پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توسعه استان مازندران در گرو توسعه رسانه

0

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در سومین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه ای مازندران گفت: با وجود رسانه توسعه یافته می توان استان را نیز توسعه داد و توسعه استان در گرو توسعه رسانه است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «واحد عبدالهیان» رئیس جهاد دانشگاهی مازندران ۱۳ خردادماه در  سومین نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای مازندران که با حضور برخی مدیران رسانه‌های مازندران در محل جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: این کمیته فرصتی برای یک دورهمی است که با همه اختلاف نظر و سلیقه‌ای که وجود دارد مدیران رسانه در موضوعات توسعه‌ای استان به یک اجماع برسند و با تهیه مدلهای مختلف خبری از طرح، پروژه یا موضوعات مورد نظر حمایت کنند .

لزوم پوشش خبری فعالیت های ۱۵ کارگروه اتاق فکر استان

وی از همه رسانه ‌ا خواست ضمن پوشش اخبار استان، از ۱۵ کارگروه اتاق فکر استان نیز اطلاع رسانی داشته باشند و  اخبار کارگروه‌های اتاق‌ فکر را منعکس کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای می‌تواند ماهیانه برخی موضوعات مهم استان را برای پیگیری و حمایت رسانه‌ای در دستور کار خود قرار دهد و مشاور خوبی برای مدیران استان باشد.

وی ادامه داد: در کمیته تخصصی رسانه، تصمیم گیرنده اعضای این کمیته هستند و باید موضوعات مبتلابه استان در این کمیته مشخص شود و با همفکری و هماهنگی و با در نظر گرفتن منافع استان نسبت به نشر آن همت کنند.

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با تأکید بر این‌که کمیته رسانه در محدوده تأثیرش اقدام کند، افزود: در این کمیته قرار نیست در موضوعاتی که در حد اختیار این کمیته نیست ورود کنیم اما بسیاری از موضوعات هست که می‌شود پیگیری و تا حدی برخی مشکلات را برطرف کرد.

عبدالهیان افزود: در کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای اتاق فکر توسعه و تعالی استان از همه نوع متخصص‌ها حضور دارند که در این کارگروه مصوبات کمیته رسانه‌ای مورد تصویب نهائی قرار می‌گیرد.

وی افزود: کمیته تسهیل‌گران توسعه شهرستانی، کمیته نخبگان و سرآمدان غیر مقیم، کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای، کمیته تدوین سند توسعه و کمیته مستندسازی پنج کمیته کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای هستند.

رئیس کارگروه مدیریت دانش و توسعه رسانه‌ای مازندران گفت هر یک از کارگروه‌های تخصصی اتاق فکر توسعه و تعالی استان در راستای اقدامات و فعالیت‌های خودشان برنامه‌ریزی داشته و فعالیت منظم و مستمر دارند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: نباید مدیران رسانه‌ عضو در کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای نگران ضمانت اجرایی باشند، چون عملکرد درست این کمیته خود ضامن اجراست.

در ادامه حسین قربانی سرپرست خبرگزاری تسنیم در مازندران گفت: رسانه‌های ما دارای مشکلات معیشتی هستند و برای چاپ روزنامه های خودشان از وام‌های با سود بالا استفاده می‌کنند و اغلب نیز به چاپخانه‌ها بدهکارند.

اغلب رسانه‌ها دغدغه معیشت دارند  

وی ادامه داد: چون اغلب رسانه‌ها دغدغه معیشت دارند چنانچه این کمیته نتواند در حوزه اقتصادی ورود کند ممکن است مدیران رسانه بعد از چند جلسه حضور بعد از مدتی این جلسه را ترک کنند.

قربانی با طرح این پرسش که کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای  چه برنامه‌ای برای اقتصاد رسانه‌ها دارد، افزود: باید چارچوب این کمیته مشخص شود و  اگر قرار است افرادی در این کمیته تخصصی قرار گیرند باید ابتدا این افراد مشخص و ثابت شوند.

سرپرست خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: در بسیاری از مواقع مسئولان استان از خبرگزاری‌ها استفاده ابزاری دارند و در خیلی از برنامه‌ها  رسانه‌ها را دعوت نمی‌کنند و خیلی از موضوعات را به رسانه‌ها اطلاع نمی‌دهند و از رسانه‌ها گله‌مند نیز هستند.

