پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تراکنش مالی از طریق دستگاه پوز مالیات ندارد/خوش‌حسابی شرکت‌های تولیدی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مالیات نقش پررنگی در برنامه و بودجه پیدا کرد که برنامه‌ریزی برای سهم ۹۵ درصدی مالیات در درآمدهای عمومی مازندران این برجستگی را بیشتر از پیش نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس مازندران با اشاره به نقش مالیات در کشور، گفت: مالیات نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور دارد و در تحریم‌های ظالمانه نقش خود را پررنگ‌تر کرد و بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت از طریق مالیات است و هر ساله نقش مالیات پررنگ‌تر می‌شود.

محسن اسلامی‌ورکی با بیان اینکه بر طبق آمار سازمان برنامه و بودجه، ۷۲ درصد از پرداختی حقوق و  دستمزد سال گذشته دستگاه‌های دولتی از طریق مالیات بود، گفت: درباره موضوع مالیات‌ها، فرهنگ‌سازی و فعالیت رسانه‌ای بیشتری نیاز است و سهم ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی تحقق درآمد مالیاتی در مازندران داشتیم که ۱۳۰ درصد تحقق مالیاتی و رشد ۸۱ درصدی نسبت به سال قبل بود.

*ضرورت فرهنگ‌سازی مالیاتی

وی با اشاره به اینکه در بخش غیرمالیاتی تحقق درآمدهای عمومی استانی ۳۳۹ میلیارد تومان بود که ۸۸ درصد محقق شد، خاطر نشان کرد: مالیات در درآمدهای استان، نقش کلیدی است.

*پرداخت ۶۳۶ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

اسلامی، اظهار کرد: مجموع وصولی ما بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده ۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان بود که حاصل تلاش همکاران برای وصول درآمد مالیاتی و عوارض بود که ۶۳۶ میلیارد تومان مستقیم به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شد و از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انتظار داریم که گزارش دریافت مبالغ و محل هزینه را برای مردم بیان کنند تا اهمیت مالیات و عوارض بیشتر مشخص شود که بر طبق تعداد جمعیت بین شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم می‌شود و نظارت آن با ما نیست.

*۹۵ درصد درآمدهای عمومی مازندران از مالیات است

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مازندران با اشاره به اینکه در پیش‌بینی برای درآمدهای عمومی استان مازندران در سال ۱۴۰۱ با رشد چشمگیری مواجه هستیم، اظهار کرد: درآمد عمومی استان ۷ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان با رشد ۸۸ درصدی است و رقم مالیاتی ۶‌ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومانی را پیش‌بینی کردند.

وی با بیان اینکه ولت سیزدهم نگاه ویژه به بخش تولید دارد، گفت: کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی هم وجود دارد همچنین نرخ ارزش افزوده یک درصد افزوده شد و از سهم مالیاتی کاسته و بر ارزش افزوده اضافه شده است.

اسلامی اضافه کرد: برای مشاغلی که از کرونا صدمه دیدند هم ضرایب کاهشی داشت و معافیت‌های برای برخی کالاها مثل کالاهای شرکت‌های لبنی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ملی به مالیات نیاز است و این درآمدها به خزانه‌داری کل واریز می‌شود و به همه اقشار تعلق دارد، بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های جدید به درآمد شهرداری‌ها و بخشداری‌ها افزوده می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه  ۹۵ درصد از درآمدهای عمومی مازندران از طریق درآمدهای مالیاتی است، اضافه کرد:  تحقق سهمیه استان مازندران برای درآمدهای مالیاتی نیاز به همراهی همه دستگاه‌ها است.

*پرداخت از طریق دستگاه پوز مالیات ندارد

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ برای عملکرد سال ۱۳۹۹ تعداد اظهارنامه مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی مشاغل تعداد ۶۱ هزار و ۱۸۷ اظهارنامه مالیاتی در تبصره ماده ۱۰۰ که به اظهارنامه توافقی در جامعه معروف شد دریافت کردیم، گفت: در مجموع تعداد ۱۶۹ هزار و ۴۲۲ اظهارنامه ارائه شد که تعداد ۱۰۷ هزار و ۸۱۸ اظهارنامه پذیرفته شد.

سرپرست اداره کل مالیاتی مازندران خاطر نشان کرد: محوریت سازمان مالیاتی بر اعتماد است و تعداد ۲۷ هزار و ۲۴۲ اطهار نامه مالیاتی در بخش املاک و ۱۰ هزار و ۹۶۱ اطهار نامه برای اشخاص حقوقی دریافت شد.

اسلامی با بیان اینکه عدالت مالیاتی مهمترین دغدغه ما است و شایعه‌ای مبنی بر اخذ مالیات از مردم در استفاده دستگاه پوز منتشر شد که واقعیت ندارد، تصریح کرد: مالیاتی از مردم بابت پرداخت از طریق دستگاه پوز دریافت نمی‌شود، تراکنش تجاری مشاغل را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد از طرف افرادی که فرار مالیاتی دارند ترویج می‌شود.

وی افزود: عدم وجود دستگاه پوز، دریافت وجه نقد و فرار مالیاتی به سامانه سازمان با حراست اداره کل اطلاع داده شود.

سرپرست اداره کل مالیاتی مازندران با اعلام اینکه در کشور ۱۳ میلیون دستگاه پوز وجود دارد که وضعیت ۷ میلیون دستگاه مشخص شد و ۳ میلیون دستگاه در حال اتصال به سازمان مالیاتی هستند، گفت: ۳ میلیون دستگاه پوز هم غیرفعال شد.

*مطالبه مالیاتی از خانه‌های گران‌قیمت

سرپرست اداره کل مالیاتی مازندران از غیرمنطبق‌بودن ۱۲ هزار و ۶۰۰ اظهارنامه‌ها مالیاتی با اطلاعات سازمان مالیاتی خبر داد و افزود: پرونده مالیاتی افراد فعال اقتصادی که اظهارنامه مالیاتی ندادند برای سال ۱۴۰۱ و سنواتی که پرداخت نکردند، بررسی می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ مطالبه مالیاتی از باغ‌ویلاها و خانه‌های گران‌قیمت وجود دارد، خاطر نشان کرد: سازمان مالیاتی به عنوان سازمان مطالبه‌گر مالیاتی است و اطلاعات لازم باید توسط ادارات راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، ثبت اسناد و شهرداری‌ها ارائه شود که متاسفانه اطلاعات داده‌ شده ناقص است و مورد اعتراض مؤدیان قرار گرفت و این اطلاعات منجر به مالیات نشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تولیدی مازندران به طور کلی خوش حساب هستند، گفت: رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ مالیاتی و گسترش اطلاعات مالیاتی در جامعه همکاری کنند.
 

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.