پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بخشی از یارانه‌ برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد جویای کار اختصاص یابد/ کم کاری تامین اجتماعی در دریافت مطالباتش از دولت

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری به سوالات آنان در زمینه‌های مختلفی پاسخ داد که در این زیر با هم می‌خوانیم؛

فارس: به عنوان نخستین سوال، رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیرش به مازندران اعلام کرد حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفته است، احتمال دارد این بودجه‌ها به مرحله تخصیص نرسد، آیا قول‌‌های داده شده اعتباری توسط نوبخت به مازندران با توجه به مشکلات اعتباری که در کشور وجود دارد، قابل عملیاتی شدن است؟

بابایی کارنامی: بنده تا جائیکه همراه معاون رئیس جمهور در این سفر بوده‌ام  تعهداتش به مدیران استان فنی بوده است به این صورت که استاندار تعهد داده که مدیران اجرایی را موظف به اجرای پروژه کند، نوبخت در اصل ضمانت اجرایی کار از استاندار درخواست کرده و پس از آن اعلام کرده که نسبت به تامین اعتبار آن اقدام می‌شود.

پیمانکار نسبت به اجرای عملیات اقدام کند و پس از آن با ارائه اسناد نسبت به دریافت مطالبات خویش اقدام کند.

بنده به فرماندار ساری اعلام کردم که برنامه زمان‌بندی برای اجرای این پروژه‌ها در نظر بگیرد و ما زمان اجرایی کردن این پروژه‌ها را به اتفاق زارعی دیگر نماینده مردم ساری و میاندورد به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کنیم.

*بی‌تدبیری در روند پیگیری پروژه‌ها

به عنوان نمونه مجتمع فرهنگی تالار شهر مقرر شده است که اسفندماه به بهره‌برداری برسد که باید برنامه زمان‌بندی شده برای تکمیل این پروژه تعریف و مستندات آن را در اختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دهیم.

 حتی در زمان حضور نوبخت در محل پروژه تالار مرکزی ساری بنده به مدیرکل ارشاد مازندران تذکر دادم که هیچ بهانه‌ای برای عدم تکمیل این پروژه وجود ندارد و اگر کم کاری در این زمینه ایجاد شود باید وزیر ارشاد پاسخگو باشد.

بسیاری از پروژه‌های عمرانی سطح مرکز استان مازندران تعطیل بوده در صورتی که تعطیلی پروژه به هیچ وجه قابل قبول نیست و نشان از بی‌تدبیری در روند پیگیری پروژه‌ها وجود دارد.

پیمانکاران پذیرفتند که دیون وجود دارد و حتی پذیرفتند که در ازای مطالبات خودشان اوراق دریافت کنند همه روند اجرای کار را به خوبی می‌دانند و چون نسبت به این وضعیت اطلاع و آگاهی کافی دارند نباید نسبت به تعطیلی پروژه‌‎ها اقدام کنند کسی که قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان کار انجام دهد نباید نگران ۱۰ میلیارد تومان باشد.

فارس: چه طور می‌شود که یک پروژه پیمانکاری تعطیل می‌شود؟

پیمانکار متناسب با پروژه توان مالی نداشته و با نفوذ و رانت بازی به وزارتخانه‌ها تحمیل شده باشند این پیمانکار نی‌متواند نسبت به تعهداتش اقدام کند.

یکی از مشکلات جدی مازندران این است که پیمانکاران متناسب با توان مالی پروژه انتخاب نمی‌شوند از طرفی یکی دیگر از مشکلات طرح‌های عمرانی در مازندران این است که همه پروژه‌ها در اختیار یک پیمانکار قرار می‌گیرد.

صدها پیمانکار توانمند و داری اهلیت داریم ولی در همین ساری ۱۰۰ پروژه را در اختیار یک پیمانکار قرار می‌دهند و پیمانکار دیگر با همان گرید و توان مالی بیکار است، این نوع نگاه عدالت‌طلبی در ساختار توزیع متوازن پروژه‌ها وجود ندارد.

تعهدات نوبخت فنی بوده اگر این پروژه‌ها در استان مازندران عملیاتی نشود بر می‌گردد به ضعف مدیریتی در استان مازندران، البته برخی اظهارنظرها در جلسه شورای برنامه‌ریزی مطرح شده که چندان قابل طرح و پیگیری حداقل در حال حاضر نیست اما پروژه‌های که از نزدیک بازدید شده است قابل اجرایی و عملیاتی شدن است به شرطی که مدیران اجرایی در استان حساسیت‌های لازم را درک کرده و نسبت به تکمیل کار پیگیری لازم را داشته باشند.

