پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی پرده از وضعیت ویروس کرونا در امریکا از زبان استاد ارتباطات ایرانی مقیم امریکا

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز در ادامه سلسله گزارش های بررسی وضعیت ویروس کرونا در جهان برای روشنگری و برای اینکه تصویری از وضعیت ویروس کرونا در کشورهای گوناگون داشته باشیم، این بار در گفتگو با پروفسور کمالی‌پور استاد ارتباطات مقیم آمریکا به وضعیت شیوع ویروس کرونا و تبعات آن در این کشور می‌پردازد.

امیر عباس تقی‌پور مدیرمسئول‌ ماهنامه مدیریت ارتباطات در گفتگوی زنده با پروفسور کمالی‌پور استاد ارتباطات در آمریکا به تاثیر ویروس کرونا در ابعاد مختلف زندگی مردم در این کشور پرداخت. سید روح الله شجاعی کیاسری، فعال رسانه ای خلاصه این گفتگو رو از اینستاگرام در صفحه شخصی خود پیاده کرده است که می‌توانید در ادامه  بخواید:

……………………………………………………………….

ما با یک فاجعه جهانی روبرو هستیم که به نظر می‌رسه باید با همراهی و همدردی اون رو پشت سر بذاریم، وضعیت ایالتی که شما در اون زندگی می‌کنید چطوره؟

در آمریکا آمار هر لحظه تغییر می‌کنه‌ و این به‌خاطر اینه که ترامپ از اول موضوع رو جدی نگرفته، در شهرهای بزرگ مثل نیویورک شاهد فاجعه انسانی هستیم اما در شهر کوچکی که ما در آن زندگی می‌کنیم حدود ۲۰۰ نفر مبتلا هستند.

مردم آمریکا چقدر به توصیه‌ها توجه می‌کنن؟

به‌جز داروخانه و سوپرمارکت‌ها‌ و امکان ضروری بقیه شهر تعطیله، جابجایی در این مکان‌ها هم با توجه به مساحت متغیره، سدی می‌بندند و ورود و خروج کاملا کنترل شده است. خوشبختانه همه مراعات می‌کنند. این ویروس روابط انسانی را بهم‌ ریخته به خصوص روی جوانها تاثیر منفی گذاشته.

از نحوه فعالیت رسانه‌های مجازی برامون بگید؟

روزنامه‌ها اینجا منتشر می‌شوند، اما تمرکزشان روی فضای مجازیست. انها محدود به نسخه چاپی نیستند و عموما تکامل یافته و چند رسانه‌ای هستن.

ما در ایران با تعطیلی روزنامه روبرو هستیم‌، تهدید شاغلین در این بخش را شاهدیم، به نظر شما مسائل اقتصادی رسانه‌ها چگونه باید مرتفع شود؟

آمار بیکاری در آمریکا رکورد زد، باید در وهله اول از شیوع جلوگیری کنیم، سپس به راهکار جدید فکر کنیم. فضای مجازی فرصت خوبی است، هم اشکالاتی هست، سوء‌استفاده، شایعه‌‌پراکنی! مردم ناچار در این وضعیت می‌پذیرن.

مردم چه منابعی رو باید جستجو کنن؟

فراگیری رسانه و دسترسی مهمه، شفافیت باید در اولویت باشد، اگاه‌ کردن باید در اولویت باشد. نباید غلو کرد و به مردم دروغ‌ گفت.

پیام‌ رسانه‌ها برای همه اعضای خانواده قابل تجزیه و تحلیل نیست، ما نیاز به رژیم مصرف در رسانه داریم؟

بیشتر محتوا‌ رسانه‌ پیرامون کروناست، اخبار عموما منفیه و این روی بچه‌ها و بزرگترها‌ اثر منفی می‌ذاره. باید با حضور روانشناسان و جامعه‌شناسان‌ امیدواری ایجاد کرد.

یک انقلاب در ارزش‌ها‌ به وجود اومد، ویروس باعث شد انسانیت‌ زیر سوال بره، این می‌‌تونه زنگ بیداری برای بشر باشه. ببینید چطور نظم جهانی بهم خورد. دنیا با این همه دانش عاجز مونده و این درس‌ بزرگیه.

