پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید یک میلیون و ۷۰۰هزار اصله نهال برای احیای شمشادستان‌های آفت‌زده شمال کشور

0

کل مساحت ۴۲ هزار هکتاری رویشگاه های شمشاد در شمال کشور طی سال‌های گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به دلیل شیوع بیمای پروانه شب پره دچار آسیب دیدگی شده است.میزان جنگل های شمال کشور ۱.۹۴ میلیون هکتار است.

پروانه کوچکی به نام شب پره شمشاد با پروازهای شبانه به جان درختان ارزشمند جنگلی شمشاد در شمال کشور افتاد. آفتی که به گفته کارشناسان و متخصصان گیاه پزشکی، شکل گیری آن از یک دهه پیش در ابتدا در کشورهای اروپایی آغاز شده بود و در خرداد ماه سال ۹۵ برای نخستین بار این آفت در شمشاد زارهای بوستان بنفشه منطقه نمک َآبرود پیرامون یکی از هتل های چالوس مشاهده شد.

پیش از این نیز بیماری سوختگی شمشاد (بلایت) از سال ۱۳۸۹ رویشگاه های این گونه ارزشمند جنگلی را مورد تهدید قرار داده بود و سبب خشکیدگی این گونه شده بود.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری پارک ها و ذخیره‌گاههای جنگلی معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان های بخش دولتی و خصوصی شمال کشور همراه با بذر در محیطی کاملاً ایزوله شده تولید و برای احیای شمشادستان های آسیب دیده براثر این بیماری پیش بینی شده است.

کوروش خلعتبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به محض ریشه کن شدن این بیماری این تعداد نهال در مناطقی از عرصه های جنگلی پوشیده از شمشاد آسیب دیده در فصلش کاشته می شود.

وی اظهار داشت: این تعداد نهال هم اکنون در اختیار ادارات کل چهارگانه منابع طبیعی و آبخیزداری استان های شمالی قرار گرفته و امیدوارم با کاشت این  نهال ها  از انقراض شمشاد در جنگل های هیرکانی جلوگیری شود.

در فروردین ماه امسال نیز معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گزارشی اعلام کرد که با اقدام های مقابله ای شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک، خطر انقراض گونه  شمشاد برطرف شده است.

حدود ۲۷ نهالستان به مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در جنگل های شمال برای کاشت انواع گونه های جنگلی در معرض انقراض مانند شمشاد، صنوبر، زبان گنجشک و گیلاس وحشی پیش بینی شده است.

۷۰۷۸ / ‏‬ ۱۶۰۲/۱۸۹۹
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.