فارس: نمایندگان برای پیگیری این مصوبات چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

بابایی کارنامی: در جلسه مجمع نمایندگان استان مازندران به توافق رسیدم که سه نفر از اعضای مجمع نمایندگان به  عنوان ناظر نمایندگان بر جلسه شورای برنامه‌ریزی به همراه نماینده استاندار با نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه نشست مشترکی داشته باشیم که در این جلسه روی دو موضوع کار کنیم.

زمینه تامین اعتبار مناسب ۳۵ پروژه ملی در استان فراهم شود

اول اینکه تا پایان مالی سال بودجه ۱۳۹۹ زمینه تامین اعتبار پروژه‌های پیشرفت فیزیکی مناسب فراهم شود همچنین اقدامات کارشناسی پروژه‌های که می‌تواند از ردیف ملی در سال ۱۴۰۰ برخوردار باشد انجام شود و زمینه تامین اعتبار مناسب ۳۵ پروژه ملی در استان فراهم شود.

فارس: شما به عنوان مدیر اجرایی در مازندران هم فعالیت داشتید، یکی از صحبت‌های اصلی مدیران استانی ارائه خدمات ملی با بودجه استانی است، شما به عنوان نماینده مردم مازندران امروز در مجلس شورای اسلامی چه پیگیری‌های در این ارتباط انجام می‌دهید؟

تامین اعتبار برای مازندران را روی ۲۰ میلیون جمعیت ثابت قرار دهیم

بابایی کارنامی: یکی از درخواست‌های ما در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور این بوده که ضریب بودجه ما نسبت به سرانه جمعیتی شناور گنجانده نشده است، یعنی اینکه از یک و چهار دهم به چهار و شش دهم رسیده است، در حال حاضر باید مبنای تامین اعتبار برای مازندران را روی ۲۰ میلیون جمعیت ثابت قرار دهیم.

سالانه بیش از ۷۶ میلیون نفر به عنوان یک شب اقامت و موقت در استان اقامت دارند، اگر مازندران را بر مبنای ۲۰ میلیون جعیت ببینیم این ضریب افزایش پیدا می‌کند و یکی از وظایف این کمیته پیگیری افزایش میزان سرانه اعتباری مازندران است.

اعتقاد بنده این است که مازندران از ظرفیت بودجه‌های اعتباری مناسبی برخوردار شود، ساری در حال حاضر بدون ردیف ملی قلمداد می‌شود، هیچ پروژه‌ای در ساری وجود ندارد که از ردیف ملی برخوردار شود و این خودش یک ضعف در ساختار بودجه کشور است.

فارس: بحث پرداخت حق بیمه بیکاری به افراد بیکار را در مصاحبه اخیر خودتان مطرح کردید و در این مصاحبه اعلام شده که ۵۰۰ هزار تومان به افراد مجرد و ۷۰۰ تا یک میلیون تومان به افراد متاهل پرداخت شود، اساسا آیا منابع پرداخت آن وجود دارد؟

بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار داریم

بابایی کارنامی: اعتقاد دارم که بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار داریم، ۳۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده بر اساس قانون مقرر شده بود که از محل هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ درصد به مردم به صورت یارانه مستقیم پرداخت شود و ۳۰ درصد هم در اختیار تولید قرار بگیرد و مابقی در بحث درمان هزینه شود.

این موضوع در دولت‌های قبل لحاظ نشده و تنها یارانه مستقیم پرداخت شده و همان ۴۴ هزار میلیارد تومان که به مردم به صورت مستقیم پرداخت می‌شود، بقیه در اختیار روسای جمهور قرار می‌گیرد و منشا فساد است.

رئیس جمهور نباید پولی در اختیار داشته باشد، اصلا مبنای قانونی ندارد که نهاد ریاست جمهوری پولی در اختیار داشته باشد، آن هم پولی که مربوط به مردم است، باید این پول در تنظیم درست روابط اقتصادی کشور هزینه شود.

در حال حاضر برای پرداخت وام ازدواج با مشکلات جدی مواجه هستیم، باید یارانه بدهیم  به جوانان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنیم.

