پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ثبت ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ایران

0

سیف اله فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ثبت ۱۵ اثر طبیعی استان سال قبل درفهرست آثار ملی ایران اظهار داشت: همچنین ۴۹ پروژه مرمتی با ۴۸ میلیارد ریال اعتبار در استان اجرا شده است.

وی ثبت ۴۴ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران، تعیین عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی ۱۳ بنای تاریخی را از دیگر اقدامات در سال گذشته بیان کرد و گفت: محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی پنج اثر نیز طی سال قبل تصویب شده است که تعیین حدود حریم خانه حسین قریشی آمل، خانه شفاهی از جمل‌ه آن بوده است.

فرزانه یادآور شد: اجرای ۱۱ پروژه باستان شناسی و ۱۱ کارگاه پژوهشی، ثبت ۱۸ اثر معنوی در فهرست آثار ملی ایران، راه اندازی دو موزه خصوصی تحول تکنولوژی و شهدا در شهرستان چالوس را از دیگر اقدامات برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: در بخش ساماندهی اشیای تاریخی نیز دو هزار قلم آثار تاریخی ساماندهی و ۴۰ قلم اموال فرهنگی و تاریخی مرمت شد و همچنین تحویل کاخ صفی آباد بهشهر از سوی وزارت اطلاعات به وزارت میراث فرهنگی برای بهره برداری موزه‌ای اقدامی ارزشمند به شمار می‌رود.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصد آمار بازدیدکنندگان از موزه‌های استان طی سال قبل گفت: در حوزه میراث فرهنگی طرح پژوهشی ابریشم کشی و ابریشم بافی در کمیته احیای پژوهشگاه میراث فرهنگی تصویب شده است.

فرزانه یادآور شد: در بخش فهرست آثار منقول نیز ۱۱ اثر از استان در فهرست آثار ملی ایران شد و ثبت شش لکه جنگل‌های هیرکانی در فهرستان میراث جهانی اتفاق خوبی در استان بوده است.

کد خبر 4927469
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.