وی با بیان این‌که نیاز است یک کمیته و کارگروهی چالش‌های فضای رسانه‌ای استان را ساماندهی کند، افزود: اگر نشست برای همدلی و ارتقای دانش رسانه‌ای همکاران باشد خوب است.

قربانی خواستار حضور نماینده رسمی  اداره‌کل ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات در این کمیته شد و گفت: در جلسه‌ای که اخیراً با استاندار داشتیم شخص مدیرکل از نشست کمیته تخصصی توسعه رسانه ای اظهار بی‌اطلاعی کردند.

وی با تأکید بر این‌که این کمیته نباید به اسم دستگاهی باشد و باید همه رسانه‌ها در آن نقش داشته باشند، افزود: اگر این کمیته به جمع‌بندی خوبی برسد می‌تواند حل مشکلات کند.

این فعال رسانه‌ای با بیان این‌که وزارت ارشاد باید سابقه رسانه‌ای افراد را در دادن مجوز بیشتر از مدرک لحاظ کند، گفت: متأسفانه اعطای مجوز نشریه به افراد غیر متخصص از سوی ارشاد موجب بی‌رمقی فعالان حرفه‌ای در این حوزه شده است.

در ادامه «حسن فلاحتی» مدیر مسئول خبرگزاری ایرنا مازندران با بیان این‌که برخی مدیران استان به جای رسانه محوری، رسانه‌داری می‌کنند، گفت: متأسفانه خبرنگاران برای برخی مدیران نقش بادیگاردها را بازی می‌کنند و در انعکاس مطالب مدیر دستگاه به منافع و توسعه استان نمی‌اندیشند.

سکوت گاهی موثرتر از انعکاس صداست

وی با بیان این‌که رسانه برخی مواقع با انعکاس صدا و مواقعی هم  با سکوت خود تأثیرگذاری ایجاد می‌کند، افزود: در برخی  موضوعات استانی صداهایی از رسانه‌ها شنیده می‌شود که منافع استان در آن در نظر گرفته نمی‌شود.

سرپرست ایرنا مازندران تصریح کرد: متأسفانه دیده شده برخی رسانه‌ها به جای دفاع از یک اقدام خوب که دارای ارزش افزوده برای استان است علیه آن اقدام می‌کنند که انعکاسش به سطح کشور خواهد رفت و در کانون‌های تصمیم‌گیری موثر خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که خبرنگاران و مدیران رسانه باید قدرت تأثیرگذاری رسانه را بدانند، ادامه داد: ما رسانه‌ها در برخی مواقع جایگاه‌مان را درک نمی‌کنیم  و ممکن است این مطلب و تیتر من انعکاسی فراتر از تصور داشته باشد.

وی تصریح کرد: این کمیته می‌تواند با دور هم‌نشینی مواردی را مصوب کند و سپس آن را اجرا کنند و در این راستا باید طوری اقدام شود که اگر شخصیت حقیقی به هر دلیلی تغییر کرد شکل حقوقی این اقدام ثابت بماند و ادامه داشته باشد.

وی افزود: باید مشکلات رسانه‌ها به‌صورت ریشه‌ای بررسی شود و با این‌که شرایط فعالیت همزمان یک خبرنگار در چند رسانه وجاهت حرفه‌ای ندارد اما باز شاهد این مدل از فعالیت خبری برخی خبرنگاران هستیم که بی‌دقتی و بی‌مبالاتی از برخی مدیران رسانه‌ها عامل به وجود آمدن این مسأله است.

توسعه حرفه‌ای‌گری در رسانه از اهداف کمیته رسانه

فلاحتی با تأکید بر این‌که در این کمیته باید حرفه‌ای‌گری را در رسانه استان توسعه دهیم، اظهار کرد: برخی خبرنگاران خبر تبلیغی سایت روابط عمومی یک اداره را به عنوان گفت‌وگو کار می‌کنند. 

وی افزود: اگر این کمیته بتواند دورهمی رسانه را ایجاد کند و تبادل نظر شود تا بتوانند به نیاز مخاطب بپردازند و سوژه‌ها را درست و با زوایای مختلف واکاوی و مطرح کند موفق خواهد بود.

این فعال رسانه‌ای گفت: الان در نبود رسانه‌ها هر نماینده‌ای که زورش و قدرت لابی‌گری‌اش بیشتر باشد اعتبار بیشتری را برای منطقه خود جذب می‌کند و موضوعات بصورت کلان و استانی دیده نمی‌شود.

