پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولید برنج در کشور همانند سال‌های قبل بود/ پاسخ به ابهاماتی درباره کاهش تولید

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، یک برنج‌کار یک سال عرق می‌ریزد با کمر خمیده و دستان پینه‌بسته چشم به برداشت محصول دوخته تا بتواند با فروش طلای سپید مزد زحمت یک‌ساله خود را تامین کند.

امسال در کنار افزایش هزینه‌های تولید که کمر کشاورزان را خمیده‌تر کرده تنش‌های آبی و سایر دردسر بزرگی برای آنان بوده که در مجموع می‌توان کشاورزان سال پرتب و تابی را پشت سر گذاشتند.

جمیل علیزاده شایق رئیس انجمن برنج ایران درباره وضعیت ارزیابی وضعیت تولید و کشت برنج در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: باید گفت سال‌های ۹۸ و ۹۹ باتوجه به شرایط خوب میزان بارندگی و کاهش نور افتاب سال طلایی و استثنایی برای تولید برنج بود.

*سال‌های ۹۸ و ۹۹؛ سال‌های طلایی و استثنایی برای تولید برنج

وی گفت: پس از گذر سال ۹۹ با تولید ۲ میلیون و ۴۵۰هزار تنی برنج، با خشکسالی جدی در سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم و باتوجه به بارندگی کم، منابع آبی کافی در دسترس نبود و سطح کشت برنج کاهش پیدا کرد؛ این درحالی بود که  در سال ۹۹ سطح کشت برنج اضافه شد، به‌عنوان نمونه در خوزستان سطح کشت از ۵۰هزار هکتار به  تا ۲۰۰هزار هکتار رسید.

* تولید طلای سپید کشور همانند سال‌های قبل بود

رئیس انجمن برنج ایران بیان کرد: کسی با این موافق نبود که همه این عوامل در سال ۹۹ رخ دهد، ولی در سال ۱۴۰۰ شرایط به سال‌های قدیم بازگشت و سطح زیرکشت کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری‌که میزان تولید در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۲۵۰هزار تن رسید.

این مسؤول با اشاره به اینکه با توجه به همه این مسائل در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، ۲۰۰هزار تن کسری برنج داشتیم، تصریح کرد: این موضوع سوتفاهمی برای برخی به وجود آمده که برخی از آن سواستفاده کردند که ۲۰۰هزار تن کاهش تولید داریم، درحالی‌که باید گفت کاهش تولید در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های ۹۹ و ۹۸ بوده نه نسبت به سال‌های قبل، پس نه تنها کاهش تولید نداشتیم بلکه تولید همانند سال‌های قبل بوده است.

*افزایش هزینه‌های تولید طلای سپید

علیزاده شایق با اعلام اینکه هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و همین موضوع افزایش قیمت برنج را درپی داشته است، تصریح کرد: برخی از روی نادانی تصورشان بر این بوده که قیمت برنج به‌دلیل واردات دچار اختلال شده بلکه باید گفت این بالا رفتن قیمت دلیلش افزایش هزینه تولید بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به کسری ۷۵۰هزار تنی برنج، امسال ۶۰۰هزار تن برنج وارد شده و ۱۵۰هزار تن نیز از گمرک ترخیص شده که باتوجه به میزان تولید ۲میلیون و ۲۵۰هزار تن تامین‌کننده نیاز برنج کشور است پس با این حجم از واردات هن قیمت برنج کاهش نیافت که ثابت می‌کند دلیل بالا رفتن قیمت برنج افزایش هزینه‌های تولید بوده نه واردات؟! این خیلی ساده‌لوحی است.

*کمترین سود امسال نصیب برنج‌کاران شد

رئیس انجمن برنج کشور با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید، گفت: امسال کمترین سود نصیب برنج‌کار شده است.

 /۸۶۰۳۴/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.