پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تایید ۲ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران/ واحدهای صنعتی و بومی عاری از آنفلوآنزا

0

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران امروز درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلولانزای فوق حاد پرندگان در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: در راستای برنامه ملی رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI)  تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز تلفات غیرعادی در جمعیت طیور صنعتی مازندران گزارش نشد.

* تایید ۲ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بابلسر و محمودآباد

وی با اشاره به تایید دو کانون این بیماری ویروسی یکی در واحد پرورش غیرمجاز اردک در بابلسر و دیگری تلف شدن یک بال قو در تالاب وزرا محله محمودآباد، گفت: به محض دریافت گزارشی از تلفات غیرعادی در واحد پرورش غیرمجاز اردک در بابلسر، اکیپ‌های عملیاتی به منطقه اعزام و نمونه‌برداری‌های لازم انجام  شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه نمونه‌ها به آزمایشگاه مرکز بررسی بیماری‌های طیور دامپزشکی مازندران ارسال شد، اضافه کرد: به محض تایید این بیماری اکیپ‌های واکنش سریع دامپزشکی مازندران در محل حاضر و نسبت به معدوم‌سازی پرندگان اقدام و براساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با آنفلوانزا عملیات رصد و پایش در شعاع کانونی را به عمل آوردند.

این مسؤول در ارتباط با مرغ‌های بسته‌بندی شده موجود در بازار، اظهار کرد: همه مرغ‌های بسته‌بندی شده در بازار که در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استحصال و با نظارت بهداشتی دامپزشکی در مراکز عرضه در حال توزیع هستند، کاملاً سالم و بهداشتی است.

*مرغ‌های بسته‌بندی؛ عاری از آنفلوانزا

گلپایگانی با تاکید بر اینکه به هم استانی‌های عزیز این اطمینان خاطر را می‌دهیم، به‌دلیل نظارت بهداشتی دامپزشکی بر روند استحصال مرغ‌های بسته‌بندی، عاری از بیماری آنفلوانزا هستند، خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و علاوه بر توجه به بر چسب محصول شامل تاریخ تولید، انقضا، کُد پروانه بهره‌برداری دامپزشکی و بِرَند کشتارگاه مربوطه، هنگام تمیز کردن مرغ حتما از دستکش استفاده کنند.

*گزارشی از آنفلوآنزا در واحدهای بومی مازندران نداشتیم

وی با اعلام اینکه هیچ‌گونه گزارش دیگری در استان مبنی بر بروز تلفات غیر عادی حتی در واحدهای بومی نداشتیم، ادامه داد: درخواست ما از روستاییان این است علاوه بر محصور کردن و مسقف کردن مکان‌های نگهداری طیور بومی خود و جلوگیری از رهاسازی آنها در شالیزارها به‌عنوان چرای آزاد،  هر گونه تلفات غیرعادی انواع ماکیان را با ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در میان بگذارند.

*پرهیز از استفاده گوشت پرندگان مهاجر

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان گفت: پرهیز از استفاده گوشت شکار پرندگان مهاجری که برای زمستان‌گذرانی در اماکنی مثل تالاب‌ها و آببندان‌های استان حضور دارند، به‌دلیل احتمال آلودگی این پرندگان وحشی به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله مهم‌ترین توصیه بهداشتی مدیر کل دامپزشکی مازندران به مردم به‌ویژه روستائیان حاشیه نشین این اماکن بوده است.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.