پیش‌بینی کردیم که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون جوان جویایی کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها که کشور نمی‌تواند برای آنها ایجاد اشتغال کند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

پیش‌بینی کردیم که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون جوان جویایی کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها که کشور نمی‌تواند برای آنها ایجاد اشتغال کند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

برای تامین این رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است، در حال حاضر ما ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار داریم، منابع اعتباری این موضوع وجود دارد اگر کارشکنی انجام می‌شود به این دلیل است که برخی‌ها نمی‌خواهند که مردم ما زندگی راحتی داشته باشند.

فارس: این موضوع تا چه اندازه قابلیت اجرایی شدن را دارد و مجلس چه پیگیری‌های در این زمینه انجام می‌دهد؟

بابایی‌کارنامی: برآوردی که در کمیسیون خودم داشتم، اعضا بسیار جدی هستند، اعضای تشخیص مصلحت نظام هم زمینه همکاری دارند با دولت هم رایزنی‌های شده کلیات مجلس هم طرفدار این طرح بوده و تا نهایی شدن این پروسه قانونی زمان زیادی نیاز داریم و احساس می‌کنیم که مجلس یازدهم می‌تواند این موضوع را پیگیری کند.

فارس: موضوعی از جانب شما درباره بدهی دولت به تامین اجتماعی مطرح شده است، سوال اینجاست که آیا دولت می‌تواند این بدهی را پرداخت کند و پرداخت نمی‌کند یا موضوعات دیگری در این ارتباط مطرح است؟

بابایی‌کارنامی: مصاحبه‌ای در این ارتباط داشتم که برخی از مقامات ملی به ویژه تامین اجتماعی گلایه‌مند شدند، در این مصاحبه اعلام کردم، اگر تامین اجتماعی اگر سالانه نسبت به احقاق حقوق خودش که مربوط به بیمه شدگان این سازمان است اقدام نکند ما با سازمان تامین اجتماعی برخورد می‌کنیم.

فارس: یعنی اینکه شما کم کاری و انباشت بدهی دولت به تامین اجتماعی را متوجه تامین اجتماعی می‌دانید؟

بابایی کارنامی: بله ۱۰۰ درصد، تامین اجتماعی در طول ۲۰ سال اخیر نسبت به دریافت حق خویش کوتاه کرده است،دولت این همه کارگاه واگذار کرده است بهتر بود به اهلش واگذار کند،تامین اجتماعی خصولتی نیست، برای مردم است.

دخالت دولت در حوزه تامین اجتماعی دخالت نادرستی بوده و ما به دنبال طرحی هستیم که استقلال مدیریتی را به تامین اجتماعی برگردانیم، دولت چه کاره هست که مدیرعامل تامین اجتماعی را انتخاب کند

اختلاف‌نظر در نوع برداشتی که نسبت به تامین اجتماعی وجود دارد این مجموعه را وابسته به دولت می‌دانند در صورتی که تامین اجتماعی ۱۰۰ درصد خصوصی است، دخالت دولت در حوزه تامین اجتماعی دخالت نادرستی بوده و ما به دنبال طرحی هستیم که استقلال مدیریتی را به تامین اجتماعی برگردانیم، دولت چه کاره هست که مدیرعامل تامین اجتماعی را انتخاب کند در تامین اجتماعی باید افراد باانگیزه ورود پیدا کرده و بنگاه‌های اقتصادی را به سوددهی برسانند.

تامین اجتماعی گدا نیست، کارگران اصلا گدا نیستند، بنده مطمئن هستم که اگر دولت مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند این نهاد خودش یک دولت است.

دولت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است

دولت ۲۴۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است، اگر همین پول در اختیار تامین اجتماعی قرار گیرد و در سیستم بانکی قرار دهد و یک سود عادی بگیرد تحول اساسی در این بخش ایجاد می‌شود.

کوتاهی تامین اجتماعی تنها در حال حاضر و در مدیریت فعلی نیست در طول چند سال مدیریت تامین اجتماعی در حق این سازمان کم کاری شده است، ۳۲ هزار میلیارد تومان در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته طرح همسان سازی در این سازمان عملیاتی شده است.

این طرح با پیگیری‌های نمایندگان عملیاتی شده است سه بار وزیر در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کرده است، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از موضوعاتی بوده که نمایندگان به شدت پیگیری بوند و دولت هم همکاری کرده این رقم پرداخت شده است.

