• آب و هوا کیاسر
  • پیوندها
  • تماس با ما
  • نقشه آنلاین
  • نقشه چهاردانگه
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴   
پايگاه خبري چهاردانگه
  • صفحه اصلی
  • اخبار چهاردانگه
  • اخبار مازندران
  • دسته بندی اخبار
    • اخبار ویژه
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی
    • اخبار نماز جمعه
  • فیلم و عکس
    • فیلم
    • گزارش تصویری
    • تصاویر قدیمی
  • معرفی
    • معرفی روستا
    • معرفی منابع مطالعاتی چهاردانگه
  • گفتگو و یادداشت
    • گفت و گو
    • یادداشت
    • گزارش و مقالات
  • امکانات سایت
    • آب و هوا کیاسرامروز
    • اوقات شرعی کیاسر
    • ارسال خبر
    • نقشه آنلاین
    • نقشه چهاردانگه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پايگاه خبري چهاردانگه
  • صفحه اصلی
  • اخبار چهاردانگه
  • اخبار مازندران
  • دسته بندی اخبار
    • اخبار ویژه
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی
    • اخبار نماز جمعه
  • فیلم و عکس
    • فیلم
    • گزارش تصویری
    • تصاویر قدیمی
  • معرفی
    • معرفی روستا
    • معرفی منابع مطالعاتی چهاردانگه
  • گفتگو و یادداشت
    • گفت و گو
    • یادداشت
    • گزارش و مقالات
  • امکانات سایت
    • آب و هوا کیاسرامروز
    • اوقات شرعی کیاسر
    • ارسال خبر
    • نقشه آنلاین
    • نقشه چهاردانگه
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴   
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پايگاه خبري چهاردانگه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

بهار تعلیم و تربیت و رویکرد مسئله محوری در برنامه های درسی

۲۸ شهریور ، ۱۳۹۶
در اخبار چهاردانگه, اخبار فرهنگي, یادداشت
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
A A
0
بهار تعلیم و تربیت و رویکرد مسئله محوری در برنامه های درسی

مشخصه یک جامعه سالم و بالنده تنها داشتن شرایط ایده آل جغرافیایی ، معادن و ذخایر متنوع و منابع مالی فراوان نیست، بلکه نظام آموزش و پرورش توسعه یافته یکی از شاخصه های مهم توسعه یافتگی کشورها می باشد که انسان های خلاق ، نوآور و آزاده را تربیت می کند تا جامعه را در ابعاد گوناگون اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و . . . به جایگاه رفیعی در تراز بین المللی برساند. بنابراین با توجه به شرایط زندگی در هزاره سوم ، آموزش و پرورش می تواند جامعه ای را متمدن سازد و یا سبب سقوط و انحطاط یک ملت گردد .

با نگاهی گذرا در اهداف کلان آموزش و پرورش کشور، می بینیم که اهداف به خوبی تدوین می گردد اما در اجرای آن و یا تدوین اهداف ویژه همواره مشکلاتی در فرآیند های آموزشی و یا طراحی و برنامه ریزی درسی مشهود است و فرآیندهای اجرایی به گونه ای است که خودآگاه یا ناخودآگاه شاهد تضعیف خلاقیت در دانش آموزان می باشیم .

از مهمترین موانع بروز خلاقیت، تأکید بر محفوظات، عدم توجه بر تفاوت های فردی، وجود کلاس های پرجمعیت در برخی مدارس، برنامه درسی و جدول ساعات غیر منعطف، روش های تدریس سنتی و معلم محور و تأکید بیش از اندازه به نمرات دانش آموزان، فرهنگ سکوت در برابر نظرات و دیدگاه های معلم، عدم پیش بینی منابع و امکانات مورد نیاز در بسیاری از مؤلفه ای دیگر می باشد که لازم است رویکردهای آموزش و پرورش متحول شود . یکی از مهم ترین رویکردها در کاهش موانع موجودو ایجاد خلاقیت در دانش آموزان ، رویکرد مسأله محوری می باشد .

قواعد برنامه های درسی مسأله محور :

۱ – ایجاد انگیزه درونی در یادگیری : یکی از مشکلات برنامه های درسی سنتی این است که عمدتاً ساز و کارهای متنوع تشویق و ایجاد انگیزه متکی بر بیرون است . داشتن انگیزه یادگیری برای فراگیری تعلیم و تربیت مهم ترین نیاز امروز آموزش و پرورش می باشد و این نهاد مهم تربیتی باید راه کارهای ایجاد انگیزه را در دانش آموزان فراهم سازد و این مهم به اعتبار اینکه برنامه های درسی مسأله محور ، یادگیری را منوط به برقراری ارتباط با دنیای یادگیرندگان یا علایق و نیازهای آنها می دانند، امکان پذیر می گردد . مواجه ساختن دانش آموزان با مسایل واقعی پیرامونی و ایجاد تحیّر و شگفتی در آنان ، نیروی محرک درونی برای یادگیری را در دانش آموزان بوجود می آورد .

