پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاري ششمين جلسه مدرسه در مزرعه با موضوع سيب در چهاردانگه

ششمين جلسه پروژه ffs سيب با حضور 20 فرآگير در روستاي خالخيل از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساري برگزار گرديد.

0

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه ساري، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری طي گفتگويي از برگزاري ششمين جلسه پروژه FFS سيب در روستاي خالخيل از منطقه چهاردانگه ساري خبر داد.

 

در اين جلسه غيبي به عنوان مدرس دوره در خصوص راه هاي مبارزه با آفات سياه ريشه شامل شته، كرم ميوه سيب، سوسك گلخوار، كنه قرمز اروپايي و بيماري كله سياه سيب مطالبي به شرح ذيل ارائه نمود: در حال حاضر براي مبارزه با شته استفاده از سموم شته كش مانند كونفيدور نیم در هزار يا به صورت استفاده از مايع ظرفشويي یک در هزار توصيه می شود و برای آفت كرم ميوه سيب و مبارزه با آن پس از پيش آگاهي مي توان از سمومي مانند ديازينون یک و نیم در هزار و دروسبان 2 در هزار نيز استفاده كرد.

 

برای آفت سوسك گلخوار و مبارزه با آن استفاده از ابزارهاي مكانيكي مانند جمع آوري با دست و يا استفاده از ليوان هاي آبي رنگ جهت جلب حشره و يا با استفاده از گياهان تله مانند كلزا (گل كلزا) توصیه می شود.
براي از بین بردن كنه قرمز اروپايي(دو نقطه اي)، از كنه كش هايي مانند آپولو نیم در هزار و يا نئورون یک و نیم در هزار می توان استفاده نمود.

 

براي مبارزه با بيماري لكه سياه سيب (بيماري غالب اكثر باغات سيب) استفاده از سم كاپتان 3 يا 4 در هزار يا اكسي كلرورمس 3 تا 5 در هزار نيز توصيه می گردد. همچنين به منظور كاهش شيوع این بيماري می توان اقدام به جمع آوري برگ هاي آلوده و دفن آن ها در عمق 50 سانتي متري خاك نمود.

 

قاسم نژاد در پایان افزود: این پروژه توسط مرکز جهادکشاورزی چهاردانگه و شویلاشت و با مشارکت شرکت خصوصی آبادگران دشت طبرستان با نظارت اداره ترویج و آموزش جهاد کشاورزی شهرستان ساری به اجرا درآمد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.