پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روز مازندران؛ فرصتی برای آیین‌های غبارگرفته تاریخی

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، مازندران از دیرباز به زیبایی و سرسبزی شهره بوده است. این چنین که از شاهنامه برمی‌آید قدمت تبرستان به ایران باستان برمی‌گردد.

دانشمندان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده‌اند و به کاوش پرداخته‌اند، آنها در غارهای هوتو و کمربند، شواهدی دال بر زندگی انسان‌ها در ۷۵ هزار سال پیش از این به دست آورده‌اند.

به علاوه باستان‌شناسی در گوهر تپه ثابت کرد مازندران و گلستان بیش از ۵ هزار سال پیشینه تمدن شهری دارند.

این موضوع مازندران را به عنوان یکی از مهترین پایگاه‌های باستان‌شناسی در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است؛ زیرا بر اساس اطلاعات موجود مازندران نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و تمدن شهرنشینی مردم در ایران ایفا کرده‌ است.

محمد جعفریان کفشگرکلایی کارشناس ارشد گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در حال حاضر نیز مازندران زیبا یکی از محبوب‌ترین و البته دلرباترین مناطق در سراسر ایران زمین و شاید حتی در سراسر جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: هوای لطیف و سبزی زمین این منطقۀ دلبرانه هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

کارشناس ارشد گردشگری مازندران بیان کرد: البته بدون شک جاذبه‌های ناب طبیعی و تاریخی که در این استان وجود دارد می‌تواند تمام خستگی‌ها و بی‌رمقی‌های حاصل از زندگی روزمره را به طور کامل از بین ببرد و انرژی مثبت پرقدرتی را برای گردشگران مشتاق به ارمغان بیاورد؛ به‌طوری‌که پس از سفر به مازندران زیبا و دوست‌داشتنی تا مدت‌ها طراوت و شکوه طبیعت درست مثل یک تابلوی بی‌نظیر در ذهن گردشگران عزیز نقش می‌بندد و حتی تصورش شادابی و نشاط به قلب می‌بخشد.                               .       

جعفریان با اعلام اینکه ۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند، اضافه کرد: این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان‌نهادند. 

وی یادآور شد: در گذشته در روز ۲۵ ماه مبارک رمضان در سال ۲۵۰ هجری قمری که معادل ۱۴ آبان ماه روزی بود که نخستین حکومت مستقل علویان در جهان اسلام در استان مازندران انتخاب شد که جنبه جهانی داشت و بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری رخ داد.

این کارشناس ارشد گردشگری مازندران با اعلام اینکه روز مازندران بهانه‌ای برای کنارهم بودن، سرودن، تعزیه‌های سنتی، امیری خوانی، شونیشت و حضور برگزار کنندگان با لباس و پوشش محلی، گفتن و شنیدن است، افزود: هرکسی و گروهی که دل درگروه فرهنگ و سنن تاریخی و تمدنی خود دارد به ابتکار و سلیقه‌اش برای گرامی داشت این روز قدمی بردارد.                                                                                                                         

جعفریان با اشاره به اینکه از کئی پلایی که در فهرست آثار ملی ثبت شد  تا برگزاری کشتی لوچو از برنامه های روز مازندران است، تصریح کرد: در واقع روز مازندران، روزی برای شناساندن زبان، لباس و آداب و رسوم این استان سرسبز و نیز رونق صنعت گردشکری فرهنگی است.

وی اظهار کرد: نامگذاری روز مازندران جدای اشاعه و تبلیغ فرهنگ و تاریخ مازندران برای تبیین و ترویج فرهنگ علوی است؛ چرا که اعتقاد و ایمان به اهل و بیت با خون مردم طبرستان عجین شده و جزیی از باورهای لاینفک مردم این دیار است.

این کارشناس ارشد گردشگری مازندران بیان کرد: استان مازندران به سبب عدم پذیرش اسلام عباسی و اموی و همچنین مرکز نشر و ترویج اسلام شیعی و اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان منطقه مهد ولایتمداری و وفاداری به فرزندان پیغمبر اسلام، حضرت محمد(ص)، محسوب‌می‌شد.  

                                                                                                             
جعفریان اضافه کرد: حفظ و آداب و رسوم هر ملتی باید در تمام طول سال به یادگار، جاودانه بماند و با افتخار و با شکوه تمام به نسل‌های آینده جامعه، منتقل شود و مایه افتخاری برای آن سرزمین و مردم آن،باشد.   

وی خاطرنشان کرد: روز مازندران؛ فرصتی مغتنم برای شناساندن فرهنگ دینی این سامان و آداب، رسوم، سنن، باورها، آیین ها و همه مواریث نفیس و ارزشمندی است که زیر غبار کم توجهی و نسیان تاریخی فراموش شده و یا کمتر مورد اقبال قرار گرفته است.         

این کارشناس ارشد گردشگری مازندران گفت: براساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران ، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را به خاطر بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند.  

انتهای‌پیام/۸۶۰۳۴/ج                                                                                              


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.