۲ – تربیت صحیح عقلانی: یکی از رویکردهای مهم و اساسی نظام آموزش و پرورش ، آموزش عقلانی است . گرچه بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت به آموزش عقلانی کودکان اعتقاد دارند، در بسیاری موارد والدین و فعالان مرتبط با آموزش و پرورش هم مهم ترین انتظار خود را از نظام آموزش کشور ، همان تربیت عقلانی می دانند. “جان دیویی” در کتاب مدارس فردا تصریح می کند که بهترین راه دست یابی به عادت تفکر و قضاوت صحیح، استفاده از مواد آموزشی و روش هایی است که فراگیران را با مسایل واقعی مواجه کند .

۳ – میزان معنا داری و ماندگاری دانش: گرچه در نظام های سنتی تعلیم و تربیت، دانش آموزان به کسب دانش و معلومات قابل توجهی نایل می گردند، اما ویژگی مهم این نوع یادگیری، سطحی و صوری بودن آن بوده و همواره متکی به حافظه می باشد . در حالی که رویکرد حل مسأله، دانش و علم به عنوان بخشی از کل فرآیند حل مسأله بوده و چون کارکرد آن از یک سو و علل فراگیری از سوی دیگر، مبرهن است، میزان پایداری و معنا داری آن قابل توجه می باشد.

۴ – تسریع فرآیند رشد عقلانی: با مراجعه به تعریف مسأله می بینیم ، مقوله ای است که پاسخگویی به آن در زمان مواجهه با آن برای فراگیران غیر ممکن است .

از طرفی قرار گرفتن فراگیران در برابر موقعیت پیش رو ، سبب از بین رفتن تعادل میان فرد و محیط می گردد . لذا شرایط پیش رو به قول ژان پیاژه سبب رشد عقلانی و با تقویت ساختار شناختی می شود .

۵ – تحقق هدف های متنوع یادگیری : امر تعلیم و تربیت هدف های گوناگونی را تعقیب می کند . به عبارتی اهداف مهم نظام آموزش و پرورش کشور رشد ابعاد گوناگون وجودی انسان، یعنی بعد عقلانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی است.

استفاده از برنامه های درسی مسأله محور نه تنها سبب دستیابی فراگیران به مجموعه ای از اهداف پیش گفته می شود ، بلکه کمک می کند تا دانش آموزان مهارت های فرآیند اجتماعی را بیاموزند تا در دوران بزرگسالی در برابر چالش های فراوان پیش رو ، انسانهایی توانمند و خود ساخته شوند. در واقع رویکرد مسأله محوری ، روحیه مسئولیت پذیری و رعایت حقوق دیگران را در افراد زنده می کند .

۶ – انفجار دانش : آلوین تافلر عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات و دانش نامید . این نظریه می تواند الهام بخش رویکردهای جدیدی در نظام تعلیم و تربیت می باشد.

با چنین دیدگاهی که هر لحظه شاهد تغییر و تحول های فراوانی در عرصه اطلاعات هستیم ، حتی مبانی نظری نیز دستخوش تغییر می گردد که لازم است مهارت های چگونه یاد گرفتن و کشف مجهول را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم . یعنی یادگیری سه حلقه ای ، رویکرد حل مسأله در فرآیند تعلیم و تربیت ضامن افزایش اثر بخشی و کارایی آن شده و می توان در عصر انفجار دانش نسبت به حوادث فرا رو واکنش صحیح و به موقع نشان داد .

۷ – ایجاد زیر ساخت های علمی جامعه : نظام جمهوری اسلامی ایران مترقی ترین نظام سیاسی ، اجتماعی و دینی در جهان است . ملت بزرگ ایران از پیشینه غنی فرهنگی برخوردار است . رویکرد مسأله محوری در برنامه های درسی می تواند سبب مجد و عظمت علمی کشور و حرکت در مسیر ترقی و کمال علمی گردد ، به گونه ای که در بلند مدت جایگاه واقعی ایران را به عنوان کشور پیشتاز در شکل دادن تمدن بشری تثبیت نماید . برای تحقق آن امر پژوهش و تلاش برای کشف مجهولات و ناشناخته ها از مهم ترین نیاز نظام آموزش و پرورش بوده که در مدارس به عنوان خاستگاه تعلیم و تربیت محقق می گردد .

به قلم : سرهنگ دکتر علیرضا باقری معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران و مدرس دانشگاه

 

برچسب ها: آموزش و پرورشمدرسه
پست قبلی

محمد شریفی کیاسر مدال طلای المپیاد ریاضی کشور را کسب کرد

پست‌ بعدی

«کولِک» گیاه دارویی کوهستان‌های مازندران +تصاویر

علي نظري

علي نظري

پست های مرتبط

ویرایش پست
رئیس اتاق اصناف بابل: درس مهارت‌های کسب‌وکار در مدارس گنجانده شود
اخبار مازندران

رئیس اتاق اصناف بابل: درس مهارت‌های کسب‌وکار در مدارس گنجانده شود

۲۴ آبان ، ۱۴۰۴
0
ویرایش پست
نمایش خلاقیت‌های ۲ هزار دانش‌آموز آملی در طرح جابربن حیان
اخبار مازندران

