پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی کشور وحدت، همدلی و همراهی است

0

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مهمترین درسی که در حوادث مختلف کشور گرفته‌ایم همبستگی و انسجام است گفت: امروز که آمریکا می‌خواهد کشور را متلاشی کرده و آسیب جدی به ایران وارد کند، تنها راه برون رفت از این مشکل همدلی، همراهی و وحدت است.

له گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران خاطرنشان کرد: البته همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی در مشهد مقدس فرمودند، ایران از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیری برخوردار است و آمریکا و هیچ کشور دیگری نمی تواند ایران را محصور کرده و آن را متلاشی کند. 

وی با تأکید بر اینکه دولت علاقمند است در همه مراحل و در سختی ها و خوشی ها در کنار مردم باشد اظهار داشت: ما می خواهیم مردم احساس کنند که مسئولین کشور و در رأس آن مقام معظم رهبری در روزهای سخت مردم را تنها نمی گذارند و همه تلاش مسئولین این است که آلام مردم را کاهش دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بازدیدهای خود از مناطق سیل زده خاطرنشان کرد: وجه مشترک در این بازدیدها این بود که مردم، روحانیت، نمایندگان مجلس و مسئولین اجرایی استان همگی در صحنه حاضر بودند و پیام این موضوع این است که ما با همبستگی می توانیم سختی ها را از میان برداریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه با وجود بزرگی سیل اخیر شاهد تلفات جانی زیادی نبودیم گفت: مهمترین مسئله در اینگونه اتفاقات تلخ این است که باید روحیه مردم حفظ شود زیرا اگر مردم از نظر روحی دچار شکست نشوند، قادر خواهند بود مسائل را پشت سر بگذارند.

وی افزود: مردم زمانی از نظر روحی می شکنند که احساس کنند کسی به فکر آنها نیست و به جای اینکه مشکلات آنها را حل کنند سرگرم دعوا با یکدیگر هستند. 

معاون اول رئیس جمهور از استاندار مازندران به خاطر حضور در صحنه و کمک به سیل زدگان از ابتدای وقوع سیل قدردانی کرد و افزود: نمایندگان مردم و مسئولین بخش های مختلف نیز در صحنه حضور داشتند و کمترین اثر حضور مسئولین این است که روحیه مردم حفظ می شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه آثار مخرب ناشی از سیل در استان گلستان به مراتب بیشتر از استان مازندران بوده است تصریح کرد: در استان گلستان هنوز به دنبال تخلیه آب هستند اما استان مازندران می تواند وارد مرحله بازسازی شود و موضوعی که بسیار اهمیت دارد این است که مردم باید اطمینان پیدا کنند که به سرعت مسکن و خانه هایشان تعمیر و احداث خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه روند تعمیر و ساخت واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل باید با سرعت انجام شود گفت: باید به مردم اطمینان دهیم که تعمیر واحدهای مسکونی تا پایان بهار و احداث واحدها تا پایان تابستان تکمیل خواهد شد و اعتبار مورد نیاز آن نیز از طریق تسهیلات و کمک های بلاعوض صورت خواهد گرفت. 

جهانگیری ادامه داد: البته تسهیلات و کمک های بلاعوض که تا کنون در اینگونه موارد ارائه شده ممکن است کم باشد که در جلسه هیئت دولت درباره میزان افزایش آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آسیب های وارد شده به وسایل زندگی مردم افزود: برای جبران این خسارت ها نیز کمک های بلاعوض و وام قرض الحسنه به مردم سیل زده اعطا خواهد شد البته این موضوع باید با در نظر گرفتن محدودیت های بودجه دولت انجام شود. 

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از اقتصاد استان مازندران بر اساس کشاورزی اداره می شود گفت: میزان خسارات وارد شده به مزارع و باغ ها باید با ارزیابی های دقیق کارشناسی و با کمک استاندار و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود. 

وی یکی از روش های کمک به کشاورزان را استمهال وام های گذشته عنوان کرد و گفت: اینکه بخواهیم مبالغی را به عنوان خسارت به کشاورزان آسیب دیده پرداخت کنیم موضوعی جدید است اما با اصل این ایده مخالفتی نداریم و باید مورد بررسی قرار گرفته و کار ویژه ای برای کشاورزان آسیب دیده از سیل انجام شود. 

معاون اول رئیس جمهور از وزیر جهاد کشاورزی خواست برای کمک به کشاورزان آسیب دیده طرحی قابل اجرا تدوین کنند تا بتوان در موارد مشابه نیز از این طرح برای کمک به کشاورزانی که از سیل آسیب دیده اند استفاده کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به آسیب و خسارت به برخی زیربناهای استان تصریح کرد: در این خصوص باید موضوع پیشگیری به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و در استان هایی نظیر مازندران که موضوع سیل می تواند همواره یک تهدید باشد، باید با برنامه های پیشگیرانه از وقوع سیل جلوگیری کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور دست اندازی به طبیعت و تجاوز به حریم رودخانه ها را یکی از دلایل آسیب های طبیعی عنوان کرد و افزود: سیل و اینگونه حوادث پاسخی از سوی طبیعت به انسان است و ما باید تلاش کنیم از ساخت و سازها در حریم رودخانه ها جلوگیری کنیم و برخورد قاطعی با اینگونه موارد انجام شود.

جهانگیری افزود: مسائل مرتبط با سیل باید به سرعت و ظرف چند ماه انجام شود و با وجود دستور مقام معظم رهبری برای افزایش کمک های نیروهای مسلح و اهتمام ویژه دولت، مردم کمترین دغدغه ای برای دریافت خسارات نداشته باشند.

در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری هم ضمن تبریک عید نوروز از صبوری مردم سیل زده قدردانی کرد و گفت: استاندار مازندران از ابتدا پای کار بود که باید از وی قدردانی شود. 

وی همچنین با قدردانی از حضور معاون اول رئیس جمهور در این استان خاطرنشان کرد: حضور دکتر جهانگیری مایه تسکین آلام مردم است. مردم چهل سال است که در صحنه حضور دارند و ما باید بتوانیم مسائل و مشکلات آنها را حل کنیم.

در این جلسه همچنین وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و شماری از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هر کدام در سخنانی به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود برای جبران خسارات ناشی از زلزله و اقدامات پیشگیرانه پرداختند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.