پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازار داغ صادرات زیرسایه کرونا از مازندران

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: به رغم شیوع کرونا و رکود کسب و کار، صادرات انواع محصولات در مازندران در سالی که مزین به جهش تولید بوده، رونق گرفت و محصولات و تولیدات استان به بازارهای جهانی راه یافته است.

بررسی حجم تجارت و مبادلات کالا در مازندران نشان می‌دهد که در اولین ماه سال جاری و اوج کرونا بیش از ۸۷ هزار تن انواع محصولات از استان به ۱۳ کشور جهان صادر شده است و رونق صادرات از مهمترین مؤلفه‌های جهش تولید و رونق قلمداد می‌شود.

مازندران چهار پایانه گمرکی و سه بندر فعال دارد و پهلوگیری کشتی‌ها برای ارسال محموله‌های صادراتی سال جاری در بنادر استان رشد روزافزونی یافته است.

صادرات کالاهای غیرنفتی به ۱۳ کشور جهان

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رونق صادرات انواع محصولات از گمرکات استان در سال جاری، حجم کالاهای صادر شده طی ماه گذشته را بیش از ۸۷ هزار تن بیان کرد و گفت: این کالاها به مقصد ۱۳ کشور جهان صادر شده است.

وی ارزش کالاهای صادر شده را بیش از ۱۴ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این کالاها که شامل فرآورده‌های لبنی، سیمان، کاغذ، بستنی، خرما و غیره بوده به کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، عراق، ترکمنستان و لبنان صادر شده که از نظر وزنی رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی در عین حال به درآمد ۲۹۱ میلیارد ریالی گمرکات استان از تجارت خارجی در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: از این نظر نیز رشد ۳۶ درصدی با مدت مشابه سال قبل داشتیم.

یوسفی منش گفت: ترانزیت خارجی کالاها به مناطق ویژه اقتصادی و آزاد کشور نیز در سال جاری رشد ۶۷ درصدی داشته و از یک میلیون و ۴۲۶ هزار دلار گذشته است.

وجود بزرگترین بندر شمار کشور در شرق مازندران که به عنوان بندر نسل سوم از آن یاد می‌شود، برخورداری از اراضی پشتیبان و داشتن زیرساخت‌هایی نظیر اسکله‌های ریلی و کامیون برای ترانزیت، اتصال به راه آهن سراسری و دسترسی آسان به بازارهای هدف، اقبال از این بندر را برای صادرات کالا بیشتر کرده است.

در سال گذشته بیش از هزار فروند کشتی به بندر امیرآباد وارد شد که ثبت رکورد بارگیری و تخلیه بار و جهش صادرات کالاهای غیرنفتی را در پی داشته است، از سوی دیگر جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و خصوصی، این بندر را به کریدور مناسب صادراتی در شمال تبدیل کرده است.

محمدعلی اصل سعیدی پور مدیر بندر امیرآباد به پتانسیل و وسعت زیاد اراضی پسکرانه بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: این بندر با توجه به اینکه جزو بنادر نسل سوم کشور محسوب می‌شود و از راه‌های دسترسی مناسب هوایی، جاده‌ای و ریلی برخورد است، نقش مهمی در تبادلات و تجارت دارد.

این بندر با توجه به اینکه جزو بنادر نسل سوم کشور محسوب می‌شود و از راه‌های دسترسی مناسب هوایی، جاده‌ای و ریلی برخورد است، نقش مهمی در تبادلات و تجارت دارد

وی ادامه داد: بندر امیرآباد یکی از نمادهای توجه به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل به شمار می‌رود و نقش مهمی در کسب درآمد ارزی، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی خواهد داشت.

بندر امیرآباد رکورد بی سابقه بیش از چهار میلیون تن کالا را در سال گذشته ثبت کرده است و در روزهای اول بهاری نیز در اوج شیوع کرونا، ۹ فروند کشتی در پای اسکله‌های آن مشغول بارگیری کالا بودند و ۱۰ فروند کشتی نیز در لنگرگاه برای صادرات کالا مستقر بودند.

بندر نوشهر نیز به عنوان قدیمی ترین بندر مازندران نقش ویژه ای در مبادلات کالا و ترانزیت آن در مازندران ایفا کرده است و طی سال جاری بیش از چهار هزار تن انواع کالا از این بندر به کشورهای مختلف صادر شده است.

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشد چشمگیر صادرات کالا در بندر نوشهر اظهار داشت: امسال میزان صادرات با رشد ۲ هزار درصدی در استان کلید خورد شده است و در یک مورد محموله ۱۷۰۰ تنی کنسانتره سیب و رب گوجه فرنگی از این بندر به مقصد روسیه صادر شده است.

وی یادآور شد: در فروردین ماه امسال آمار تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در این بندر از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت که مسئله‌ای بی سابقه بوده و نویدبخش رشد قابل توجه عملیات بندری و دریایی است.

به گفته انزان پور، با تأمین بسترهای مناسب برای فعالیت تجار و صاحبان کالا، پیش بینی می‌شود روند تخلیه و بارگیری کالا در بنادر سرعت‌گیری و برای سرمایه گذاری جذابیت ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از مهر، روند رو به رشد صادرات کالا در سال جهش تولید برای مازندران نویدبخش روزهای خوب خواهد بود و برنامه‌ریزی برای رفع موانع فراروی صادرات، استفاده از ظرفیت اتحادیه اوراسیا و کشورهای همسایه می‌تواند مازندران را کانونی برای صادرات مبدل سازد.

کد خبر 4921589
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.