نمایش خلاقیت‌های ۲ هزار دانش‌آموز آملی در طرح جابربن حیان

۲۲ اردیبهشت ، ۱۴۰۴
0
ویرایش پست
دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل
اخبار مازندران

دانش‌آموزان بدون تکلیف در «مدرسه بدون کیف» بابل

۱۶ مهر ، ۱۴۰۳
0
پست‌ بعدی
ویرایش پست
«کولِک» گیاه دارویی کوهستان‌های مازندران +تصاویر

«کولِک» گیاه دارویی کوهستان‌های مازندران +تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ویرایش پست
    دستگیری قاتل پیرمرد ۸۰ ساله چهاردانگه ای

    دستگیری قاتل پیرمرد ۸۰ ساله چهاردانگه ای

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • موسیقی: سه اثر از آثار لله وا استاد فقید موسیقی مازندران، استاد حسینعلی طیبی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • متهم به دو فقره قتل در یکی از روستاهای بخش چهاردانگه دستگیر شد

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • انواع مارهای سمی و نیمه سمی بخش چهاردانگه

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • تصویر دوربین کیاسر – دامغان ،عالی کلا – وضعیت جاده هم اکنون

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب پر بازدید

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
ویرایش پست
برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی چهاردانگه

برگزاری مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی چهاردانگه

۸ آبان ، ۱۴۰۴
ویرایش پست
شعر محلی « سوز دیار » به مناسبت روز ملی مازندران

شعر محلی « سوز دیار » به مناسبت روز ملی مازندران

۱۴ آبان ، ۱۳۹۹
ویرایش پست
یک چهاردانگه‌ای مدیر امور توزیع نیروی برق جنوب ساری شد

انتصاب یک چهاردانگه‌ای به عنوان مدیر امور توزیع نیروی برق جنوب ساری

۷ آبان ، ۱۴۰۴
ویرایش پست
استاد «حسین طیبی» درگذشت

موسیقی: سه اثر از آثار لله وا استاد فقید موسیقی مازندران، استاد حسینعلی طیبی

۵ اسفند ، ۱۳۹۶
ویرایش پست
تصویری زیبا از روستای جمال الدین کلا

تصویری زیبا از روستای جمال الدین کلا

5
ویرایش پست
معرفی امامزاده محمود میر عمادلدین – روستای وری

معرفی امامزاده محمود میر عمادلدین – روستای وری

2
ویرایش پست
از وزارت بی‌مدرک تا استیضاح مدرک تقلبی؛شفاف با احمد توکلی!

از وزارت بی‌مدرک تا استیضاح مدرک تقلبی؛شفاف با احمد توکلی!

1
ویرایش پست
صدور ضرب‌الاجل ۱۰ روزه دادستان سرخرود برای ساماندهی پسماند روستای حاجی کلا ‌

صدور ضرب‌الاجل ۱۰ روزه دادستان سرخرود برای ساماندهی پسماند روستای حاجی کلا ‌

۲۶ آبان ، ۱۴۰۴
ویرایش پست
دستگیری گروه حفاری غیر مجاز در چهاردانگه

دستگیری گروه حفاری غیر مجاز در چهاردانگه

۲۵ آبان ، ۱۴۰۴
ویرایش پست
آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد

اعزام یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش جنگل‌های الیت مرزن آباد

۲۵ آبان ، ۱۴۰۴
ویرایش پست
علی پورمحمد؛ پرچم‌دار بوکس ایران در مسیر کمربند جهانی/ حضور در میان ۵۰ بوکسور برتر آسیا 

علی پورمحمد؛ پرچم‌دار بوکس ایران در مسیر کمربند جهانی/ حضور در میان ۵۰ بوکسور برتر آسیا 

۲۵ آبان ، ۱۴۰۴

© 2024 پایگاه خبری چهاردانگه - تمامی حقوق برای این پایگاه خبری محفوظ می باشد.

  • آب و هوا کیاسر
  • پیوندها
  • تماس با ما
  • نقشه آنلاین
  • نقشه چهاردانگه
  • آب و هوا کیاسر
  • پیوندها
  • تماس با ما
  • نقشه آنلاین
  • نقشه چهاردانگه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اخبار چهاردانگه
  • اخبار مازندران
  • دسته بندی اخبار
    • اخبار ویژه
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی
    • اخبار نماز جمعه
  • فیلم و عکس
    • فیلم
    • گزارش تصویری
    • تصاویر قدیمی
  • معرفی
    • معرفی روستا
    • معرفی منابع مطالعاتی چهاردانگه
  • گفتگو و یادداشت
    • گفت و گو
    • یادداشت
    • گزارش و مقالات
  • امکانات سایت
    • آب و هوا کیاسر
    • اوقات شرعی کیاسر
    • ارسال خبر
    • نقشه آنلاین
    • نقشه چهاردانگه

© 2024 پایگاه خبری چهاردانگه - تمامی حقوق برای این پایگاه خبری محفوظ می باشد.