وی افزود: سه فرودگاه مازندران در حد استاندارش نیست اما به جای ارتقای این فرودگاه‌ها در فکر افزایش تعداد فرودگاه هستند.

در ادامه «حسن افشار» مسئول بسیج رسانه مازندران گفت: نقش و رسالتی که یک رسانه می‌تواند داشته باشد در اکثر رسانه‌های استان می‌تواند تبلور داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که تشکیل بسیج رسانه استان از مرحله راه‌اندازی گذشته است و با تثبیت، اکنون در مرحله راه‌اندازی نهضت شمال هستیم، افزود: برای توسعه رسانه‌ای باید رسانه‌ها با نوع کارکردشان سطح‌بندی شوند و هیئت اندیشه‌ورز باید کاربردی باشد.

رئیس بسیج رسانه مازندران با بیان این‌که کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای باید نگاه دو سویه داشته باشد، تصریح کرد: رصد رسانه‌ها اولین گام این کمیته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون اگر مجموعه سوابق اعضای کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای را باهم جمع کنید به بیش از ۲۰۰ سال می‌شود که اگر این تجربه را به یک شخص ۲۰۰ ساله در حوزه رسانه فرض کنیم که در همه حوزه‌ها فعالیت داشته دیگر به خود اجازه نمی‌دهیم که از روی آزمون و خطا پیش برویم.

افشار اظهار کرد: این کمیته باید ضمانت اجرایی را از استاندار مطالبه کند که کلیه مصوبات این کمیته اجرایی شود.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری هم از کم‌توجهی مدیران رسانه نسبت به اثرگذاری رسانه گله‌مند هستند، افزود: برخی مسائل استانی را رسانه‌ها می‌نویسند اما مسئولان نمی‌خوانند.

این مسئول پیشنهاد داد: یک دبیرخانه مشترک و دائمی با ضمانت اجرایی مشخص تشکیل شود تا بتواند با انسجام و همدلی، گفتمان واحدی را ارائه کند.

آرشیو بسیج رسانه منبعی در شناسایی چالش‌های رسانه استان

وی با بیان این‌که باید از موازی کاری و تجربه را دوباره تجربه کردن بپرهیزیم، افزود: باید همه دغدغه رسانه‌ها را شنید و بسیج رسانه آرشیوی از این دغدغه رسانه‌ها در اختیار دارد که می‌تواند منبع خوبی در شناسایی چالش‌ها و مشکلات رسانه‌ای استان باشد.

رئیس بسیج رسانه مازندران، گفت: استاندار مازندران اگر در پاسخ به دغدغه‌های رسانه‌ها تمکین کند ناجی استان خواهد بود.

در ادامه «محسن هدایتی» مدیر مسئول سایت خزرنما گفت: باید این فضای دورهمی رسانه‌ای را قدر بدانیم و از ظرفیت این کمیته برای حل برخی مشکلات رسانه‌ها بهره بگیریم.

وی افزود: این کمیته می‌تواند با ایجاد یک جمع اندیشه‌ورز و بستر را برای ورود جوانان مهیا کند. شخص‌محوری، چالش رسانه استان مدیر مسئول سایت خزرنما اظهار کرد: شخص‌محوری در رسانه‌ها یکی از مشکلات این استان است و این کمیته سبب می‌شود تا از تجارب پیشکسوتان بهره ببریم.

وی افزود: مدیران کل از رفتارهایی که رسانه‌ها نسبت به هم دارند درباره ما قضاوت می‌کنند و هنوز برای خبرنگاران جانیفتاده اگر مدیری در نشست خبری به یک همکارشان به ناحق برخورد نامناسب داشت عکس‌العمل درستی داشته باشند.

در ادامه طاهری نماینده صدا و سیما در این نشست گفت: در راستای انعکاس موضوعات توسعه استان مدتی است که برای تهیه اثر و فیلم از فعالیت نخبگان کارآفرین اقدام کرده‌ایم و درباره آن‌ها مستندهای زیبایی ساخته شده است.

وی افزود: در تهیه برخی از این مستندها متوجه شدیم، همین مردم که با تیم‌های خانوادگی وارد عرصه تولیداتی شدند از خارج از کشور هم سفارش کار داشته‌اند.

