پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جفت تک درنای سیبری از بلژیک آمد

0

عطاءالله کاویان درباره انتقال یک فرد درنای سیبری از بلژیک به تالاب فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از مسیر هواپیمایی کشور بلژیک به قطر و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی امام راحل رسید و طی مراحل تشریفات قانونی و گمرکی اعزام شد.

وی با بیان اینکه این مهم به‌منظور رهاسازی در منطقه تالاب بین‌المللی فریدونکنار انجام شد، افزود: باتوجه به امکانات و تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده براساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد از مرکز تکثیر و حفاظت درنا دریافت کردیم مجموع امکانات‌مان را در طول دو ماه گذشته بسیج کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: این مجموعه سازه موقت در مجموعه تالاب در مجاورت محلی که درواقع زمستان‌گذرانی درنای امید است، با رعایت تمام پروتکل‌ها انجام شد.

کاویان اضافه کرد: درحال حاضر براساس آخرین خبری که دریافت شد این پرنده با علائم کامل زیستی در مجموعه سازه موقت درنظر گرفته شده، برای انتقال موقت به‌صورت سرحال حضور دارد.

وی تصریح کرد: احتمال می‌دهیم بعد از یک دوره کوتاه انتقال از این سازه به محیط طبیعی اطراف هم انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: هدف از انتقال این است بتوانیم در ادامه تلاش‌هایی که از حدود ۲۵ سال گذشته برای حمایت حفظ و تقویت کریدور مهاجرتی درنای سیبری از گله غربی اتفاق افتاده، درحال حاضر این تنها درنایی است که حدود ۱۵ سال به‌صورت انفرادی مهاجرت می‌کند بتوانیم درناهای دیگری را در این مسیر مهاجرتی با این گونه همراه کنیم تا کریدور پروازی برای همیشه حفظ شود و در سال‌های آینده بتوانیم از حضور درنا و درناهای دیگر در مسیر پروازی استفاده کنیم.

کاویان یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد این است از دی ماه سال ۸۵ تاکنون بعد از اینکه این گله غربی به‌صورت تک‌درنا به سمت مسیر پروازی تالاب فریدونکنار می‌فرستاد این باعث شد مجامع بین‌المللی هم کمک کنند.

وی ادامه داد: این مرکز در کشور بلژیک که این همکاری را با سازمان داشته و انتظار دوستداران درنا و حیات‌وحش این بوده برنامه‌هایی را برای تقویت مسیر پروازی داشته باشیم که این اتفاق مهم پس از سال‌ها افتاد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه فرآیند انتقال با تدابیر و رعایت همه پروتکل‌ها به‌خوبی انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است، اظهار کرد: از این پس ایجاد فضای آرام و تامین امنیت به‌ویژه در هفته‌های آینده است تا این دو پرنده در کنار هم قرار بگیرند و از آن به بعد انتظار داریم مسیر مهاجرت که احتمال می‌دهیم در هفته اول اسفند خواهد بود با هم بتوانند در مسیر برگشت پرواز کنند.

کاویان گفت: تحقق این مهم نشان می‌دهد این پروژه با موفقیت توانسته تمام فرآیند خود را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه پرهیز از حضور افراد در محل درنای سیبری دست‌کم طی دو سه هفته آینده ضروری است، خاطرنشان کرد: همکاران محیط‌زیست به‌منظور پایش ۲۴ ساعته در محل حضور دارند و مانیتورینگ منطقه لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و تمام تدابیر به‌طور کامل اندیشیده شده تا حفظ امنیت برای پرنده داشته باشیم و شرایط باتوجه به پروتکل‌های بسیار سخت‌گیرانه این مرکز از کشور بلژیک داده شده، بتوانیم مطابق با پروتکل انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که درحال انجام است بتوانیم برای سال آینده هم از آن مرکز با رعایت همه پروتکل‌ها این فرآیند را انجام دهیم تا بتوانیم در این مسیر گامی در جهت حفظ کریدور پروازی گله غربی درنای سیبری برداریم.

کاویان از رئیس و معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌جهت تلاش‌ها و پیگیری‌ها در این عرصه، مسؤولان استانی و شهرستانی، همکاران محیط زیست، محیط‌بانان، تشکل‌های زیست‌محیطی و اصحاب رسانه قدردانی کرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.