پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حمایت از بازارهای هفتگی بومی، پاشنه آشیل تورم اقتصادی

0

سرازیر شدن درآمد به بازار تنکابن به دلیل ساخت و سازهای اخیر، میل به خرید اجناس با قیمت بالا، اجاره بها گزاف در بازار تنکابن و توریستی بودن منطقه، سبب ایجاد تورم کاذب در این نقطه از مازندران شده که با حمایت از بازارهای هفتگی بومی می توان این تورم را به نوعی مهار کرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، تنکابن یکی از شهرستان‌های استان مازندران و بزرگترین شهر غرب استان محسوب می‌شود، منطقه تنکابن در گذشته بسیار گسترده بود اما در زمان حکام و دولت های مختلف حدود آن دستخوش تغییرات زیادی شد، چنان که زمانی از حوالی لنگرود و رودسر در گیلان تا مناطقی نزدیک آمل و رویان در مازندران که به محال ثلاث شهرت داشت را شامل می شد، محال ثلاث یا ثلاثه شامل تنکابن، کلارستاق و کجور بود که در زمان قاجار با جدا شدن از گیلان شکل گرفت. در دوران پهلوی، تنکابن به نام «شهسوار»، بر طبق اصول صحیح و نقشه، توسعه و تغییر نام یافت و گاهی «بندر شهسوار» خوانده می‌شد. بندر شهسوار محل تجارت و صادرات انواع چوب های صنعتی و نیز مرکبات و برنج به شوروی سابق بود که از میان این محصولات برنج و چوب قسمت اعظم آن را تشکیل می داد، حمل و نقل مسافر بین بنادر آستارا، انزلی، شهسوار و بندرگز نیز درآن زمان از رونق ویژه‌ای برخوردار بود.

 پس از انقلاب اسلامی دوباره نام تنکابن احیا شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند غنای فرهنگی، آداب و رسوم و شخصیت اهالی و مردمان تنکابن ریشه در قدمت، اصالت و شان تنکابن در گذشته دارد؛ اما این روزها اقتصاد تنکابن بیمار است و تورم در بازارهای آن جولان می دهد.

*تورم، علت پرستیژ کاذب در آداب و رفتار مردم تنکابن

«شهنام ابوالقاسمی» استاد روانشناسی دانشگاه در گفت و گو با ایسنا، معتقد است: پرستیژ کاذب در آداب و رفتار مردم تنکابن بدلیل عقبه تاریخی یکی از علل تورم بالا در این شهر است.

وی در ادامه گفت: به علت مرکزیت تنکابن در زمان های گذشته، حضور و ظهور افراد سرشناس کشوری و لشگری، زندگی ارباب و رعیتی در این منطقه و اقامت اربابان و خان های اقوام در تنکابن (به اصطلاح خوش نشین بودن منطقه) این ذهنیت به نسل های بعد منتقل شده و مردم تنکابن علاقه به خرید اجناس گران و معتبر دارند، مثال بالای شهر و پائین شهر بهترین مصداق در این مورد است.

این روانشناس، پژوهشگر و محقق دانشگاه  تصریح کرد: با بررسی رفتار مردم تنکابن در شاخه روانشناسی اجتماعی، مردم منطقه به علت داشتن درآمد خوب و تمکن مالی نسبتاٌ بالا نسبت به خرید اجناس با قیمت بیشتر رغبت فراوانی داشته و با این اقدام به لحاظ روانی خود را ارضا می‌کنند.

وی افزود: این موضوع در علم روانشناسی به اثبات رسیده و از بحث های مورد پژوهش نیز بوده است که با خرید اجناس به قیمت بالا، حس رضایت مندی در فرد ایجاد شده و در واقع به آرامش روانی می رسد.

ابوالقاسمی سرازیر شدن درآمد به بازار تنکابن به علت ساخت و سازهای اخیر را سبب ایجاد تورم کاذب در منطقه دانست و یادآور شد: مردم منطقه تنکابن در بحث درآمدی بیشتر در دو قشر ضعیف و قوی تقسیم بندی شده و قشر متوسط کمتر وجود دارد.

این روانشناس، پژوهشگر و محقق دانشگاه  افزود: این عامل باعث به وجود آمدن رقابت یا چشم و هم چشمی در میان خانواده ها و سبب بروز و ظهور عارضه ای به نام تجمل گرایی خواهد شد که ریشه های روانشناختی داشته، تجمل گرایی از عوامل ایجاد تورم به حساب می آید.

وی با اشاره به بحث هم نوایی در بخش روان شناسی اجتماعی، خاطرنشان کرد: هم نوایی یا همسویی عبارت است از تکرار بی چون و چرای رفتار دیگران که در بحث روانشناسی اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: بر این اساس استفاده از کالاهای لوکس توسط خیل کثیر مردم باعث ایجاد تورم گشته که این مهم در شهرستان تنکابن یکی از دلایل تورم کاذب است.

