پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بایدهای عملیاتی نشده مدیران دولت تدبیر و امید در مازندران/ترسیم نقشه برای آیندگان به جای پاسخگوی درباره عملکردها

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در روزها و ماه‌های آخر فعالیت هر دولت به صورت معمول باید گزارش عملکردها و اقدامات مسؤولان اجرایی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

مرسوم است که مدیران آنچه را که در زمان حضور خویش در مسند فعالیت داشتند با عنوان گزارش عملکرد به مردم از طریق رسانه‌ها اعلام کنند.

این رویه در استان مازندران تقریبا تغییر کرده و مدیران اجرایی به جای پاسخگویی در ارتباط با اقدامات انجام شده از آمال و آروزهای خودشان صحبت می‌کنند.

اظهارات استاندار مازندران، در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان با بررسی طرح حمایت اجتماعی،روانی از کودکان کار و خیابان از این دست خبرهای است که نشان می‌دهد مدیر استان به جای پاسخگویی درباره عملکردها فرار رو به جلو داشته است.

در این گزارش ابتدا آنچه را که استاندار درباره آن صحبت کرد  را به نقل از سایت روابط عمومی استاندار مازندران را انتشار دادیم و تنها سوال‌های را که افکار عمومی انتظار دارند استاندار به عنوان نماینده دولت درباره آن پاسخ دهد را انتشار می‌دهیم بلکه شاید این رویه اصلاح شود.

۱- استاندار مازندران در این جلسه گفت: مشکلات و آسیب های اجتماعی را باید ریشه‌یابی و سپس در جهت رفع آن ریل‌گذاری کنیم.

۲- حسین‌زادگان با اشاره به اینکه باید به تشکل‌ها‌ی مردمی و NGOهای فعال در حوزه های اجتماعی و فرهنگی اعتماد کنیم، خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت بالای سمن‌ها و نهادهای مردمی بار مسؤولیت را از دوش دولت‌ها برمی‌دارد و موفقیت‌آمیزتر است.

۳- وی بر استفاده از ظرفیت بزرگ بسیج که از لحاظ ساختاری بزرگترین NGO کشور است، تاکید کرد و افزود: بسیج؛ هرجا مسؤولیتی را به عهده گرفته است با جدیت و به درستی انجام داده است.

۴ ـ حسین‌زادگان، گفت: اگر اولویت‌ها را مشخص و سهم هر دستگاه را تعیین کنیم و آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی جامعه صورت بگیرد، می‌توانیم بگوییم مداخله کردیم.

۵ ـ استاندار مازندران نقش دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیما در اقناع‌سازی جامعه در خصوص طرح حمایت از کودکان کار و خیابانی را سازنده دانست و گفت: رسانه‌ها باید با تبیین کامل ضرورت حمایت از این کودکان در جامعه؛ اطلاع‌رسانی و از دستگاه‌های متولی مطالبه‌گری کنند.

۶ ـ وی با بیان اینکه موضوع ساماندهی متکدیان و کودکان کار در استان از جمله اولویت‌های اجتماعی است، تاکید کرد: فرمانداران با جدیت این موضوع را دستور کار خود قرار دهند و دستگاه‌های متولی در شهرستان ها پاسخگو باشند.

۷- حسین‌زادگان، آموزش و تحصیلات کودکان کار و خیابانی بعد از شناسایی را مهم دانست و گفت: آموزش پرورش مسؤولیت آموزش رایگان کودکان را برعهده گیرد.

۸ ـ وی ساماندهی کودکان کار را امری ضروری دانست و گفت: حمایت‌های معیشتی کودکان و خانواده‌های آنان نیز بعد از شناسایی و غربالگری باید توسط دستگاه‌های متولی صورت بپذیرد.

۹ ـ استاندار مازندران یکی از اولویت‌های شهرداری‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی را ساماندهی کودکان کار دانست و افزود: بهانه فقدان بودجه در این زمینه قابل قبول نیست؛ چرا که آثار و خسارت تکدی‌گری در روح و روان جامعه بسیار مخرب است.

۱۰ ـ همچنین در این جلسه پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان، حمایت بیمه‌ای از این کودکان و خانواده‌های آنان، غربالگری جسمی و درمان رایگان و صدور شناسنامه برای کودکان بی‌هویت و تحصیل آنان به تصویب رسید و وظیفه‌ای هر دستگاه مشخص شد.

به گزارش فارس، روابط عمومی استانداری مازندران اظهارات استاندار مازندران را ۱۰ پاراگراف مطرح کرده در هر ۱۰ پاراگراف حسین‌زادگان از باید‌ها و آنچه که باید بشود صحبت کرده است هیچ صحبتی درباره آنچه که انجام شده به میان نیاورده است.

اما سوال‌های که برای افکار عمومی در ارتباط با این اظهارات استاندار مازندران پیش می‌آید را هم به عنوان رسانه نماینده افکار عمومی مطرح می‌کنیم و انتظار داریم که استاندار مازندران در این ارتباط پاسخگو باشد.

