پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دعوت به همکاری اهالی چهاردانگه و دودانگه برای حفاظت از گوزن در فصل گاوبانگی

همزمان با شروع فصل پاییز فصل جفتگیری مرال ها (گوزن قرمز) نیز آغاز می شود. در این زمان گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها پرداخته و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند. به این زمان گاوبانگی می گوید که همه ساله از اواسط شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

0

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه، همزمان با شروع فصل پاییز فصل جفتگیری مرال ها (گوزن قرمز) نیز آغاز می شود. در این زمان گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها پرداخته و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می کنند. به این زمان گاوبانگی می گوید که همه ساله از اواسط شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

 

برنامه حفاظت از حیات وحش ارتفاعات چهاردانگه با تلاش شبانه روزی محیطبانان منطقه و همکاری گروه چکاد ساری که خود از بومیان منطقه می باشند، هرساله در فصل گاوبانگی برای حفاظت از مرال اجرا می شود.

 

این برنامه همه ساله توسط گروه کوهنوردی چکاد ساری به سرپرستی کمیل قاسمپور و با حضور اعضاء ابن گروه که اکثراً از بومیان چهاردانگه بوده و به حق برای طبیعت در معرض خطر چهاردانگه در این سالها پاسدار خوبی هستند برگزار می گردد.

 

کمیل قاسم پور، کوهنورد، صخره نورد و غارنورد حرفه ای و از فعالان محیط زیست استان مازندران و مسئول گروه چکاد شهرستان ساری در این باره به خبرنگار ما گفت: گونه های جانوری مثل شوکا، کل و بز، خرس، پلنگ و به ویژه گوزن ( گاو کوهی ) در وضعیت خوبی در پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه قرار ندارند.

 

این فعال محیط زیست با ذکر اینکه در این فصل به غریبه ها اجازه ورود به ارتفاعات اطراف مثل شاهدژ ، چهارنو و … را ندهید گفت: اهالی بخش های چهاردانگه و دودانگه باید جلوی گروه های کوهنوردی، طبیعتگرد و افرد دیگر را بگیرید و برایشان توضیح دهید که چرا در این فصل نباید به ارتفاعات رفت. خود اهالی هم سعی کنند کمتر به بالاترین نقاط کوه های چون شاهدژ ، چهارنو و … بروند.

 

gavbangi

 

مسئول گروه چکاد ساری در ادامه گفت: به هر نفر یا تیمی که مشکوک شدید به محیط بانی منطقه و یا اداره پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات وحش کیاسر و یا شورا و بسیج محل اطلاع دهید تا جلوی فعالیت این افراد سودجو که با استفاده از حال و هوای این دوران گوزن ها در سدد شکار آنها هستند گرفته شود.

وی با اهمیت دانستن نقش بسیج و شورای هر روستا گفت: شورای اسلامی و بسیج هر روستا هم می توانند خیلی در امر حفاظت از این موجودات کمک کنند و برای محیط زیست منطقه هم قدم بردارند که در اولویت است.

 

قاسم ور در پایان گفت: در پارک ملی کیاسر و مناطق حفاظت شده، حمل هرگونه سلاح و شکار کردن هر نوع جانور حتی گراز ( که به زمین کشاورزی آسیب میزند ) مطلقاً ممنوع بوده و با متخلفان نیز طبق مقررات برخورد می شود.

 

این فعال محیط زیست در پایان گفت: بومیان منطقه ، بهترین حافظان طبیعت هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.