پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دهمین سال حفاظت از حیات وحش در فصل گاوبانگی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، دهمین سال حفاظت از مرال در فصل گاوبانگی – ارتفاعات پارک ملی و منطقه حفاظت شده کیاسر ، برنامه حفاظت از حیات وحش ارتفاعات چهاردانگه با تلاش شبانه روزی محیطبانان منطقه و همکاری گروه چکاد ساری که خود از بومیان منطقه هستند، در فصل گاوبانگی برای حفاظت از مرال اجرا می شود.

این برنامه همه ساله توسط گروه کوهنوردی چکاد ساری به سرپرستی کمیل قاسمپور و با حضور اعضاء ابن گروه که اکثراً از بومیان چهاردانگه بوده و به حق برای طبیعت در معرض خطر چهاردانگه در این سالها پاسدار خوبی هستند به همراه محیط بانان پر تلاش منطقه برگزار می شود.

گاوبانگ فریاد قلمرو طلبی گوزن نر برای تشکیل حرمسرا و تولید مثل است. اواخر تابستان و اوایل پاییز گوزن های نر با نعره زدن یکدیگر را به مبارزه می طلبند و این موقعیتی آسیب پذیر برای این گوزن های با ارزش است.

با توجه به این که بومیان بهترین حافظان حیات وحش منطقه هستند توصیه می شود که این عزیزان به موارد اعلام شده از سوی اداره محیط زیست کیاسر و گروه حافظ محیط زیست چکاد توجه نمایند:

  • در این ایام بومیان منطقه سعی کنند از تردد بی مورد به ارتفاعات و نقاط حساس خودداری کنند.
  • در صورت مشاهده گروه های طبیعت گردی و افراد متفرقه، محترمانه دلیل حساسیت و عدم رفتن به به ارتفاعات در این ایلام را برایشان بازگو کنند.
  • چنانچه به هر تیم یا گروهی مشکوک شدند موضوع را به اطلاع محیط زیست منطقه برسانند.
  • شماره تلفن اداره محیط زیست کیاسر :  33423200 – 011   *   33422448 – 011
  • شماره تلفن پاسگاه بندبن:  33637351 – 011
  • شماره تلفن پاسگاه سعیدآباد:  33637316 – 011

گروه بومی حافظ محیط زیست چکاد در چندین روز قبل با حضور در روستاهای چهاردانگه که در دل پارک ملی کیاسر ( شاهدژ ) و پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ضمن نصب پوسترها و تابلوها در این روستاها اهالی را در جریان برگزاری این برنامه و یادآوری اهمیت آن قرار دادند.

پایگاه خبری چهاردانگه به همه ی اعضاء محترم این گروه حامی محیط زیست و همچنین به همه ی محیط بانان زحمت کش و پر تلاش پناهگاه حیات وحش دودانگه چهاردانگه و پارک ملی کیاسر ( شاهدژ ) خشته نباشید گفته و از همه ی مردم به ویژه بومیان و روستایان ساکن در حریم این پناهگاه عظیم گیاهی و حیوانی تقاضا دارد تا در راه حفظ امنیت حیات وحش و ایجاد بستر مناسب برای حیات این زبان بسته ها که حق شان است با این عزیزان همکاری نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.