پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حال منطقه هراز خوب نیست؛ رونمایی دادستان از تخلفات معدن‌کاران مازندران + فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، استان   یکی از منطقه مهم معدنی در سلسله جبال البرز است که بیشترین تعداد فعالیت معدنی را در کشور به خود اختصاص داده است.

این استان براساس آخرین آمار دریافتی از سازمان صنعت و معدن دارای 250 معدن است که از این تعداد 120 واحد آن فعال هستند که حدود 16 نوع معدنی استخراج می‌شود.

محور هراز با گستردگی منطقه‌اش دارای 95 معدن مجوزدار است که هم‌اکنون 28 واحد معدنی در بستر رودخانه، دل کوه و جوار ییلاقات این منطقه مشغول به‌کار هستند.

معادنی که حتی با وجود اخطارهای متعدد از سوی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهند و به گونه‌ای به کوه‌خواری منطقه زیبای هراز می‌پردازند و شاید با ادامه روند این برداشت‌های غیرمجاز در آینده‌ای نزدیک با تهدید زیست محیطی به سمت بیابان‌زایی گام اساسی برمی‌داریم.

این روزها حال منطقه هراز با برداشت‌های بی‌رویه و غیراستاندارد و ایجاد گردوغبارهای زیاد در دامنه‌های کوه و بستر رودخانه کبیر هراز مساعد و خوب نیست.

صدور تعطیلی 2 معدن شن و ماسه

سیدیونس حسینی‌طالبی دادستان عمومی و انقلاب مرکز   و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال   به تسنیم گفت: بر حسب گزارشات واصله از سوی رئیس کل دادگستری مبنی بر معضلات زیست محیطی و برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی در یک عزم جدی و ملی، بازدید سرزده‌ای را در واحدهای معدنی منطقه محور هراز انجام دادند که موجب غافلگیری معدن‌کاران متخلف و رونمایی تخلفات آنها در این بازدید شد به طوری که در یک نیم روز با بازدید هفت واحد معدنی از سوی این رئیس دستور تعطیلی فعالیت دو معدن شد و تا پایان روز در بازدید 15 واحد معدنی هشدارها و اخطار لازم به معدن‌کاران متخلف بستر رودخانه هراز و برداشت‌های غیرمجاز کوه‌خواری با مهلت قانونی یک ماهه دادند.

در ابتدای این بازدیدها که اصحاب رسانه گام به گام به دادستان مرکز   بودند گزارش‌هایی از سوی دستگاه‌های اجرایی همراه به گوش می‌رسید که فعالیت برخی از این واحدهای معدنی تهدید جدی برای روستائیان ییلاق شاهزید شده که با دستور جدی حسینی‌طالبی ادامه کار واحد معدنی این منطقه تعطیل اعلام و از ادامه روند کار گرفته شد.

دادستان مرکز   در این بازدید گفت: هر گونه امضایی که از سوی دادستان مرکز استان یا دادستان شهرستان مبنی بر جلوگیری از فعالیت واحد معدنی شد به هیچ‌وجه فعالیت دوباره صدور نمی‌شود تا زمانی که تخلفات آن برطرف شود.

در ادامه این بازدیدها از معادن بستر رودخانه نیز تاکید بر رعایت اصول قوانین برداشت شن و ماسه از سوی شرکت آب منطقه‌ای، سازمان‌های محیط زیست، منابع طبیعی و صمت شد.

برخورد قانونی جدی با واحدهای معدنی متخلف زیست محیطی در محور هراز

دادستان مرکز استان   در حاشیه بازدید از معادن شن و ماسه محور هراز با بیان اینکه بر حسب فرمایش رئیس کل دادگستری مبنی بر گزارشاتی از وضعیت برخی معادن بر رعایت نکردن مسایل زیست محیطی، عرصه‌های لازم از بستر رودخانه و برداشت‌های غیراصولی با حضور دادستان آمل، ریاست و کارشناسان سازمان صمت، مدیران استانی و شهرستانی آب منطقه‌ای، محیط زیست و منابع طبیعی بازدیدی از معادن محمور هراز به عمل آوریم، بیان کرد: در بازدید اولیه از شش واحد معدنی و بررسی لازم دو واحد تعطیل شد و دو واحد با گزارش‌های لازم قرار شد تا نحوه کار سازمان محیط زیست ارائه دهند تا بررسی شود.

سیدیونس حسینی‌طالبی ادامه داد: همچنین مابقی واحدها با مشکلاتی در امر راه‌ها و رمپی مهلت قانونی یک ماهه داده شد تا مشکل خود را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه معدنی نیز خواستار مهلت یک ماهه شد با توجه به مهلت شش ماهه گذشته اما به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی روستایی و ایجاد معظل زیست محیطی و گردوغبار دستور تعطیلی آن داده شد، تصریح کرد: این معدن تا زمان رفع مشکل زیست محیطی و نخوه برداشتش تعطیل خواهد بود.

حسینی‌عالمی با اشاره به سوال ضعیف بودن حوزه نظارت بر عملکرد در این بخش موافقت خود را اعلام کرد و گفت: دادستانی مرکز استان و شهرستان بر مبنی این نظارت ضعیف ورود و حضور یافته است با توجه به اینکه مدیران استانی فعالیت‌شان زیاد و عده  آنها کم است نیاز به حمایت بیشتر دارند؛ حضور ما نیز براساس این است تا نظارت جدی، پیگیر و مستمر بوده و ادامه می‌یابد تا برطرف شود.

دادستان مرکز   در پاسخ به مشاهده گرد و غبار و کوه‌خواری در منطقه هراز و جلوگیری از این وضعیت عنوان کرد: باید بعضی از این واحدها تعطیل شوند چرا که برخی واحدها به لحاظ فنی باید برطرف شود، معدن راهکار برداشت شن و ماسه را اصلاح کنند تا این مشکل حل شود.

وی افزود: آن واحدهایی که معیار زیست محیطی، سازمان صمت را رعایت، معیار اداری را رعایت نکنند پس از مهلت قانونی تعطیل می‌شوند زیرا اصل حفظ محیط زیست انسانی، محیطی و حتی حیوانی حائز اهمیت در همه حوزه در این حوزه وجود دارد.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.