پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برخورد شهاب سنگ به قائم شهر منتفی نیست/ لزوم بررسی نوع و جنس محل انفجار

0

‌دکترای تخصصی زمین شناسی با تاکید بر لزوم بررسی نوع و جنس محل انفجار چند شب گذشته در قائمشهر، گفت: برخورد شهاب سنگ به قائمشهر منتفی نیست.

‌سیدرمضان موسوی در گفت ‌و‌گو با ایسنا‌ با اشاره به این که شهاب سنگ‌‌ها خارج از سطح زمین هستند، اظهار کرد: در طول روز هزاران ذرات جامد به اتمسفر زمین برخورد می‌‌کنند.

وی با بیان این که این اجرام آسمانی که به سمت زمین جذب می‌شوند، می‌توانند از چند گرم تا چند تن ‌باشند، تصریح کرد: تنها ذرات و اجرامی می توانند در عبور از جو به سمت زمین موفق شوند که میزان زاویه برخورد آن اجرام به لایه‌های جو دارای شیبی کمتر از پنج درجه باشد یعنی تقریبا مماس برخورد کند.

این دکترای تخصصی زمین شناسی با اشاره به این که اگر این ذرات با زاویه بسیار کم به لایه‌های جو برخورد کند، منفجر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر زاویه برخورد بیشتر از پنج درجه باشد با انحنای زمین این اجرام در اولین فرصت منفجر می‌شوند که نتیجه برخورد هزاران ذرات آسمانی در زمان شب به صورت نورهایی قابل مشاهده است و در روز به دلیل تشعشع بالای نور خورشید قابل دیدن نیست.

موسوی با بیان اینکه تعدادی از این اجرام آسمانی که می‌توان آن را شهاب سنگ نام گذاری کرد، شانس عبور از لابه لای جو را پیدا می‌کنند، افزود: این امکانش وجود دارد که شهاب سنگ در هر نقطه از کره زمین فرود آید.

وی با اشاره به اینکه محل فرود شهاب سنگ در بیابان یا دریا یا هرجایی دیگر می‌تواند باشد، گفت: پس از برخورد شهاب سنگ به زمین آثاری از خود برجای می‌گذارد که باید آثار محل برخورد و اطراف آن را بررسی کرد.

این زمین شناس با بیان اینکه نقطه محل برخورد از لحاظ فیزیکی و شیمیایی، خاک، جنس، سختی، کوه، سنگ و غیره باید بررسی شود، اظهار کرد: نوع و جنس سنگ مانند دگرگونی، رسوبی، آذری و یا اینکه زمین برخورد کشاورزی یا باتلاقی و غیره باشد نیز باید بررسی شود تا مشخص کنیم که این ذره برخورد کرده به زمین می‌تواند شهاب سنگ باشد یا ذره دیگری است.

موسوی افزود: باید به این نکته توجه کرد که شهاب سنگ می‌تواند فرو برود، منفجر و قطعاتش پخش شود، پودر گردد و بسوزد.

مدیرگروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: موضوع برخورد شهاب سنگ به زمین در قائم شهر نیز با این اوصاف منتفی نیست و با بررسی زمین شناسان می‌تواند این خبر تائید یا تکذیب شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.