استاندار مازندران در بند اول درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و ریشه‌یابی و ریل‌گذاری صحبت کرده است، انتظار است مدیر اجرایی استان مازندران پاسخ بدهد که در این مدت که در استان حضور داشته چه اقداماتی در این بخش انجام داده است؟ مهمترین آسیب‌های که وجود دارد آیا بررسی شده و برای ریل‌گذاری چه اقداماتی انجام شده است؟ در چه حوزه‌‌ای ورود پیدا کرده و اگر موفقیتی داشتند به مردم و رسانه‌ها اعلام کنند.

حسین‌زادگان در بند دوم صحبت‌های مطرح شده که سایت استانداری منتشر داده اعلام کرد باید به تشکل‌ها‌ی مردمی و ان‌جی‌اوهای فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اعتماد کنیم، استفاده از ظرفیت بالای سمن‌ها و نهادهای مردمی بار مسؤولیت را از دوش دولت‌ها برمی‌دارد و موفقیت‌آمیزتر است.

افکار عمومی منتظر است که استاندار مازندران پاسخ دهد که از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در این بخش استفاده شده است؟

در ادامه بحث درباره استفاده از ظرفیت بسیج و اقدامات انجام شده صحبت به میان آمده است حسین‌زادگان به عنوان نماینده عالی دولت در این زمینه به مردم اعلام کند که چه طرح‌های مشترکی با بسیج انجام داده  و درباره آن بیشتر صحبت کند.

در بند چهارم استاندار مازندران اعلام کرد، اگر اولویت‌ها را مشخص و سهم هر دستگاه را تعیین کنیم و آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی جامعه صورت گیرد، می‌توانیم بگوییم مداخله کرده‌ایم.

آقای حسین‌زادگان اگر شما جای مردم بودید و استانداری درست در روزهای آخر مسؤولیتش به جای اعلام اقدامات انجام شده راهبردهای آینده و آنچه که باید بشود را مطرح می‌کرد چه واکنشی نشان می‌دادید؟

به نظر شما وقت تعیین اولویت و مشخص کردن سهم هر دستگاه در حوزه کودکان کار درست در ماه‌های آخر دولت کمی دیر نیست؟

شما در این روزها باید درباره اقدامات انجام شده پاسخ بدهید نه درباره آنچه که باید بشود!

در بند ۶ اظهارات استاندار حسین زادگان خطاب به دستگاه‌های متولی خواستار پاسخگویی درباره عملکردها شده است، آن کسی که اول درباره کارکردها پاسخ بدهد شما هستید آقای حسین‌زادگان البته فرمانداران و سایر دستگاه‌ها در جای خودشان!

در بند هفت اظهارات منتشر شده استاندار مازندران، به نقل از استانداری حسین‌زادگان خواستار ارائه برنامه  آموزش و تحصیلات کودکان کار و خیابانی بعد از شناسایی را مهم دانست و گفت: آموزش پرورش مسؤولیت آموزش رایگان کودکان را برعهده بگیرد.

این روزها وقتی استاندار یا فردی که در حوزه اجرایی فعالیت دارد در محفل و جلسه‌ای قرار می‌گیرد، باید درباره آنچه که انجام داده صحبت کند، آنچه که باید بشود برای فردی است که ابتدا مسؤولیت را در اختیار گرفته یا کارشناس این حوزه است.

استاندار درست در روزهای پایانی دولتش به این فکر افتاد که کودکان کار شناسایی شود و به مدیران آموزش و پرورش عم اعلام کرده که آموزش رایگان کودکان را برعهده بگیرد، آیا بهتر نبود استاندار در این جلسه اعلام می‌کرد که از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران تعدادی کودکان کار را شناسایی کردیم و آموزش و پرورش مازندران این تعداد کودکان کار را به صورت رایگان آموزش داده است؟

در دو پاراگراف پایانی هم حسین‌زادگان حرف‌های جدیدی برای گفتن نداشت، به ویژه در بحث پایانی این اظهارات شهرداران را مکلف کرده حساسیت‌های لازم درباره کودکان کار را جدی بگیرند.

مدیران دولت تدبیر و امید به جای پاسخگویی درباره کارکردها و اقدامات انجام شده رویه را بر بیان آرزوها و آمال‌ها گذشته که به نظر می‌رسد با این اقدام اولا پاسخگوی کارکردهای خودشان نیستند و در ثانی یک حق مطالبه‌گری برای خودشان در آینده به جای می‌گذراند.

اینکه در استان در حوزه کودکان کار باید اقدامات اثرگذاری در گذشته انجام می‌شد و آیندگان هم باید در این بخش تلاش‌های وافری انجام دهند جای بحث نیست اما مردم در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید از متولیان امر انتظار پاسخگویی درباره کارکردها را دارند نه ترسیم نقشه!

 

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.