 

زندگی بشر دچار تناقض شده، می‌خوایم شاد باشیم می‌بینیم عزیزان‌مون‌ رو از دست دادیم یا توی بیمارستان‌ها بستری هستند. از نظر اقتصادی دولت امریکا چکاری برای مردم کرده؟
ببینید شنیدم چک ۱۲۰۰ دلاری دادن به برخی‌ افراد، این اصلا موثر نیست، کسی که مستاجره، بیمه‌اش رو از دست داده، خیلی براش سخته. ما از کشور ثروتمندی‌ به نام آمریکا حرف می‌زنیم. ایران قطعا زیر بار تحریم‌ها شرایط سخت‌تری داره، هرچند تلاش‌های‌ شده تا تحریم‌ها‌ موقتا لغو بشه‌ اما فعلا که محدودیت وجود داره. این ویروس از شرق اومده و غرب رو در نوردیده، یک اتفاق کوچیک‌ توی‌ دنیا می‌تونه مرزهای جغرافیایی‌ رو اینطور تحت تاثیر قرار بده.

به شاه، رئیس‌جمهور و آدم عادی هم رحم نمی‌کنه‌، این باید درس بزرگی برای ما باشه. ما باید از این فاجعه یاد بگیریم و بهتر به هم کمک کنیم. 

 

روابط‌عمومی‌ها در دوران پسا کرونا تغییر رویکرد خواهند داد؟

باز هم شفافیت حرف اول رو می‌زنه، اون‌ها باید با اطلاع‌رسانی درست امید رو به جامعه برگردونن و راهکار نوین ارائه کنن. باید روش‌های‌ جدیدی بکار گرفته شه، بالا بردن‌ سطح آگاهی مهمترین وظیفه روابط‌عمومی‌ باید باشه.

 

به نظرتون از این پس‌ مرزبندی‌ با عنوان جهان اول و سوم وجود خواهد داشت؟

قطعا کمرنگ‌تر‌ خواهد شد، کره زمین معلقه، خیلی کوچیکه، زمین خونه همه ماست، باید از اون محافظت کنیم. از خودمون، محیط زیست‌مون. باید با یه تفکر نو به جهان نگاه کنیم. کرونا نشون داد مرز جغرافیایی معنی نداره.

 

دولت‌ها در عملکرد نقاط قوت و ضعفی دارن، وجود طبقات اجتماعی رو هم نمیشه نادیده گرفت، تفاوت ثروت وجود داره، روابط انسانی چقدر به کار ما ادم‌ها‌ میاد؟
مهمترین ارزش‌ ما به ارتباطات‌ ماست، در این دوره‌ی بخصوص‌ که نمیشه مثل سابق همدیگر رو دید، باید در فضای مجازی بیشتر به هم توجه کنیم. اینجا آدم‌ها ناشناخته و شناخته‌ با هم در ارتباطن، باید روی این ارتباط‌ها‌ تمرکز کنیم و اونو تقویت کنیم. تلاش کنیم روابط‌مون رو مستحکم‌تر کنیم.

 

از تاثیر کرونا بر آموزش عالی بگید؟

دانشگاه‌ها در آمریکا نه امکانات و تجهیزات لازم رو دارند و نه آمادگی برگزاری کلاس‌های مجازی رو، هنوز هم بعد از گذشت یکی‌ دوماه مشکلات سرجاشه. فکر کنم در آینده دولت‌ها‌ به آموزش از راه دور بیشتر فکر کنن. اینجا صحبت از ۱۸‌ماه می‌کنند من فکر می‌کنم تا یکسال درگیر این بحران باشیم. تازه ممکنه این ویروس برگرده!

 

 

چقدر رسانه‌ها فضای رایگان برای اطلاع‌رسانی قرار میدن؟ 

رادیو تلویزیون قانونا باید اینکارو بکنن، اما شرکت‌های اینترنتی اینترنت رایگان و پر سرعت دادن.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.