پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دیپلماسی غذایی برای صادرات مرکبات مازندران به چین/ مرکبات مازندران در راه روسیه، هند و چین

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری،  نادعلی کهنسال مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران ظهر امروز در دومین جلسه کارگروه اقتصادی صادرات مرکبات مازندران به کشور چین اظهار کرد: صادرات مرکبات به صورت جدی پیگیری می‌شود و با پیگیری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، مقدمات صادرات مرکبات مازندران به روسیه، چین و هند فراهم شد.

وی با بیان اینکه صادرات باید پایدار باشد و روند صادرات محصولات کشاورزی به ویژه مرکبات همراه با فراهم شدن زیرساخت‌ها تداوم داشته باشد، گفت: توسعه صادرات کیوی هم با جدیت پیگیری می‌شود و به دنبال این هستیم محصولات مازاد تولیدی در بخش کشاورزی استان به سایر کشورها صادر شود و هم افزایش درآمد اقتصادی و هم افزایش اشتغال و تولید صادرات محور را شاهد باشیم.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه بدون تولیدکننده نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم و به عنوان سیاست‌گذار و پشتیبانی کننده تولید در کنار تولیدکنندگان قرار داریم، گفت: باید هزینه تولید را کاهش دهیم و تولید با کیفیت ارائه دهیم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید محصول قابل رقابت با دنیا تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ایمنی غذا تاکید کرد و گفت: امنیت غذایی و ایمنی غذا دو مقوله جدا از هم هستند و باید برای تولید غذای سالم توجه بیشتری شود چرا که این موضوع برای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به این مرحله برسیم دنیا نیازمند کالای مازندران خواهد بود.

عنایتی خاطرنشان کرد: رفتار تجاری دنیا و نیازمندی آنها متفاوت شده است و کالاهایی می‌خواهند که دارای استانداردهای خاص همان کشور باشد.

وی ادامه داد: ایجاد پایانه‌های متفاوت صادراتی از افتخارات ما در استان مازندران است و باید تلاش شود با اتحاد و همدلی به سمت کارهای گروهی پیش رویم تا به پیشرفت و موفقیت دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: ایجاد ساختارهای منسجم سبب پیدا کردن بازارهای جهانی خواهد شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی صادرات محصولات کشاورزی مطلوب به بازار چین داشته باشیم چرا که بازار چین بسیار متنوع است و باید مطابق شرایط و ضوابط این کشور تولید کنیم.

زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: ثبت نام باغداران در سامانه سماک یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای صادرات مرکبات و کیوی است که باغدار باید در این سامانه ثبت‌نام کند تا محصول تولیدی قابل ردیابی و شناسایی باشد.

وی ادامه داد: عمده صادرکنندگان مرکبات خارج از استان هستند و محصول خود را از باغات مازندران جمع‌آوری می‌کنند و تاکنون تنها ۱۳ هکتار باغ در سامانه سماک ثبت‌نام شده است.

علی‌ محمدی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: ثبت‌نام باغداران در سامانه سماک جدی گرفته نشد و وحدت رویه بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی وجود ندارد و به همین دلیل در ثبت‌نام توفیق خوبی نداشتیم و در نتیجه شاهد کاهش صادرات خواهیم بود.

وی بابیان اینکه کد QR برای باغدار صادر می‌شود و صادرکنندگان می‌توانند محصولات خود را از باغداران دارای کد QR تهیه کنند، گفت: هزینه ثبت‌نام توسط کارشناسان نظام مهندسی و سایر کارشناسان مرتبط پس از ثبت‌نام اخذ خواهد شد و فشاری به باغداران در این خصوص وارد نمی‌شود و انتخاب کارشناسان هم بر عهده باغدار خواهد بود.

سورتینگ‌داران و صارکنندگان محصولات باغی هم در این نشست موضوعاتی را از قبیل اعطای تسهیلات لازم برای سورتنیگ‌داران استان در جهت خرید، سورت، بسته‌بندی و صادرات مرکبات و کیوی مطرح کردند.

همچنین آنها خواستار این شدند تشکل‌های باغی و سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام باغداران در سامانه در راستای شناسایی و شناسنامه‌دار شدن باغ‌های صادراتی اقدام کنند.

سورتینگ‌داران و صارکنندگان محصولات باغی اظهار کردند: دهیاری‌ها و مراکز جهاد کشاورزی باید برای ثبت‌نام باغداران در سامانه سماک پای کار باشند و اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه صورت گیرد تا سرعت رشد صادرات بیشتر شود.

 /۸۶۰۳۵/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.