فارس: تامین اجتماعی با این رقم چه اقداماتی انجام داده است؟

بابایی‌کارنامی: ۵ هزار میلیارد تومان زمینه افزایش سرمایه بانک رفاه را فراهم کردند، ۲ هزار میلیارد تومان وام ۳میلیون تومانی ارزان قیمت به بازنشستگان پرداخت شده و به راحتی این آثار را در زندگی مستمری بگیران این سازمان می‌بینیم.

نوع نگاهی مدیریت مبتنی بر عدالت و دفاع از حقوق مردم و حق‌الناس باشد بنده فکر می‌کنیم مردم طعم شیرین عدالت را می‌چشند.

فارس: عملکرد مدیران اجرایی استان را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

بابایی‌کارنامی: بنده نمره مدیران استانی از ۱۰۰ را ۶۰ به بالا می‌دهم، مدیران استانی خوبی هستند،در کشور ما مدیر پرورش ندادیم، همه افرادی که مدیر شدند با وساطت افراد به سمت مدیریت رسیدند، افراد در کار مدیر می‌شوند،دانشگاه‌ها مدیر پرورش نداده‌اند.

مدیران ما دوره‌های مدیریتی را فرانگرفته‌اند، این عیب بزرگی است که در کشور وجود دارد، اخیر اقداماتی در کشور در حال انجام است.

بنده با شناختی که از مدیران استانی داریم عملکرد بدی نداشتند، البته ضعف‌های هم وجود دارد در کنار آن محدودیت منابع در کشور را هم باید در نظر گرفت.

فارس: قدرت چانه‌زنی مدیران استانی در جذب منابع اعتباری برای استان مازندران را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

بابایی‌کارنامی: این ضعف بزرگی است که همه عاشق میز ریاست هستند البته استقلال در مدیریت شرط لازم پیشرفت و توسعه کشور ما است، مدیران استقلال رای و نظر ندارند، یک وزیر اگر بداند که مدیر در اداره برخلاف رای و نظرش اظهار نظر می‌کند نسبت به تغییر مدیریت اقدام می‌کند.

یک نماینده اگر ببیند که یک مدیر برخلاف رای و اراده‌اش حرف می‌زند درجا با مدیر برخورد می‌کند در صورتی که قانون اساسی جایگاه مدیر را به خوبی مشخص می‌کند و حتی سلسه مراتب برایش تعریف کردند،مدیران امنیت شغلی ندارند.

فارس: وقتی یک مدیری در استان مازندران هزار میلیارد تومان نیازمندی دارد تنها ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند، پس نشان می‌دهد که قدرت چانه‌زنی مناسبی برای دریافت اعتبارات ندارد؟

بابایی‌کارنامی: وقتی فردی در استان یک روز مدیرکل است و روز بعد با یک اظهارنظر باید در زیر زمین بنشیند کجا ما شان مدیر را حفظ کردیم این فرد مدیر نیست ایثارگر نیست، وقتی مدیر به جایگاه مدیریت رسید نباید برگشت به عقب داشته باشد مگر اینکه تخلف داشته باشد.

به مباحث مدیریت در کشور حرفه‌ای نگاه نمی‌شود این مباحث در دنیا رعایت می‌شود اما ما این موضوعات را رها کردیم یک نفر امروز استاندار است و فردا باید خیابان گردی کند، تجربه مدیریتی را در کشور باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

مشوق‌های فرزندآوری در کشور بسیار کم است

فارس: یکی از موضوعاتی که در خبرگزاری فارس در حال پیگیری است بحث افزایش هزینه‌های درمان ناباروی است شما در مجلس آیا برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌های فرزندآوری دارید؟

بابایی‌کارنامی: در کمیسیون اجتماعی کمیته‌ای این موضوع را در دست پیگیری دارد، ایران سرزمین پهناوری است، حفظ جمعیت متناسب با نیازهای کشور باید در دستور کار قرار گیرد، مشوق‌های فرزندآوری در کشور بسیار کم است.

وقتی مشوق‌ها کم باشد افراد نسبت به فرزندآوری اقدام نمی‌کنند، چند سالی است که شعار کاهش جمعیت به صورت جدی در کشور مطرح بوده و برای برگشت به عقب نیاز به مشوق‌های برای افزایش جمعیت داریم.

مجلس و دولت باید لوایح و طرح‌های مناسبی برای افزایش جمعیت داشته باشند و به صورت کوتاه مدت و بلند مدت این مباحث را پیگیری کنند.

