پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جان باختن 98 نفر در مازندران سال گذشته بر اثر غرق شدگی

0

وی تصریح کرد: از این تعداد 80 نفر در دریا ، 12 نفر در رودخانه ، 2 نفر در استخر کشاورزی ، 4 نفر در دریاچه مصنوعی و سد ، استخر شنا و کانال جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به این که آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شناست، خاطرنشان کرد: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است.

وی با یادآوری این نکته که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد، افزود: ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.

عباسی بررسی دمای آب  قبل از شنا را ضروری دانست و به شناگران هشدار داد؛ اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد به دلیل ایجاد شوک در بدن خودداری کنید، بعلاوه به تدریج وارد آب شوید یا ابتدا گردنتان، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنید.

وی با بیان این که مسافران به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند، یادآور شد: پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران افزود: به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید و در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

وی با بیان این امر که گردشگران توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید، خاطرنشان کرد: یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.

عباسی گفت: مسافران می‌توانند در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستند، فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنند.

وی با یادآوری این امر که برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید، تصریح کرد: برای نجات جان فرد در حال غرق شدن از پشت به غریق نزدیک شده و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندنش به ساحل، سریع با اورژانس تماس بگیرید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران افزود: بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند، به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.