.

وی درباره اهمیت تاریخ منطقه‌ای، افزود: روایت ماوقع انقلاب یک اثر ارزشمند و ماندگار بوده و نشان‌دهنده برجستگی هر دیار است.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: لازم است نسل‌های آینده از نقش السابقون در پیروزی انقلاب اسلامی در هر شهر و منطقه‌ای مطلع شوند تا بتوانند راه آنان را ادامه دهند.

محمدی‌لائینی با تقدیر از تمام کسانی که در آن روزگاران در مازندران، در راستای انقلاب اسلامی مبارزه کردند، زندان رفتند، شکنجه شدند، تظاهرات و راهپیمایی به راه ‌انداختند، اطلاعیه‌های امام را به مردم رساندند و به‌ویژه روحانیت بزرگواری که سردمدار بودند، تصریح کرد: به نمایندگی از مردم ولایت‌مدار مازندران، از مجموعه مرکز اسناد انقلاب اسلامی که این اثر ماندگار را تدوین کردند،تشکر کرد.

*اربعین شهدای تبریز برای نخستین بار در استان مازندران برگزار شد

آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از این مراسم با تشکر از مسؤولان و دست‌اندرکاران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اظهار کرد پیروزی انقلاب اسلامی موهبت بزرگ الهی بود؛ انقلاب نه یک حرکت نظامی و اصطلاحا کودتا بود و نه یک حرکت سیاسی اجتماعی تحول‌خواه بود؛ بلکه حرکتی در راستای حرکت انبیا بود.

این شاگرد قدیمی امام خمینی با اشاره به جنایت‌های رژیم پهلوی علیه مردم ایران و نهضت اسلامی گفت: انقلاب در سال ۴۱ آغاز شد و در سال ۴۲ اوج گرفت ولی نظام شاهنشاهی بی‌رحمانه‌ترین و سفاکانه‌ترین برخورد را علیه طرفداران امام خمینی انجام داد. در سال ۴۳ نیز با این هدف که ملت امام را فراموش کنند، ایشان را تبعید کردند. اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. دشمن برای تضعیف امام ایشان را به نجف فرستاد ولی امام در حوزه نجف عزت پیدا کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری که در دهه ۴۰ پای درس ولایت‌فقیه حضرت امام خمینی در مسجد شیخ انصاری نجف حضور داشت، بیان کرد: وقتی امام بحث ولایت فقیه را آغاز کرد، عده‌ای مایوسانه سخن می‌گفتند، آنها می‌پرسیدند این بحث‌ها چه فایده‌ای دارد؟ امام می‌فرمود ما چه کار به ثمره‌اش داریم؟ ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و این‌گونه بود که در سرتاسر کشور، امام خمینی شناخته شد و مردم تبعیت از ایشان را همچون تبعیت از امام معصوم بر خود واجب دانستند و بدین‌گونه موج انقلاب در سرتاسر ایران فراگیر شد.

معلمی با اشاره به نقش مردم این استان در پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: اربعین شهدای تبریز برای نخستین بار در استان مازندران، شهر بابل و در مسجد کاظم‌بیک، با میدان‌داری مرحوم آیت‌الله روحانی برگزار و سپس با سخنرانی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ هادی روحانی در ساری برپا شد.

*میدان‌داری علمای مازندران در مبارزه علیه شاه

وی با اشاره به مبارزات علما، روحانیون و طلاب مازندرانی، ادامه داد: در آن زمان طلاب جوان که این حقیر نیز از جمله کوچک‌ترین آنها بودم، جلسات متعددی را از اردیبهشت تا بهمن ۵۷ در شهرهای استان برگزار می‌کردند و موجی که در مازندران ایجاد شد با محوریت آیت‌الله روحانی بود و البته علمای بزرگی چون حضرات آیات نبوی، میرتقی نصیری، آشیخ حسین محمدی لائینی، پیش‌نمازی ساروی و … نیز میدان‌دار بودند.

امام جمعه قائمشهر یادآور شد: شهرهای مختلف مازندران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شهدای بسیاری تقدیم کردند؛ به عنوان نمونه قائمشهر حداقل سه نفر شهیدِ مسعود دهقان، شهید محسن مبینی و شهیده حمیده مرودتی راه پیروزی انقلاب دارد که اینها حکایت از این معنا داشت که مازندران از انقلاب و امام حمایت کرده بود.

*انتشار مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران»؛ از مهمترین وقایع فرهنگی استان

گفتنی است احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز با ارسال پیامی، از مسوولان و دست‌اندرکاران تولید و چاپ مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران» تقدیر و تشکر کرد و گفت: مستنـدسـازی تـاریخ انقلاب در استان مازندران امری لازم و ضروری است و پیشینه انقلاب را به نسل امروز که با هجمه‌های بسیاری مواجه است معرفی می‌کند.

وی افزود: این استان در طول انقلاب اسلامی و پس از آن منشاء تحولات و رویدادهای بسیاری بوده که این اقدام ارزشمند مرکز اسناد انقلاب اسلامی می‌تواند مرجعی باشد برای مراجعه پژوهشگران، رسانه‌ها و تولید آثار فرهنگی و هنری فاخر برای بیان آنچه گذشت.

