پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بخش کشاورزی متهم ردیف اول در بحران آب کشور

0

دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی گفت: به دلیل افزایش جمعیت، تقاضا و آلودگی منابع آبی، بحران آب به وجود آمده و بخش کشاورزی متهم اصلی در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، طاهر عزیزی در نخستین همایش همایش راهبردهای مدیریت منابع آب در ساری  اظهار کرد: مشارکت کشاورزان در مدیریت آبیاری چالش‌ها و فرصت‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: به دلیل افزایش جمعیت، تقاضا و آلودگی منابع آبی، بحران آب به وجود آمده و بخش کشاورزی متهم اصلی در این زمینه است، زیرا که بیش از 70 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. در بسیاری از تحقیقات، اهمیت مشارکت ذی نفعان برای مدیریت منابع به اثبات رسیده است و نکته این است که نمی‌توان به آن توجه نکرد.

عزیزی یادآور شد: اگر مدیریت پایدار برای منابع آب می‌خواهیم باید به سمت مدیریت مشارکتی پیش برویم، در حرف در کشور ما دیدگاه مشارکتی وجود دارد اما در بسیاری از ادارات همچنان مسئولان بدون ارتباط با کشاورزان تصمیم گیری می‌کنند و انتظار پذیرش از کشاورزان دارند.

وی افزود: مشارکت آبیاری از سه بعد کمیابی و محدودیت منابع آب برای افزایش راندمان، کاهش هزینه های دولت برای ساخت و نگهداری زیرساخت های مورد نیاز و استفاده از دانش بومی و مشارکت کشاورزان به منظور توسعه پایدار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دانشجوی دکترای ترویج و آموزش کشاورزی خاطرنشان کرد: کارکردها و فواید مشارکت در مدیریت آبیاری  می‌تواند در ایجاد انتظارات واقعی تر از توانایی سیستم و افزایش پذیرش سیستم توسعه کاربران، افزایش تعهد و مسئولیت پذیری کشاورزان، شناخت بهتر نیازها و مشکلات، افزایش اثر بخشی، کارآیی، کیفیت و استانداردهای خدمات، کاهش هزینه ها و مدیریت بهتر شرایط مالی و افزایش شفافیت و پاسخگویی بهتر مسئولان کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد: اعتماد نکردن کشاورزان به طرح های ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی، نارضایتی از سازمان آب و سایر دستگاه‌ها، کمبود نیروهای متخصص، مشکلات بخش مطالعه و طراحی، هزینه مالی مشارکت و توانایی پایین مالی کشاورزان و مشکلات فرهنگی حاکم بر جامعه روستایی و کشاورزی از موانع و مشکلات سر راه مشارکت کشاورزان است.

عزیزی گفت: منصف بودن افراد، مقررات و چیدمان سازمانی مناسب، مکانیزم‌هایی برای حل تضادهای احتمالی، ایجاد ارتباط مناسب بین بهره برداران و مسئولان از تجارب جهانی از عوامل موثر بر موفقیت طرحهای مشارکتی است.

وی یادآور شد:  گام نخست برای حل مشکل آب، کنترل و مدیریت مصرف بهینه آب بوده و اتخاذ راهکارهایی مانند مدیریت مشارکتی می‌تواند موثر باشد. مشارکت کشاورزان نباید جنبه کمک‌های مالی داشته بلکه در مراحل مختلف کشاورز دخیل باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.