پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توقف پروژه طرح اقدام ملی مسکن مازندران

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی|پس از تغییر بحث‌برانگیز نام پروژه‌های مسکن مهر به نام مسکن اجتماعی و نیمه‌تمام بودن پروژه‌های مسکن مهر در استان مازندران که هنوز مدیران استانی بر تکمیل و بهسازی مسکن مهر تاکید دارند دولت با مدیریت محمد اسلامی در وزارت راه و شهر ساری پروژه طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد.

در این هم بخش هم  به دلیل بالا بودن هزینه ساخت و به دلیل مردم محور بودن این پروژه‌ها و شرایط سخت اقتصادی هنوز پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسیده و در شرایطی که هزینه ساخت این پروژه‌ها به دو برابر زمان اعلام رسیده،  بعید است که دولت تدبیر و امید بتواند از خودش در مازندران کارنامه درخشانی در حوزه مسکن به جای بگذارد.

از ۱۳ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در استان حدود ۳ هزار نفر براساس اعلام علی تقی‌پور کارشناس ارشد طرح اقدام ملی مسکن در مازندران واجد شرایط بودند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تنها ۵۲۹ پروژه در دست اقدام است، گفت: این پروژه در شهرهای ساری، آمل، بابل، بابلسر، نکا، رامسر در دست ساخت است که در برخی از پروژه‌ها به مرحله سقف دوم هم رسیده است.

کارشناس ارشد طرح اقدام ملی مسکن با اعلام اینکه دولت در زمان افتتاحیه قرار بود این پروژه‌ها را متری ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان به بهره‌برداری برساند، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت مصالح این پروژه‌ها در حال حاضر متری ۵ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به شرایط سخت اقتصادی مردم توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که براساس ثبت‌نام اولیه قرار بود ۱۷ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در مازندران به‌ بهره‌برداری برسد، گفت: غیر از بحث واجد شرایط بودن افراد موضوع کمبود زمین در استان هم چالش جدی است.

به گزارش فارس، یکی از وعده‌های مسؤولان در زمان افتتاح پروژه طرح اقدام ملی مسکن، پرداخت تسهیلات بانکی بوده است، براساس برنامه برای هر واحد مسکن طرح اقدام ملی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرار است که پرداخت شود.

از کارشناس ارشد طرح اقدام ملی مسکن پرسیدیم که این تسهیلات آیا در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، گفت: براساس اعلام این تسهیلات در پایان سفت‌کاری در اختیار پروژه قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که می‌توان با کمی تغییر در بخشنامه و تصمیمات و تزریق اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی برای هر واحد مسکونی در شرایطی که پروژه با کمبود منابع مالی متقاضیان مواجه شده است دستکم سقف و ستون‌های پروژه تکمیل شود و بارقه امید در دل متقاضیان زنده شود.

تقی‌پور اعلام کرد که رایزنی در این زمینه در دستور کار متولیان امر در مسکن قرار دارد.

وی در ارتباط با وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان نور، گفت: مشکل زمین در شهرستان نور با مسائل حقوقی همراه بوده است.

کارشناس ارشد طرح اقدام ملی مسکن در استان مازندران خاطر نشان کرد: به صورت کلی پس از فراخوان ثبت‌نام ۱۳ هزار و ۴۵۶ نفر ثبت‌نام کردند که پس از برررسی‌های نهایی حدود ۳ هزار نفر واجد شرایط بودند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ثبت‌نام جدید برای طرح اقدام ملی مسکن در مازندران به دلیل مشکلات تامین زمین نداریم.

به گزارش فارس، اقدامات دولت تدبیر و امید برای بسته شدن پرونده طرح مسکن مهر هم راه به جایی نبرده است،متولیان امر در مازندران اعلام کردند که پرونده مسکن مهر در استان باید تا پایان اردیبهشت ماه بسته شود اما در دو نمونه از مسکن مهر استان مازندران که درباره آن گزارش‌های متعدد تهیه شده است، چالش‌های جدی وجود دارد.

 /۸۶۰۰۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.