پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تامین نشدن نیازهای عاطفی از علت‌های خانه گریزی 

0

ایسنا/مازندران خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از آشفتگی‌ها، انحرافات و ناهنجاری‌های جنسی جامعه داشته باشد، نقشی که امروزه به فراموشی سپرده شده است. 

خانواده همواره در طول تاریخ، جایگاه والایی را در اندیشه بشری به خود اختصاص داده و مسائل مربوط به آن دغدغه اندیشمندان مختلف بوده است و در این بین روابط زناشویی و مشکلات آن از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار بوده است.

ورود به زندگی زناشویی شرایطی را رقم می‌زند که انطباق و سازگار شدن زوجین را ضروری می‌سازد، آگاهی از این شرایط و کسب مهارت‌های مناسب می‌تواند در تسهیل سازگاری اثر گذاشته و از مشکلات زناشویی و به تبع آن از مشکلات جامعه بکاهد.

سازگاری زناشویی سنگ زیر بنایی عملکرد خوب خانواده است، نقش والدین را تسهیل و عمر زن و شوهر را طولانی می‌کند و از طرفی باعث افزایش سلامتی، توسعه اقتصادی و رضایت بیشتر از زندگی می‌شود.

خداوند برای زندگانی بهتر بشر غرایزی را در وجود او قرار داده است که هر یک از آن‌ها باید به گونه‌ای شایسته ارضا شود، غریزه جنسی یکی از غرایز اصیل انسانی و از نعمت‌های الهی است که در وجود انسان نهاده شده، به گونه‌ایی که استفاده معتدل و صحیح از آن موجب بقای نسل انسان می‌شود و سوء استفاده از آن عوارض سوء جسمانی و روانی دارد.

متاسفانه دختر و پسرهای امروزی از تکالیف زن و شوهری نسبت به یکدیگر بی اطلاع‌اند و تنها اسم زن و شوهر را یدک می‌کشند، به همین دلیل بعد از اتمام ماه عسل واقعیت‌ها یکی یکی خودنمایی می‌کنند، مشکلات و ناسازگاری‌ها آغاز می‌شود و ضعف‌ها در طرفین کشف می‌شود، این‌ها نباید موجب سردی شود.

با این کمبودها باید ساخت، چون زن و مرد ایده ال در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود سازگاری در زندگی اساس بقای خانواده است و همین دلیل است که محبت می‌آفریند و دل‌ها را نزدیک می‌کند.

سازش در محیط خانواده جزء واجبات است، نبایستی زن و شوهر تصمیم بگیرند که هرچه خودشان گفتند همان شود و هرچه خودشان می‌پسندند طرف مقابل هم بپسندند.

عدم سازگاری می‌تواند بتدریج محبت‌ها را کم کند و استحکام خانواده را به خطر اندازد، ازدواج یکی شدن نیست، هنر ازدواج دو تا بودن و در کنار هم بودن است نه در برابر هم بودن.

غریزه جسی پشتوانه یک زندگی موفق زناشویی است بررسی ها نشان داده است که بیش از ۵۰ درصد اختلافاتی که منجر به دادگاه های خانواده می شود ریشه در مسایل جنسی دارد که زن و شوهر در زندگی‌شان با آن مواجه بوده‌اند.

بالطبع وقتی غریزه در کانون خانواده ارضاء نشود و مرد به زن، زن به مرد بی توجه شود غرایز خود را به‌طور ناصحیح در خارج از منزل ارضاء خواهند کرد و محیط اجتماعی دستخوش نابهنجاری‌های زیادی می‌شود که یکی از تبعات این نابهنجاری‌ها می‌تواند بروز روابط ناسالم اجتماعی باشد.

همچنین قرار گرفتن فرزندان در محیط سرد عاطفی و بی اعتمادی والدین نسبت به یکدیگر و یا گرایش آنان به ارضای نیازهای عاطفی خود در محیطی غیر از خانواده موجب بروز رفتارهای پر خطر و در نهایت از دست رفتن سلامت روحی و حتی جسمانی فرزندان می‌شود.

وقتی زن و شوهر از نحوه ارضای غرایز یکدیگر بی اطلاعند، آداب صحیح معاشرت‌ها و رفتارهای زناشویی را نمی‌دانند و زمانی هم که با مشکل مواجه می‌شوند به‌خاطر حجب و حیا موضوع را مطرح نمی‌کنند، به‌تدریج کدورت‌ها، بهانه‌گیری‌ها، حساس شدن‌های بی مورد، درگیری‌ها،خشونت‌ها، بی‌حرمتی‌ها،تنفر و بعد هم طلاق شکل می‌گیرد.

در اینگونه مواقع آنچه که تظاهر پیدا می‌کند عدم ارضای غرایز جنسی نیست بلکه دعواهای خانوادگی است.

تهیه و تنظیم: محدثه قربانی کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۴ ساری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.