 *کاهش تورم از طریق گسترش بافت شهری

«محسن مداح» کارشناس ارشد اقتصادی، در گفت و گو با ایسنا اجاره بهای بالا در بازار تنکابن را از دیگر علل تورم و رکود اقتصادی در شهر دانست و تصریح کرد: راسته کنونی بازار تنکابن به علت کوچک بودن و مرکزیت، تنها به چند خیابان محدود شده و همین امر سبب شده تا مالکان اجاره بهایی به مراتب بیشتر نسبت به نقاط دیگر شهر دریافت کنند به همین علت بازاریان نیز به تبع آن، قیمت اجناس خود را بالاتر از قیمت معمول عرضه می کنند.

مداح یادآور شد: چنانچه محدوده بازار در اثر گسترش بافت شهری وسیع تر شود قطعاً با عرضه بیشتر نسبت به تقاضا قیمت اجاره کاهش پیدا می کند، از همین رو گسترش بافت شهری با شریان های درست ارتباطی می تواند موجبات گستردگی بازار را فراهم کرده و مرکز محور بودن آن را از بین ببرد که این امر موجب کاهش قیمت اجناس می شود.

وی رشد ناموزون و غیر اصولی شهر در اثر ازدیاد جمعیت با تراکم ساختمانی بالا و محورهای نادرست ارتباطی که متاثر از بافت ناهماهنگ است را دلیل تجمع و تمرکز شهری دانسته و گفت: عدم وجود قانون مدون برای توسعه شهر سبب شده چند محور اصلی شهر تنها شاهد تردد عابران بوده و سایر خیابان ها عملا به نقاط کور شهر بدل شوند.

این محقق، پژوهشگر و دانشجوی دکترای اقتصاد ارائه بسته های تشویقی را راهکاری برای گسترش بافت شهری عنوان کرده و یادآور شد: عوارض و تراکم که از سوی شهرداری اعمال می شود نباید برای تمام نقاط شهر یکسان بوده تا این مشوق ها سبب خروج از تجمع و مرکزیت شهری شود.

*قوانین حاکم بر بازار ضمانت اجرایی نداشته و بازدارنده نیستند

«رضا حبیبی پور» کارشناس ارشد حقوق اقتصادی قوانین حاکم بر بازار را غیر بازدارنده توصیف کرده و با توجه به نقش مستقیم اتحادیه ها در تورم بازار خاطر نشان کرد: اداره بازرگانی وظیفه نظارتی داشته و نباید وامدار اتحادیه باشد؛ همچنین قوانین و جریمه های تعیین شده باید ضمانت اجرایی داشته و در عین حال بازدارنده باشد.

*نظارت قانونی بر بازار عاملی برای رفع تورم

حبیبی پور نظارت قانونی بر بازار را از عوامل بازدارنده تورم دانست و گفت: قوانین فعلی نیاز به بازنگری دارد و به هیچ وجه جریمه های در نظر گرفته شده برای متخلفین ضمانت اجرایی نداشته و بازدارنده نیستند.

این محقق و حقوقدان عرصه اقتصاد جوازهای صادر شده از جانب اتحادیه ها را بدون نیاز سنجی دانسته و افزود: صدور مجوز در هر صنف و هر جایگاه نیاز به نظارت، کارشناسی و بررسی داشته و سهولت صدور این قبیل مجوزها تبعات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی جامعه وارد می کند.

*توریستی بودن منطقه عاملی برای تورم در بازار

«محمد کفاشی» کارشناس ارشد گردشگری و باستان شناسی گفت: مناطق توریستی به علت این که نقاط هدف گردشگری مسافران هستند از جایگاه خاص اقتصادی ویژه ای برخوردارند که معمولاً دارای بازارهایی با تورم بالا بوده و این موضوع در تمام نقاط کشور نمونه عینی دارد.

کفاشی با اشاره به شهرهایی نظیر رامسر، تنکابن و چالوس که از ظرفیت های بالای جذب مسافر برخوردارند گفت: هجوم و ورود مسافران به منطقه موجبات پویایی بازار و رونق اقتصادی مناطق را فراهم آورده و در نتیجه تورم منطقه را به همراه خواهد دارد.

*حمایت از بازارهای هفتگی بومی و محلی تعادل در قیمت را رقم می زند

«بابک بذرافشان قاسم آبادی» کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک با بیان این مطلب که تنها برخی مشاغل در تنکابن از قیمت مناسب در عرضه اجناس برخوردارند، گفت: وجود و تشکیل بازارهای متعدد هفتگی در منطقه و ایجاد و احداث مراکز بزرگ خرید تا حدودی می تواند سبب تعادل در قیمت ها شده و تورم حاکم را کاهش دهد.

بذرافشان با اشاره به اقتصاد بیمار کشور، اتخاذ تصمیمات غیر اصولی در سیاست‌های کلان مدیریتی را سبب برهم زدن آرامش بازار خواند و گفت: حمایت از تولید و صنعت در همه حوزه ها نظیر کشاورزی، دامپروری، گردشگری و … که در منطقه مصداق داشته باشد می تواند سبب فعال شدن و پویایی بازار شده و در نتیجه باعث کاهش تورم و افزایش رونق اقتصادی شود .

گزارش از «نوید ساداتی» خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.