پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

با بنیانگذار و پدر گل و گیاه کشور آشنا شوید/ تولیدکننده‌ای که پیشنهاد دولت ژاپن برای ادامه تحصیل و کار را قبول نکرد

0

به گزارش خبرگزاری فارس مازندران – سرویس اقتصادی| ایجاد بستر‌های صادراتی، لازمه توسعه صادرات در بخش گل و گیاه است و پایانه‌های صادراتی، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی و مراکز خرید و فروش گل، علاوه بر رونق صادرات و توسعه اقتصادی با کوتاه کردن دست دلالان و قاچاقچیان، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول را فراهم می‌کنند.

قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران شاید همزمان با شروع کشاورزی بود، با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران به‌نظر می‌آید که همواره ایرانیان در زمینه موضوعات مرتبط با گل‌ها جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌‌اند، شاید قدیمی‌ترین گلخانه‌های موجود در ایران که در حال حاضر هم فعال هستند قدمتی در حدود ۷۰ تا  ۷۵ سال دارند، زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشتند، کشور ما با داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول در زمان خود وضعیتی مناسب داشت.

پرورش گل و گیاه در استان مازندران علاقمندان فراوانی را به خود جذب کرده است که برخی از آنها با وجود سختی‌ها و فراز و نشیب‌هایی که در تولید، فروش و صادرات محصول داشتند اما دست از کار نکشیدند و به علاقه‌مندی خود در این مسیر ادامه دادند.

به سراغ یکی از پرورش دهندگان گل و گیاه که به پدر گل و گیاه کشور معروف است رفتیم و در زمینه پرورش گل و گیاه صحبت‌هایی داشتیم که از نگاه مخاطبان و علاقه‌مندان به پرورش گل و گیاه می‌گذرد

آقای قدرت الله ایزدی‌فر  که متولد سال ۱۳۱۹ ساکن آمل است پای گفت‌وگوی ما نشست و می‌گوید؛ دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم کشاورزی در سال ۱۳۳۹ است و اکنون یک فرهنگی بازنشسته هستم.

او می‌گوید: من از دوران نوجوانی با برادرم که از من بزرگتر بود در ابتدا با تولید نهال سیب مجلسی، سرو شیرازی و نهال مرکبات کارمان را شروع کردیم، من در دانشسرا تحصیل کرده بودم و تدریس هم می‌کردم و طراح سوالات امتحانات نهایی بودم و در این مدت هیچ وقت از پرورش گل و نهال فاصله نگرفتم و در سال ۱۳۴۰ در مازندران نفر برتر تولید نهال مرکبات شدم و دولت ژاپن در همان سال به من پیشنهاد ادامه تحصیل و کار را داد که قبول نکردم و در سال ۱۳۴۲ به‌  علت برف شدید نهال‌ها  از بین رفت و  حتی این اتفاق هم سبب عدم انگیزه  در کارم نشد  و با قوت ادامه دادم.

آقای ایزدی‌فر ادامه داد: پرورش گل و گیاه را از یک گلخانه ۶۰ متری شروع کردم و تا سال ۱۳۵۰ سطح گلخانه را تا حدود ۲۰ هکتار گسترش دادم.

این کارآفرین نمونه می‌گوید: شرایط آب و هوای مازندران مستعد پرورش گل و گیاه است و من با تولید انواع بذر گل، انواع قلمه ها، بوته‌ها و نشاها را در اختیار ده‌ها تولیدکننده بصورت شراکت قرار دادم و ضمن آموزش این افراد و پرورش گل توسط آنها باعث توسعه گل در سطح استان شدم.

ایزدی‌فر  با بیان اینکه برای کسب دانش و فراگیری علوم گل و گیاه به چندین کشور اروپایی سفر کردم و علاقه‌مند استفاده بهینه از انرژی خورشیدی هستم، گفت: در تمام طول سال تولید محصول داریم و در هیچ فصلی از سال بیکار نیستیم و محصولات خود را به صورت عمده به استان‌های تهران، اصفهان و محلات ارسال می‌کنیم.

 

او سطح زیرکشت گلخانه خود  را ۱۲۰ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: کار کردن در این فضای گلخانه‌ای  برایم لذت‌بخش است و تمام وقت در این محیط فعالیت دارم و حتی چهار فرزندم به کار پرورش گل مشغول هستند و در این مسیر با علاقه فراوان کار می‌کنند.