فارس: آیا پیگیری اجرای این طرح مشمول زمان می‌شود؟

بابایی‌کارنامی: در مجلس یازدهم با همکاری دستگاه‌های اجرایی قانون محکمی که در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت مشوق‌های را لحاظ می‌کند و مدیران اجرایی را هم موظف به اجرایی این طرح می‌کنیم.

فارس: شما موضوعات را درباره استیضاح وزیر نفت مطرح کردید، دلایل‌تان در این ارتباط را بفرمایید؟

بابایی‌کارنامی: هنوز این موضوع جدی نشده است، ۲۰ نفر از نمایندگان در راستای ارزیابی که از وزارتخانه‌ها دارند نسبت به عملکرد چندین وزارتخانه انتقادات جدی داشتند در حال حاضر اطلاعات ما از وزازتخانه‌ها کامل شده است.

نسبت به عملکرد دو وزارتخانه دغدغه دارم، اولویت اصلی استیضاح وزیر نفت است.

وزارت نفت در حوزه صادرات پتروشیمی و توزیع عادلانه زیرساخت‌های پتروشیمی و جهش تولید و صادرات غیرنفتی اقدامات خوبی انجام نداده است.

در حوزه نفت شمال وزارت نفت اقدامات خاصی انجام نداده است، بهترین اقدام ما برای توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر بحث تولیدات نفتی بوده است، وزارت نفت اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است.

استفاده از بازنشستگان در پست‌های مدیریتی وزارت نفت یکی از دلایل استیضاح است، سن‌ مدیریتی در وزارت نفت بالای ۶۰ سال است، افرادی در پست‌های مدیریتی وزارت نفت حضور دارند که بیش از ۵۰ سال عمر مدیریتی دارند ما باید به جوانان اعتماد کنیم.

امنیت شغلی کارگران در منطقه عسلویه وزیر نفت کم‌کاری جدی انجام داده است و نسبت به تضییع حقوق کارگران اقدام جدی انجام می‌دهد و در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده است هر وزارتخانه‌ای که برای امنیت شغلی کارگران و کارمندان اقدام مناسبی انجام ندهد بنده به صورت جدی ورودی پیدا می‌کنم.

فارس: چه دلایلی برای استیضاح وزیر کشور دارید؟

بابایی‌کارنامی: رحمانی‌فضلی به شخصه انسان خوبی است و رفتارش با زنگنه متفاوت است، چندین درخواست از رحمانی‌فضلی دارم، در معاونت عمرانی وزارتخانه در چند سال اخیر در بحث نظارت بر عملکرد شهرداری‌های ضعیف عمل کرده است، علت فساد در شهرداری‌ها ضعف نظارتی در وزرت کشور است، اگر ۳۰۰ میلیارد تومان در کلان‌شهرها بودجه تصویب می‌شود، کمیسیون تطبیقش در اختیار وزارت کشور است و معاونت عمرانی باید نظارت کند، نباید اجازه انحراف از بودجه داده شود که نتیجه نهایی فساد در شهرداری‌ها باشد.

وقتی وزیر کشور نظارتی در این بخش ندارد نشانه ضعف و استیصال است، وزیر کشور در احیا ماده ۳ اساسنامه سازمان همیاری‌ها و شهرداری ضعیف عمل کرده است،سازمان همیاری دفاتر استانی سازمان همیاری کشور است، از مجلس ششم و برنامه سوم قرار بود این اساسنامه اجرایی شود که با اجرای آن این سازمان از حیاط خلوت استانداری‌ها خارج شده و منبع و مامن برنامه‌ریزی و دهیاری‌های کشور می‌شود.

جنس دهیاری و شورا سیاسی نیست تابلو دهیار باید خارج از استانداری دیده شود که مردم احساس امنیت کنند، روستا مبنای توسعه استان‌های شمالی است به دلیل عدم فعالیت برنامه مناسب بنیاد مسکن در این زمینه ورود پیدا کرده در حالی که بنیاد مسکن یک دستگاه خدماتی است و برنامه‌ریز نیست.

بنده البته نقدی هم در این زمینه دارم و در کنار آن درخواستی هم دارم که درخواستم را رسانه‌ای نمی‌کنم و بنده از وزارت کشور یک درخواستی کردم که اقدام بزرگی را باید در تقیسمات کشوری در شهرستان ساری و میاندورد انجام دهد و حتما باید به زودی به بنده پاسخ بدهد.

گفت‌وگو از جاوید عباسی

 /۸۶۰۰۴/ج/و

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.