استاندار مازندران تصریح کرد: نگاه بلند و ارزشمند مرکز اسناد انقلاب اسلامی در توجه به وقایع و رویدادهای مستند انقلاب در  استان‌ها و شهرستان‌ها گامی ارزشمند و ستودنی است.

این مسؤول بیان کرد: انتشار مجموعه سه جلـدی «انقـلاب اسلامـی در مازنـدران» یکی از مهم‌ترین وقایع فرهنگی استان محسوب می‌شود که این اقدام را به مردم انقلابی و شهیدپرور مازندران تبریک می‌گویم.

خاطراتی از روزهای انقلاب در مازندران

سپس حجت‌الاسلام شیخ عبدالحمید عبدالاحد از مبارزان قدیمی استان مازندران صحبت کرد. وی در ابتدا به ذکر خاطراتی از روزهای انقلاب در مازندران پرداخت و گفت: من از بدو انقلاب وارد فعالیت‌های انقلابی شدم. به یاد دارم که در آذر یا دی‌ماه ۱۳۵۰ تظاهرات عظیمی علیه رژیم شاه در استان مازندران شکل گرفت که سخنرانی آن مراسم به من محول شد. از دروازه گرگان سابق (شهدای امروز) تا مصلی حدود یک کیلومتر مردم و جمعیت موج می‌زد. سپس روی چهارپایه رفتم و سخنرانی کردم.

این مبارز انقلابی که در اثر شکنجه‌های ساواک، مجروح شده بود ادامه داد: در چهلم شهدای ۱۷ شهریور نیز مردم مازندران خیزش کردند. در آن روز هم سخنرانی کوتاهی داشتم و گفتم نه تنها دست از مبارزه نخواهیم کشید بلکه در این راه بیش از پیش تلاش خواهیم کرد. این سخنرانی بنده بعد از آزاد شدن از زندان ساواک و شکسته شدن دستانم بود.

مطالعه‌ی بیش از ۱۰ هزار برگ سند برای تدوین مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران»

یاسر صابری نویسنده جلدهای دوم و سوم کتاب انقلاب اسلامی در مازندران نیز گفت: انقلاب اسلامی به عنوان رخدادی بی‌نظیر که تحلیگران و تئوری‌پردازان را به حیرت واداشت و مازندران که تاریخ کهنی دارد و در مقاطع مختلف مردمانش نقشی مستقل و پویا داشته‌اند، دو بعد موضوعی مهم برای پرداختن بود.

این نویسنده با بیان این که مجموعه «انقلاب اسلامی در مازندران» نظاره‌ای به تاریخ مازندران از دیرباز تا انقلاب اسلامی دارد و تکیه‌گاهش از مشروطه تا انقلاب اسلامی است گفت: نمی‌شود از انقلاب اسلامی در مازندران سخن گفت و نقش‌آفرینی علویان در تاریخ را ندید و یا تحولات دوران مشروطه و خیزش مردم مازندران در آن روزگار را نادیده گرفت، نمی‌شود از نارضایتی‌های دوران پهلوی اول، تغییر لباس و تصاحب املاک، وقایع و رخدادهای سیاسی دهه ۲۰ و تحرکات نهضت ملی شدن نفت در مازندران به آسانی گذر کرد. از این رو این کتاب، از مشروطه تا انقلاب را دربرمی‌گیرد.

صابری ادامه داد: در نگارش این کتاب سعی شده با رعایت اصول امانت‌داری، از رویدادهای مهم تاریخی سخن گفته شود.  این اثر حاصل سه سال پژوهش مستمر و بی‌وقفه نگارنده است. بنده برای نگارش این کتاب بیش از ده هزار برگ سند را مطالعه و مشاهده نمودم. علاوه بر اسناد از مصاحبه و تاریخ‌شفاهی هم بهره بردم.

وی در معرفی کتاب مذکور گفت: این اثر پنج بخش دارد. بخش اول شامل تاریخ مازندران از دوره باستان تا ابتدای قاجارهاست و بخش دوم مشتمل بر اطلاعاتی درباره اوضاع مازندران در دوره قاجاریه است. بخش سوم تحولات سیاسی دوران پهلوی اول و دوم را تا دهه ۲۰ بررسی می‌کند و بخش چهارم بسترهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ تا سال ۵۶ را شرح می‌‌دهد. سرانجام در بخش پنجم، تبلور مبارزات مردمی در شهرهای مختلف استان مازندران تا پیروزی انقلاب و نقش مردم این استان در تثبیت انقلاب بررسی می‌شود. یکی مهمترین مباحث این بخش، روایت غرورآفرین پیروزی مردم آمل در برابر کمونیست‌ها است.

گفتنی است، مراسم رونمایی از مجموعه سه‌جلدی «انقلاب اسلامی در مازندران» با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت.

به گزارش فارس، مجموعه سه جلدی «انقلاب اسلامی در مازندران» از تازه‌ترین منشورات مرکز اسناد انقلاب اسلامی است و در این مجلدات به کمک اسناد و روایت‌های متقن تاریخی، نقش مردم استان مازندران در پیروزی انقلاب اسلامی ترسیم شده است.

 /۸۶۰۳۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.