پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجلیل از ۲ استاد موسیقی مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، کنسرت “شب‌های خاموش” که از ۲۶ تیر در سالن هلال احمر ساری روی صحنه رفت، شب گذشته با تجلیل از اساتید محمدرضا اسحاقی و ابوالحسن خوشرو در حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تعدادی از مسئولان فرهنگی هنری و صدها تن از مخاطبان موسیقی اصیل به پایان رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: تجلیل از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر حرمت نهادن به تمام افرادی است که برای ریشه‌های فرهنگی این جامعه در تمام ادوار گام برداشتند. این قبیل اقدامات هر چه بیشتر انجام شود انگیزه در نسل جوان بیشتر می‌شود.
عباس زارع با بیان این که تجلیل از اساتید اسحاقی و خوشرو با حضور چهره‌های جهانی موسیقی ایران اتفاقی ارزنده برای فرهنگ و هنر کشور است، اظهار داشت: پیش از این هم در مازندران شاهد تجلیل از مفاخر فرهنگ و هنر استان با حضور چهره‌های شاخص فرهنگ و موسیقی کشور بودیم. همچنین از شرکت فرهنگی نسیم مهرآوا نیز بابت توجه به این مسئولیت مهم و برنامه‌ریزی برای این تجلیل سپاسگزارم. بخشی از مسئولیت فعالان حوزه فرهنگ و هنر همین توجه‌ها و یادآوری‌هاست.
وی افزود: یکی از نکات مورد توجه و اولویت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حرمت نهادن به بزرگان فرهنگ و هنر است که این امر به شکل مستمر و با فرآیندهای گوناگون مورد توجه قرار خواهد گرفت.
این مسئول با اشاره به برگزاری کنسرت “شهر خاموش” در ساری گفت: مازندران از نظر برگزاری کنسرت‌ها یکی از استان‌های پرترافیک به شمار می‌آید که تنوع ژانرهای موسیقیایی نیز در این کنسرت‌ها قابل توجه است. در کنار کنسرت‌های پاپ، کنسرت‌های موسیقی بومی و موسیقی اصیل را نیز در استان شاهد هستیم که نشان دهنده توجه به همه سلیقه‌های موسیقیایی جامعه در شهرستان‌های مختلف است.
این مسئول با بیان این که ایجاد نشاط عمومی در فضای استان از تأکیدات استاندار و برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است، گفت: برگزاری کنسرت‌های فاخری همچون “شهر خاموش” با حضور استاد کلهر در مازندران سطح کیفی اجرای کنسرت‌ها را ارتقا می‌دهد و استقبال خوب مردم از این کنسرت هم نشان می‌دهد که مازندران ظرفیت‌های فرهنگی بالایی دارد. این رویدادها به افزایش نشاط اجتماعی کمک می‌کنند.
مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا نیز با بیان این که برگزاری کنسرت‌های موسیقی فاخر ایرانی یکی از دغدغه‌های ما برای انتقال این هنر به نسل جدید است، گفت: کنسرت‌های با کیفیت موسیقی ذائقه مخاطب علاقه‌مند را به سمت تولیدات حرفه‌ای و ارزشمند هدایت می‌کند.
محمد غلامی افزود: یکی از رسالت‌های فعالان فرهنگ و هنر در کنار حفظ و اشاعه داشته‌های فرهنگی، ارج نهادن به بزرگان هنر است که طی دهه‌ها با تحمل رنج‌ها و دشواری‌ها با کمترین امکانات توانستند ریشه‌های فرهنگ و هنر موسیقی را به جامعه امروز پیوند بزنند.
شهر خاموش
کنسرت “شهر خاموش” از چهار قطعه به نام‌های طرقه، آتشگاه، محبوب من مرا مرنجان و شهر خاموش تشکیل شده و در ادامه تور کنسرت‌های “شهر خاموش” روی صحنه رفت.
طرقه یکی از قطعه‌های معروف آلبوم “شب، سکوت، کویر” است که بر پایه موسیقی خراسان با آهنگسازی کیهان کلهر و خوانندگی استاد محمدرضا شجریان سال ۱۳۷۷ منتشر شد.
کلهر درباره اجرای این قطعه در “شهر خاموش” گفت: این قطعه برای اجرا با سه سه‌تار نوشته شده بود که با تنظیمی جدید آن را برای کوینتت (پنج‌نوازی) زهی و کمانچه نوشتم.
وی با اشاره به اجرای قطعه آتشگاه نیز اظهار داشت: “کالین جیکوبسن” آهنگساز و نوازنده امریکایی که در پروژه جاده ابریشم با او همکاری داشتم در سفری که به ایران داشت از اصفهان و جاذبه‌های این شهر و بناهای صفوی دیدن کرد. اما جاذبه‌ای که او را بیشتر تحت تأثیر قرار داد آتشگاه ساسانی بود و پس از آن سفر قطعه‌ای به نام آتشگاه ساخت.
نوازنده برجسته کمانچه درباره قطعه سوم اجرا شده در این کنسرت نیز گفت: محبوب من مرا مرنجان نیز از قطعه‌های ساخته شده توسط جیکوبسن است که در همان سفر بر اساس ترجمه انگلیسی منظومه لیلی و مجنون توسط او برای کمانچه و کوینتت نوشته شد. البته او پس از این قطعات دیگری نیز با همین تم ساخت.
قطعه پایانی این کنسرت که نام کنسرت نیز از آن گرفته شده، از ساخته‌های کلهر است که تحت تأثیر بمباران شیمیایی حلبچه ساخته شد.
کلهر درباره این قطعه گفت: قطعه شهر خاموش از آخر به اول حرکت می‌کند. از جایی شروع می‌شود که هستی نیست و همه چیز از بین رفته و وقتی به اوج می‌رسد هستی شکل می‌گیرد و سلوی کمانچه با نوای کردی زندگی را روایت می‌کند. هر چه به انتها نزدیک می‌شود ریتم در آن بیشتر جریان می‌یابد که اشاره‌ای به خواست انسان برای زندگی است. در نهایت هم با ریتم خبر از ادامه یافتن زندگی می‌دهد. این قطعه به قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه تقدیم شده است.
پدرام فریوسفی و نیلوفر محبی (ویولن)، میثم مروستی (ویولا)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، فرشید پاتینیان (کنترباس) و بهتاش ابوالقاسم‌پورفرد (کوبه‌ای) در این کنسرت کلهر را همراهی کردند.

/۱۸۹۹/۹۹۲۷

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.