پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغییر نگاه امیدبخش به طرح پزشک خانواده مازندران

0

طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ به صورت آزمایشی در مازندران  با همکاری ۶۳۰ پزشک و شرکت های بیمه ای ( تامین اجتماعی- بیمه سلامت) آغاز شده است و توانست تمام جمعیت ساکن در شهرها که از این ۲ پوشش بیمه ای برخوردارند را تحت پوشش قرار دهد و گام موثری را برای سلامت مردم بردارد.
اداره کل بیمه سلامت مازندران در بررسی های خود اعلام کرده است که پس از گذشته حدود هفت سال از اجرای  طرح پزشک خانواده صرف نظر از رایگان نسبی هزینه درمان سطح یک ( ویزیت- دارو)، زیر ذره بین قرارگرفتن سلامت خانوارهای تحت پوشش، شناسایی اکثر بیماران دیابتی و فشارخون به عنوان ام المرض ( دیابت ۱۶۰ هزارنفر – فشار خون ۷۰ هزارنفر در مازندران)، برقراری طرح های مراقبتی متناسب با نیاز جمعیت تحت پوشش، حذف بده و بستان مالی بین پزشک و بیمار از جمله مزایای طرح پزشک خانواده در مازندران است که توانست رضایت مردم و پزشکان را به دنبال داشته باشد.
بنابر این گزارش عملیاتی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیکی و  ارجاع الکترونیکی نیز از دیگر مزیت های اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران است که مدیرکل بیمه سلامت با ابراز امیدواری اعلام کرد که امروز هم پزشکان و هم عموم مردم از اجرای این طرح رضایت داشته و خواهان استمرار آن هستند.

در طرح الکرونیکی شدن ارجاع و نسخه نویسی در مرحله اول بیمارانی که نیاز به درمان سرپایی دارند به صورت الکرونیکی از پزشکان خانواده به مراکز درمانی دولتی و پزشکان متخصص معرفی می‌شوند و در صورت نیاز به درمان بیشتر و بستری، این سطح از مراحل پزشکی و درمانی در مراکز درمانی دولتی و بیمارستان‌ها پیگیری می‌شود.
نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیکی نیز در سال جاری در مراکز دولتی مازندران در حال اجرااست  و کاغذ از تمام مراحل کاری درمانی در مراکز دولتی این استان حذف شده است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران روز سه شنبه در نشست خبری گفت: طرح پزشک خانواده با همکاری پزشکان طرف قرارداد، سازمان های بیمه گر( سلامت- تامین اجتماعی) و دانشگاه علوم پزشکی استان و مردم به درستی در حال انجام است.
دکتر رسول ظفرمند افزود: در دولت تدبیر و امید هزینه بالایی برای طرح پزشک خانواده دراستان پرداخت می شود و این یک فرصت مهم بهداشتی و درمانی برای مردم این خطه شمال محسوب می شود.
وی گفت: فرهنگ مردم به بسته های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب پزشک خانواده باید آرام آرام تغییر کند و امروز این تغییر نگاه امید بخش است.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و هزینه های اجرای این طرح نیز با پرداخت بیش از ۴۰۰میلیارد ریال فقط بابت حق پزشکان همراه است ، باید پزشکان و مردم همکاری بیشتری در اجرای این طرح داشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت: در حال حاضر سامانه و ساختار نرم افزاری پزشک خانواده در مازندران به لحاظ اطلاعات فردی پزشک و اعضای خانواده به وجود آمده و تکمیل نیز شده است.

دکتر ظفرمند قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار، برداشته شدن هزینه های مالی بیماری از دوش بیماران را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت : امروزبه پشتوانه طرح پزشک خانواده  بیماری دیابت به عنوان زمینه بسیاری از بیماری های منجر به مرگ از جمله قلب و عروق به درستی در استان مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

حذف کاغذ در اسناد بیمارستانی بیماران بستری در بیمه سلامت مازندران 

مدیرکل بیمه سلامت مازندران به اهمیت طرح استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی در مراکز دولتی استان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط  برای هر بستری در بیمارستان حدود ۲۰ برگ کاغذ A۴استفاده می شود که با اجرای طرح الکترونیک شدن اسناد بیمارستانی به استفاده از یک برک کاغذ کاهش یافته است.

ظفرمند متوسط تعداد بستری در بیمارستان های دولتی افراد تحت پوشش بیمه سلامت در مازندران را سالانه ۲۴۰ هزار بستری اعلام کرد.

بیماران خاص مازندران مشکلی در گرفتن خدمات درمانی و دارویی ندارند

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در بخش دیگری از این نشست به وجود چهار هزارو ۵۹۰ بیمار خاص دارای دفترچه بیمه سلامت در استان اشاره کرد و گفت: به رغم مشکلات اقتصادی دولت ، در ارائه خدمات درمانی و دارویی این نوع بیماران مشکلی نداریم.

ظفرمند با توضیح این که به طور متوسط ماهانه ۹میلیون ریال برای هر بیمار خاص شامل پیوند کلیه ، دیالیز، تالاسمی ، هموفیلی و ام اس در مازندران برای دولت در بیمه سلامت هزینه می شود، گفت: خانواده های بیماران خاص نگران نباشند و این خدمات همچنان بدون وقفه ادامه می یابد.

وی گفت: بیمه سلامت مازندران همه مطالبات مراکز و موسسات درمانی ، بیمارستانی ، داروخانه و  آزمایشگاه ها را بر اساس اسناد ارائه شده تا یک ماهه گذشته را پرداخت کرده است.

ثبت نام ۱۴هزارو ۲۰۰ مازندرانی در طرح پوشش اجباری بیمه سلامت  

ظفرمند همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : بر اساس این تفاهمنامه،‌ خانواده ها بر اساس میزان درامد بیمه می شوند.

وی ادامه داد: بر این اساس خانواده ها بر اساس میزان درامدی  در ۳ سطح دسته‌بندی می‌شوند که خانوارهایی که در دهک‌های اول تا سوم  باشند و درآمد آنان کمتر از حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار باشد از پرداخت حق بیمه معاف می شوند و به صورت رایگان بیمه خواهند شد.

وی گفت :‌ اما برای خانوار دهک چهارم که درآمد آنها برابر با حداقل حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار است با ۵۰ درصد تخفیف و با پرداخت سالانه حق بیمه نفری ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان بیمه شده و خانوار با دهک های بالاتر با پرداخت صد درصدی سرانه بیمه نفری ۵۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان بیمه خواهند شد.

ظفرمند خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۴هزارو ۲۰۰ نفر در آزمون وسع ثبت نام کرده اند که پس از ارزیابی و مشخص شدن میزان درامدی آنان از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آنها پیامک ارسال خواهد شد.

طرح پوشش اجباری بیمه سلامت روز ۱۳ آبان با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۸۰۰ نوع خدمات درمانی به همراه ۲ هزار و ۵۰۰ نوع قلم دارو زیر پوشش بیمه سلامت مازندران قرار دارند.

ظفرمند تصریح کرد: هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت استان مازندران زیر پوشش بیمه قرار دارند که ۵۰ درصد از این جمعیت زیر پوشش بیمه سلامت می باشند که بیش از یک میلیون نفر از آنها به صورت رایگان بیمه هستند.

مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.