پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دیپلماسی بدون میدان فایده‌ای ندارد

0


به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در خطبه مجازی نماز جمعه دهم اردیبهشت ۱۴۰۰، ضمن سفارش به پارسایی و پرهیزگاری اظهار کرد: ایام حساس و معنوی شب‌ها و روزهای قدر را در پیش داریم از این رو باید خودمان را به مولود شب قدر ” قرآن” بیشتر وفق بدهیم.

وی با اشاره به توصیف‌هایی ار حضرت علی (ع) در خصوص قرآن کریم، گفت: نزدیک شدن به حقیقت قرآن با طهارتی که از ماه رمضان دریافت می‌کنیم امکان‌پذیر است، خداوند در قرآن ضرب‌المثل‌هایی آورده تا مردم تعقل کنند و به فهم و درک عمیق برسند، که برگرفته از آیات قرآنی است.

محمدی‌لائینی افزود: نتیجه اینکه فکر و تعقل تا چه اندازه اهمیت دارد، هدف اولیای خداوند این است که در مردم انگیزه تفکر به‌وجود بیاید تا بیاندیشند و درست زندگی کنند، بنابراین مکتب دین مکتب زندگی کورکورانه نیست بلکه مکتب اندیشه و تعقل است از این رو ما باید زمینه‌های تفکر را در جامعه فراهم کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: امروز جمعه هفدهم ماه مبارک رمضان و یادآور جنگ بدر که مظهری از نشانه‌ها و نصرت خداوند است که با وجود زیادی تعداد نیروهای دشمن با عنایت خداوند مسلمانان به پیروزی رسیدند، این درسی است که می‌گوید اگر به خداوند تکیه کنیم کم یا زیاد مهم نیست پیروزی امکان دارد اگر خدا بخواهد.

این مسؤول یادآور شد: امروز که ما درگیر سیاست‌های استکبار جهانی هستیم که به لحاظ ظاهری عده بیشتری دارند ولی شاهدیم که در  این ۴۲ سال چگونه خداوند ما را یاری داده و آنها را به شکست مفتضحانه‌ای رسانده است، بودن در مسیر خدا سختی،  زحمت و شهید شدن‌ها را با خود دارد که باید این‌ها را به جان بخریم.

وی با بیان اینکه مولای ما علی (ع) در این شب‌ها که سالروز ضربت خوردنش توسط شمشیر ابن ملجم ملعون است، گفت:  این شمشیر تیز درست بر جایی اصابت کرد که قبلا ضربه خورده بود، ولی ایشان با اشتیاق فرمودند؛ “به خدای کعبه رستگار شدم” اول و آخر زندگی این انسان خدا و خانه خدا بوده است که عالم اسلام را با شهادت خودش داغ دار کرد.

محمدی‌لائینی همچنین خاطرنشان کرد: روز کارگر، سالروز شهادت علامه شهید مطهری (روز معلم) را پیش رو داریم، هم از کارگران تجلیل می‌کنیم چرا که خدمات‌شان در رشد مملکت موثر است و هم از جهاد علمی علامه مطهری که جانانه ایستاد نهایت تقدیر را داریم حق و حقوق جامعه فرهیخته فرهنگیان باید ادا شده و مشکلات‌شان برطرف شود، به فرموده امام راحل شغل معلمی همان شغل انبیا است‌، معلمان در یک محیط کوچکتر ولی انبیا در فضایی بزرگ‌تر مشغول فعالیت هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه باید ایام قدر را مغتنم بدانیم و استفاده حداکثری را از این شب‌ها ببریم، گفت: ستاد مقابله با کرونا برای گرامیداشت ایام قدر اجازه برپایی اجتماعات را صدور کردند، امیدواریم مردم رعایت کنند، عموما مساجد و مصلی‌ها مسقف هستند و با رعایت فواصل و ماسک زدن مشکلی ایجاد نخواهد شد.

خطیب جمعه ساری با اشاره به اینکه شب قدر بر همه ایام دیگر در ماه افضل رمضان برتری دارد، گفت: مولود ماه رمضان و شب قدر هم حقیقتی به نام قرآن است و ما باید قرآن بخوانیم، بفهمیم و عمل کنیم، شهادت قرآن ناطق مولا امیرالمومنان (ع) مصادف با ایام قدر است، چقدر این مرد قرآنی و ولایی است بهتر از این نشانه‌هایی از عظمت سراغ نداریم‌.

وی یادآور شد: حضرت علی (ع) در زندگی شاهد مصیبت‌های فراوانی بود، کار روزمره برای تامین معیشت زندگی و اینکه در پنج سال آخر عمر حضرت در مسند حکومت سیاسی قرار گرفت با سه جنگ بزرگ و با خصومت‌های فراوانی مواجه بود که معلول سه عامل؛ عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی حضرت و سوم هم کسانی که از کمبود معرفت و بصیرت رنج می‌بردند و دچار جهالت و تهجر بودند، بوده است.

محمدی‌لائینی اضافه کرد: نظام‌ جمهوری اسلامی ایران هم از زمانی که پیروز شد با انواع فشارها و القائات مواجه شد، امروز هم ادامه دارد، برخی از شهدای ما پس از شهادت هم همچنان مظلوم هستند، همچون امیرالمومنان (ع) که قبرشان تا مدت‌ها نامعلوم بود، به‌نظر می‌رسد که شهید سلیمانی هم همین‌گونه باشد برخی قصد دارند ایشان را  محکوم جلوه بدهند و بگویند که میدان‌دار نگذاشته کار در فضای دیپلماسی انجام شود و اجازه فعالیت داده شود، این حرف‌های دوگانه پس از شهادت سردار عزیز بیان شد که کار درستی نیست.

وی ادامه داد: به بهانه روایت شفاهی از دوران خدمات، طرح این مسائل کار درستی نیست، ما میدان دیپلماسی نداریم، همه باید در خدمت یک عقبه‌ای از حقانیت باشد، آن کانون باید هر دو میدان را مدیریت کند، اگر در جایی این دو میدان با هم تلاقی دارند اولویت با میدان نظامی است چون اصل موجودیت مملکت ما را تامین می‌کند.

خطیب جمعه ساری گفت: هر کشوری که درگیر جنگ‌ نظامی است اولویت را به میدان نظامی می‌دهد، دیپلماسی حقوق و روابط بین‌المللی ما را تامین می‌کند که اگر نباشیم این حقوق به‌درد کسی نمی‌خورد حرف اول را باید میدان‌داران و سردار سلیمانی‌ها بزنند و القای یک چنین شبهات در این ماه عزیز و در آستانه انتخابات شیطنت‌هایی است که نباید صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: امروز همان دو سه نفری که دست‌اندرکار ماجرا بودند باید تعقیب شوند که چرا در امانت خیانت کردند نه دیگران! به فرموده امام علی (ع) دل‌ها را به هم وصل کنیم متنجس‌ها را پاک کنیم تا خودمان نجس نشویم.

 /۸۶۰۴۸/ج/ی




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.