این تولیدکننده گل و گیاه ادامه می‌دهد: در فضای گلخانه‌ای خود گل‌ها زاموفیلیا، انواع سانسوریا، لیدی پالم، لیندا، نخل ماداگاسکار، دیفن، مارانتا، انواع پتوس و انواع گل‌های شاخه بریده زینتی پرورش می‌دهم.

وی درباره مشکلات بازار گل و گیاه می‌گوید: اگر یک گونه گل افت قیمت پیدا کند مجبور به فروش آن به زیرقیمت شده و این نوع تولیدکنندگان باعث شکستن قیمت در بازار گل می‌شوند، اگر سطح تولید بالاتر از این باشد باید زمینه صادرات فراهم شود و نیاز فراوانی به پایانه صادراتی گل است و در غیر این صورت تولید مازاد منجر به نابودی تولیدکنندگان بزرگ می‌شود.

ایزدی‌فر ادامه می‌دهد:  قبل از کرونا و تحریم، گل‌های تولیدی واحد ما به کشورهای اروپایی و به‌خصوص فرانسه صادر می شد و در حال حاضر گل ما به سراسر کشور ارسال می‌شود، من مشتری‌های خاص خودم را در تمام استان‌ها دارم.

وی اظهار کرد: از قاچاق گل و گیاه جلوگیری شود و گونه‌های جدید  در سطح محدود و با نظارت و تایید اتحادیه‌های گل و گیاه ایران در اختیار تولیدکننده قرار گیرد و خودمان گونه جدید را تولید کنیم و نیازی به واردات نداشته‌ باشیم.

ایزدی فر خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیدیم که برای صادرات گل و گیاه ایرانی به یک تمرکز و پایانه صادراتی نیاز داریم تا تمام تولیدات مازندران را در یک جا جمع، آماده‌سازی و بسته‌بندی کنیم به نحوی که گمرک، قرنطینه، سازمان هواپیمایی و بانک‌ها هم باید در این پایانه متمرکز شوند تا در این سیستم بتوان صادرات گل و گیاه را به نحو مطلوبی انجام داد.

 

وی عمده مشکلات را در بخش تولید گل و گیاه در هزینه‌های نهاده گلخانه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: قیمت کود و سم افزایش پیدا کرده و تولید را در این بخش سخت‌تر می‌کند.

ایزدی‌فر افزود: برای اولین بار آووکادو، پشن فوروت و گل‌های دیگر را وارد کشور کردم و با تکثیر آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادم و اکنون در اکثر گلخانه ها تولید می‌شوند.

وی اضافه کرد: پرورش گل و گیاه زینتی علاوه بر اشتغال آفرینی در توسعه صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور نقش موثری دارد.

مهرداد فولاد سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه متقاضیان پرورش گل و احداث گلخانه در منازل و خانه باغ‌ها برای دریافت مجوز باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ مراجعه کنند، افزود: داشتن زمین کافی و کارنامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای از شروط اعطای مجوز به این افراد است.

وی با اشاره به سال حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها بر ضرورت حمایت ویژه از تولیدات داخلی تأکید کرد و گفت: پرورش گل و گیاه زینتی علاوه بر اشتغال آفرینی در توسعه صادرات غیرنفتی، رشد اقتصادی و ارزآوری برای کشور نقش موثری دارد.

 

به گزارش فارس، مازندران یکی از بیشترین سطوح زیرکشت تولید گل و گیاهان زینتی در کشور را دارد، همین ادعا می‌تواند مازندران را سرآمد نسبت به سایر استان‌ها در تولید گل‌های زینتی کند و مسؤولان  بتوانند با چالشی که در بخش گل و گیاه مانند تطابق نداشتن تولیدات گل و گیاه با استانداردهای جهانی و بازارهای خارجی از بازار گل ایران فاصله گرفتند را رفع کنند.

فرسودگی گلخانه‌ها یکی از عواملی است که بر هزینه تولید، پرورش گل و کیفیت محصول تولید شده اثر منفی می‌گذارد.

 /۸۶۰۳۵/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.