اعلام آمادگی صدا و سیما در مأموریت‌های کمیته تخصصی توسعه رسانه

طاهری با تأکید بر این‌که باید جلسات  اعضای این کمیته تخصصی استانی بیندیشند و استانی عمل کنند، اظهار کرد: صدا و سیمای تبرستان این آمادگی را دارد چنانچه لازم باشد در بخش تولید مستند و فیلم اقدامی انجام دهد در خدمت کمیته تخصصی توسعه رسانه‌ای خواهد بود.

در ادامه «حسن شیرزاد» سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین گفت: این کمیته قطعاً اثربخش خواهد بود و همیشه تشکل‌ها در زمان ایجاد با مشکلاتی مواجه هستند اما باید موضوع این کمیته به‌عنوان توسعه رسانه‌ای بیشتر واکاوی شود.

وی با اشاره به معضل کپی‌برداری‌های غیرمجاز برخی از رسانه‌ها گفت: ضرورت دارد از این نوع اقدامات غیرحرفه‌ای جلوگیری و رسانه خاطی مجازات شود.

سندسازی مدیران شرعاً اشکال دارد

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر خبرگزاری‌های مازندارن با اشاره به سندسازی برخی مدیران از برنامه هایی که برگزار نشده است، افزود: متاسفانه مدیران گاهی جنبه شرعی این موضوع را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: رسانه باید به استاندار مشاوره دهند که مدیران دستگاه‌ها خبرهای دروغی ندهند و به جای برنامه از عملکرد سخن بگویند.

در ادامه «مهدی رضی»، مدیر مسئول سایت مازند اسپرت گفت: رسانه‌ها مشکلات بسیاری دارند و ابتدا باید برای رفع مشکلات رسانه چاره‌اندیشی شود.

کم‌توجهی مسئولان به پیشکسوتان رسانه‌ای

وی افزود:  یک مدیر رسانه در استان با وجود این‌که توانسته خبرنگاران بسیاری را تربیت کند و با وجود سابقه خبری، اما از سوی متولیان رسانه هیچگاه دیده نشده است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به یکی از موضوعات مورد غفلت استان، اظهار کرد: چشمه باداب سورت در استان با وجود وجهه بین‌المللی که دارد مسیرش صعب‌العبور است و رفت و آمد توریست‌ها با چارپایان صورت می‌گیرد.

در ادامه «عمران حامی» مدیر مسئول روزنامه حامی شمال با بیان این‌که تاکنون سه نشست در این کمیته داشتیم، گفت: متأسفانه هنوز از این نشست‌ها خروجی مناسب را دریافت نکردیم.

وی با اشاره به یکی از چالش‌های رسانه‌ای استان، افزود: اغلب رسانه‌های مکتوب استان به‌علت عدم نظارت، بدون درج منبع، اخبار تولید شده دیگر رسانه‌ها را به عنوان خبر اختصاصی خودشان در روزنامه‌های خود به چاپ می‌رسانند.

رسانه‌های مازندران بر سر دوراهی منفعت و مصلحت

مدیر مسئول روزنامه حامی شمال با تأکید بر این‌که رسانه تا مشکل خودش را حل نکند نمی‌تواند به مشکل استان بپردازد، تصریح کرد: رسانه‌های استان سر دوراهی منفعت و مصلحت مانده‌اند و همه ما منفعت طلب شدیم و امروز شاهد هستیم تا یک رسانه‌ای نقد تندی از یک مدیر می‌زند رسانه دیگر از آن مدیر تمجید می‌کند.

وی با بیان این‌که اکنون رسانه‌ها اگر انتقاد کنند برخی مدیران انتقاد را مخالفت می‌دانند، گفت: تا مشکل خود رسانه‌ها حل نشود امکان پرداختن به سایر مسائل و مشکلات وجود ندارد.

این فعال رسانه‌ای به کاهلی وزارت فرهنگ و ارشاد در برخی حوزه‌ها اشاره و اظهار کرد: با این عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدی نیست که این وزارتخانه بتواند اقدامی اساسی در حوزه رسانه انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، قرار شد آیین‌نامه اصلاحی کارگروه تخصصی توسعه رسانه‌ای مجدداً برای مدیران رسانه‌ها ارسال شود تا در نشست چهارم این کمیته که پس از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد به تصویب نهایی برسد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.